• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

loevhagen

Patek
2-Faktor
En snabb bild på ett enklare Nato från watchwear. Lite svårt att bestämma mig vad det ska bli för något mer permanent.
20240614_094116.jpg


Är du nöjd med Erikas? @Degnöt
Blir (nesten) ikke mer Black Ops enn det der.
 

Degnöt

Omega
2-Faktor
En snabb bild på ett enklare Nato från watchwear. Lite svårt att bestämma mig vad det ska bli för något mer permanent.
20240614_094116.jpg


Är du nöjd med Erikas? @Degnöt
Snyggt!
Ja jag är helnöjd. Enda minuset är att det är lite trångt att få över handen. Iofs ingen risk att jag tappar den. 🤪
En detalj jag upptäckt som jag inte räknade med är att själva "borstningen" i det rostfria stålet lyser igenom den svarta färgen så att säga. Det matchar svinbra med sunbursten på vridringen. Svårt att få på bild men ser jättebra ut i solen.
Priset är väl lite i överkant, speciellt med lite tillval som svarta spännen osv. Men är ju ett måste på den klockan!
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Har fått "the call from AD" på en BB54 etter 6 måneders ventetid. Tullete lang ventetid. Saken er imidlertid at jeg egentlig ikke er så keen på en BB54 nå. Jeg vet jeg burde si nei, men så er det noe med en BB54 som allikevel er litt "cool and small".

Har ikke så mange klokker med sort (og kjedelig) urskive, så en BB54 er kanskje greit for høsten/vinteren?

Får ta med en lupe og se om bezel pip er sentrert. Hvis OK; kjøp. Hvis ikke; pass.
 

Urniss1

Cartier
2-Faktor
Äntligen kom gummit till min BB54.
Helt suveränt. tack till @Nymans Ur 1851 Västerås. Inte det billigaste gummit, men fasiken så bra det är.
Tips på hur man får ut ”hylsan” till skruven, för att korta mottages 🫣
IMG_1258.jpeg
Kan typ inte bestämma mig angående gummi direkt mot case eller den här lösningen dom kör med ändlänk. Det här ser inte dumt ut alls men jag tror att jag själv är svag för hur luggarna på nåt sätt mer framhävs utan ändlänken. Har typ inte landat i vad jag tycker sen den här lösningen blev officiell. 😂

Är jag ensam med min fundering eller vad tycker ni andra? 😁
 

Roro

Breitling
Halloj! Ramlade in här för att se ifall någon fått pröva på den nya bb58 gmt? Vart hos olika ADs utan någon framgång.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag har varit helt off grid sedan i onsdags! Inte en endaste liten plupp på telefonen under hela veckan 🤗
Jag och 58:an har varit iväg på en helt magisk fiskeresa. Första gången jag flugfiskade sedan 98-99 nångång. Skapligt ringrostig i början men det tog sig bra. Vi har varit 4 pers och snittat ca 10 öringar var / dag. Många fler hugg och tappade fiskar såklart. Alltså helt underbar vecka. IMG_6554.jpeg IMG_6544.jpeg IMG_6542.jpeg IMG_6537.jpeg
IMG_4349.jpeg
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
IMG_4319.jpeg

Ett stort tack till Nymans Ur 1851’s eminenta serviceavdelning!!

För ett halvår sedan fick jag lämna in trotjänaren, bb58:an (2020), till Nymans under garanti, ingen större grej dock. Hade lagt märkte till att den gradvis under längre tid saktade ner sig utanför COSC (dvs långsammare än -4s/dygn), och använde mig visserligen av av lite primitiva amatörmetoder genom appen “Movement” och allmän check regelbundet. I början höll den sig runt +/-1s men det ändrade sig sakta som sagt. De bekräftade att den var utanför tolerans och skulle justeras och min önskan var att de helst skulle sikta på en aning över 0s/dygn vilket gör det lite enklare att hacka den i fas regelbundet. Efter en vecka var den justerad och kunde hämtas, och efter lite daglig check kunde jag konstatera att den fortfarande gick under 0s/dygn men antagligen inom COSC, och tog kontakt med Nymans igen för att fråga lite runt detta. De tog tålmodigt in klockan igen för en dubbelkoll och kunde bekräfta att klockan gick helt ok inom COSC och att den var justerad på bästa sätt. Med detta var jag nu helt nöjd och lugn, “man” är ju lite nojig med så sånt här, i alla fall för min egen del, speciellt med en klocka av denna kaliber. Nu ett halvår senare går klockan +/-0 (!!!). Jag menar, ni vet, man kollar emellan åt för att se hur väl den går enligt tiden och helt allvarligt så behöver jag i princip ej röra den längre. Helt otroligt i mina ögon. Detta kommer ju säkerligen ändra sig pga många faktorer, speciellt när den kommer närmare servicebehov etc, men ändå.

Har några av er egna erfarenheter runt detta? Hur väl håller sig era mer moderna Tudors tiden, har ni behövt lämna in för justering eller funderar ni inte alls riktigt på detta? Är kanske lite för nojig på min sida, men tycker att den helt klart ska hålla sig inom COSC som garanterat.

Igen, stort tack till Nymans som gav mig suverän support och utförde ett professionellt servicearbete!
 
IMG_4319.jpeg

Ett stort tack till Nymans Ur 1851’s eminenta serviceavdelning!!

För ett halvår sedan fick jag lämna in trotjänaren, bb58:an (2020), till Nymans under garanti, ingen större grej dock. Hade lagt märkte till att den gradvis under längre tid saktade ner sig utanför COSC (dvs långsammare än -4s/dygn), och använde mig visserligen av av lite primitiva amatörmetoder genom appen “Movement” och allmän check regelbundet. I början höll den sig runt +/-1s men det ändrade sig sakta som sagt. De bekräftade att den var utanför tolerans och skulle justeras och min önskan var att de helst skulle sikta på en aning över 0s/dygn vilket gör det lite enklare att hacka den i fas regelbundet. Efter en vecka var den justerad och kunde hämtas, och efter lite daglig check kunde jag konstatera att den fortfarande gick under 0s/dygn men antagligen inom COSC, och tog kontakt med Nymans igen för att fråga lite runt detta. De tog tålmodigt in klockan igen för en dubbelkoll och kunde bekräfta att klockan gick helt ok inom COSC och att den var justerad på bästa sätt. Med detta var jag nu helt nöjd och lugn, “man” är ju lite nojig med så sånt här, i alla fall för min egen del, speciellt med en klocka av denna kaliber. Nu ett halvår senare går klockan +/-0 (!!!). Jag menar, ni vet, man kollar emellan åt för att se hur väl den går enligt tiden och helt allvarligt så behöver jag i princip ej röra den längre. Helt otroligt i mina ögon. Detta kommer ju säkerligen ändra sig pga många faktorer, speciellt när den kommer närmare servicebehov etc, men ändå.

Har några av er egna erfarenheter runt detta? Hur väl håller sig era mer moderna Tudors tiden, har ni behövt lämna in för justering eller funderar ni inte alls riktigt på detta? Är kanske lite för nojig på min sida, men tycker att den helt klart ska hålla sig inom COSC som garanterat.

Igen, stort tack till Nymans som gav mig suverän support och utförde ett professionellt servicearbete!
Riktigt bra att den fortfarande efter ruckning och 4år senare går -+0sek. Min bb54 gick från början ca -4sek på ca 5 dagar, men nu efter ca 1mån så går den +2sek. Många säger att en klocka har någon form av inkörningstid men ingen aning.

Jag är nöjd sålänge en mekanisk klocka går +-3sek per dygn och därefter inte ökar.
😁😁😁
 
IMG_4319.jpeg

Ett stort tack till Nymans Ur 1851’s eminenta serviceavdelning!!

För ett halvår sedan fick jag lämna in trotjänaren, bb58:an (2020), till Nymans under garanti, ingen större grej dock. Hade lagt märkte till att den gradvis under längre tid saktade ner sig utanför COSC (dvs långsammare än -4s/dygn), och använde mig visserligen av av lite primitiva amatörmetoder genom appen “Movement” och allmän check regelbundet. I början höll den sig runt +/-1s men det ändrade sig sakta som sagt. De bekräftade att den var utanför tolerans och skulle justeras och min önskan var att de helst skulle sikta på en aning över 0s/dygn vilket gör det lite enklare att hacka den i fas regelbundet. Efter en vecka var den justerad och kunde hämtas, och efter lite daglig check kunde jag konstatera att den fortfarande gick under 0s/dygn men antagligen inom COSC, och tog kontakt med Nymans igen för att fråga lite runt detta. De tog tålmodigt in klockan igen för en dubbelkoll och kunde bekräfta att klockan gick helt ok inom COSC och att den var justerad på bästa sätt. Med detta var jag nu helt nöjd och lugn, “man” är ju lite nojig med så sånt här, i alla fall för min egen del, speciellt med en klocka av denna kaliber. Nu ett halvår senare går klockan +/-0 (!!!). Jag menar, ni vet, man kollar emellan åt för att se hur väl den går enligt tiden och helt allvarligt så behöver jag i princip ej röra den längre. Helt otroligt i mina ögon. Detta kommer ju säkerligen ändra sig pga många faktorer, speciellt när den kommer närmare servicebehov etc, men ändå.

Har några av er egna erfarenheter runt detta? Hur väl håller sig era mer moderna Tudors tiden, har ni behövt lämna in för justering eller funderar ni inte alls riktigt på detta? Är kanske lite för nojig på min sida, men tycker att den helt klart ska hålla sig inom COSC som garanterat.

Igen, stort tack till Nymans som gav mig suverän support och utförde ett professionellt servicearbete!
Exakt hur mycket diffade din klocka efter 4år?
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt bra att den fortfarande efter ruckning och 4år senare går -+0sek. Min bb54 gick från början ca -4sek på ca 5 dagar, men nu efter ca 1mån så går den +2sek. Många säger att en klocka har någon form av inkörningstid men ingen aning.

Jag är nöjd sålänge en mekanisk klocka går +-3sek per dygn och därefter inte ökar.
😁😁😁
Exakt hur mycket diffade din klocka efter 4år?
Gött att höra, +2s är ju i princip perfekt! Man ska ju ej vara för hård på dessa toleranser utan att verkligen förstå hur vansinnigt bra de är egentligen! Som svar på din fråga så fick jag ej någon siffra från Nymans, men vad jag kunde konstatera själv efter egna primitiva mätningar så låg den runt -7s/dygn över några månader.
 
Topp