• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad kan man tänkas behöva ge för en dress tudor?
Den här har jag för mig att jag betalade ca 9 tkr....
image.jpg

Då ingick garantihandlingar och box

Tack, gillar den skarpt själv. Använder den dock sällan. Det har inte ursprungsägaren gjort heller. Är från -66.
Klockan var en gåva från företaget efter 25 år på firman. Mottagaren har inte slitit på klockan alls. Riktigt bra skick och kul med fullset....

Ser onekligen bra ut för en 66:a och fullset är riktigt skoj! =) Vad mäter den i diameter ungefär? Ser ut som 36, kanske t o m 34 cm?

Vet nån vilken typ av box 79090 såldes i? Kan gissa att den har ändrat med tiden, men vore kul att ha mer information om detta.

Planerar att köpa en Tudor till sommaren och har nästan endast tittat på Black Bay. Jag har på senare tid fått upp ögonen för Pelagos men har ett par frågor. Vad jag förstår verkar det finnas 2 olika Pelagos, ett med ETA-Verk samt ett med Tudors Inhouseverk. Sitter det ETA i de äldre klockorna och inhouse i de nyare eller finns det 2 versioner av klockan? Sedan antar jag att ett inhouseverk kostar mer än ETA-verket. Är det stor skillnad på dom och värt att lägga extra slantar på ett inhouseverk, vilket jag antar kostar lite mer?

Planerar att köpa en Tudor till sommaren och har nästan endast tittat på Black Bay. Jag har på senare tid fått upp ögonen för Pelagos men har ett par frågor. Vad jag förstår verkar det finnas 2 olika Pelagos, ett med ETA-Verk samt ett med Tudors Inhouseverk. Sitter det ETA i de äldre klockorna och inhouse i de nyare eller finns det 2 versioner av klockan? Sedan antar jag att ett inhouseverk kostar mer än ETA-verket. Är det stor skillnad på dom och värt att lägga extra slantar på ett inhouseverk, vilket jag antar kostar lite mer?
De nya med inhouse finns ju också tillgängliga i blått utförande. En annan skillnad är antal textrader på själva tavlan. 2 textrader vs 5 textrader vilket jag tycker påverkar utseendet en hel del.

Verket byttes från ETA till in-house under 2015. Skillnaden på utsidan är tavlan. Den gamla med ETA har 2 rader text på tavlan och den nya fem.

ETA modellen:
image.jpeg

Den nya:
image.jpeg

Jag har själv den gamla och är riktigt nöjd. Har haft den sen 2014.
Skulle jag köpa en idag så hade jag inte köpt den med in-house då jag gillar den gamla tavlan bättre.

Vilken du än väljer kommer du troligtvis bli riktig nöjd!

Känns ju helt orimligt imo. att välja gamla Pelagos med tanke på hur otroligt mycket mer spännande urverket är i den nya. Man får helt enkelt vänja sig vid den överflödiga texten, det är en klart värd trade off.

image.jpeg
image.jpeg

Som ni ser lyckades jag med konststycket att få hela två Dings i bezeln, trots att den är av keramik. Ska ringa rob, nymans osv och höra med dom men vill även höra med er, vad kostar en ny bezel?

Såg en gammal tråd från watchuseek att rolex HQ tar 475$ för basa bezeln, tråden var från november 2013

Min säljannons är tillbakadragen ifall ni undrar.

image.jpeg
image.jpeg

Som ni ser lyckades jag med konststycket att få hela två Dings i bezeln, trots att den är av keramik. Ska ringa rob, nymans osv och höra med dom men vill även höra med er, vad kostar en ny bezel?

Såg en gammal tråd från watchuseek att rolex HQ tar 475$ för basa bezeln, tråden var från november 2013

Är bezelen i keramik? Battlescars. Behöver inte bytas, klockor ska användas ;)

Bezelen är väl titan och inserten keramisk?
Njet, citet Hodinkee: The bezel of the Pelagos is pretty interesting itself. Like the modern-day Submariner's bezel, it is made of ceramic.
https://www.hodinkee.com/articles/tudor-pelagos-review
Är bezelen i keramik? Battlescars. Behöver inte bytas, klockor ska användas ;)
Den har redan fått sina ärr, detta ärr är snarare en varinfektion som måste bort. Titan är helt fel material för mig, så som jag slänger och har mig.

Njet, citet Hodinkee: The bezel of the Pelagos is pretty interesting itself. Like the modern-day Submariner's bezel, it is made of ceramic.
https://www.hodinkee.com/articles/tudor-pelagos-review

Den har redan fått sina ärr, detta ärr är snarare en varinfektion som måste bort. Titan är helt fel material för mig, så som jag slänger och har mig.
Vad var det som hände? Du måste ha slängt rätt hårt för att få sådana märken.
Trist...

image.jpeg
image.jpeg

Har du ingen otursförsäkring? Kostnaden för det där lär överstiga ev. självrisk.

Vad var det som hände? Du måste ha slängt rätt hårt för att få sådana märken.
Trist...
Ja du, bra fråga. Sedan jag la ut klockan till försäljning har jag bar använt den en gång och det var i söndag. Jag naturligt klumpig av, går in i saker hela tiden osv. det är så pass vanligt att jag inte längre anmärker när jag börjar blöda eller slår i tån. Förmodligen från någon händelse jag gjorde i söndags som ledde till hacket, jag har ingen som helst minne av att jag slog i klockan...

Har hemförsäkring, dock är min gamla klocka fortfarande försäkrad där och inte den nya som jag har nu. Ska ringa dem imorrn!
Behöver inte ha nån sakförsäkring, kan vara bra att ha kvitto och/eller cert samt bilder på en oskadad klocka. Då räcker det oftast med bilder på allt till bolaget för att de ska kunna värdera den via dessa (Kaplans brukar anlitas av de flesta stora fbolag) och du traskar in på AD och ber om ett kostnadsförslag på reparationen, när du ändå håller på bör de kolla övriga skador. Tex rotoraxel kan få stryk vid smällar/fritt fall mot golv etc.

När du får kostnadsförslaget så mailar du bara över detta till bolaget. Flaskhalsen i dessa processer har för mig och vänner dessvärre varit värderingen via Kaplans. I våras tog det 2 månader för dem att värdera utifrån bilder via Trygg Hansa. Ursäkten va personalbrist, och bolaget använder endast dem och ingen annan för värdering - hoppas det går snabbt för Dig!

Tillbaka
Topp