• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gött att höra, +2s är ju i princip perfekt! Man ska ju ej vara för hård på dessa toleranser utan att verkligen förstå hur vansinnigt bra de är egentligen! Som svar på din fråga så fick jag ej någon siffra från Nymans, men vad jag kunde konstatera själv efter egna primitiva mätningar så låg den runt -7s/dygn över några månader.
Ok låg den -7sek på några månader totalt? Eller -7sek per dygn ? Dvs -7sek idag, -14 sek imorgon osv?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
IMG_4319.jpeg

Ett stort tack till Nymans Ur 1851’s eminenta serviceavdelning!!

För ett halvår sedan fick jag lämna in trotjänaren, bb58:an (2020), till Nymans under garanti, ingen större grej dock. Hade lagt märkte till att den gradvis under längre tid saktade ner sig utanför COSC (dvs långsammare än -4s/dygn), och använde mig visserligen av av lite primitiva amatörmetoder genom appen “Movement” och allmän check regelbundet. I början höll den sig runt +/-1s men det ändrade sig sakta som sagt. De bekräftade att den var utanför tolerans och skulle justeras och min önskan var att de helst skulle sikta på en aning över 0s/dygn vilket gör det lite enklare att hacka den i fas regelbundet. Efter en vecka var den justerad och kunde hämtas, och efter lite daglig check kunde jag konstatera att den fortfarande gick under 0s/dygn men antagligen inom COSC, och tog kontakt med Nymans igen för att fråga lite runt detta. De tog tålmodigt in klockan igen för en dubbelkoll och kunde bekräfta att klockan gick helt ok inom COSC och att den var justerad på bästa sätt. Med detta var jag nu helt nöjd och lugn, “man” är ju lite nojig med så sånt här, i alla fall för min egen del, speciellt med en klocka av denna kaliber. Nu ett halvår senare går klockan +/-0 (!!!). Jag menar, ni vet, man kollar emellan åt för att se hur väl den går enligt tiden och helt allvarligt så behöver jag i princip ej röra den längre. Helt otroligt i mina ögon. Detta kommer ju säkerligen ändra sig pga många faktorer, speciellt när den kommer närmare servicebehov etc, men ändå.

Har några av er egna erfarenheter runt detta? Hur väl håller sig era mer moderna Tudors tiden, har ni behövt lämna in för justering eller funderar ni inte alls riktigt på detta? Är kanske lite för nojig på min sida, men tycker att den helt klart ska hålla sig inom COSC som garanterat.

Igen, stort tack till Nymans som gav mig suverän support och utförde ett professionellt servicearbete!
Min 58:a ligger otroligt nog, efter mer än 4 år, på ca + 0,7 spd. Otroligt tacksam över detta
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har varit helt off grid sedan i onsdags! Inte en endaste liten plupp på telefonen under hela veckan 🤗
Jag och 58:an har varit iväg på en helt magisk fiskeresa. Första gången jag flugfiskade sedan 98-99 nångång. Skapligt ringrostig i början men det tog sig bra. Vi har varit 4 pers och snittat ca 10 öringar var / dag. Många fler hugg och tappade fiskar såklart. Alltså helt underbar vecka. IMG_6554.jpeg IMG_6544.jpeg IMG_6542.jpeg IMG_6537.jpeg
IMG_4349.jpeg
Ser/låter helt otroligt!! Och perfekt val av kompanjon runt handleden👌
 

TrickyRick

Breitling
2-Faktor
Halloj! Ramlade in här för att se ifall någon fått pröva på den nya bb58 gmt? Vart hos olika ADs utan någon framgång.
Japp! Jag fick min efter ca 3 veckors väntan från Krons i Stockholm utan tidigare köphistorik. De fick in den för att prova den 21:e Maj och jag ställde mig i kö samma dag, fick den i fredags. Det lustiga är att de uppskattade 6-12 månaders väntetid när jag beställde den men jag hade tydligen tur med att de fick en stor allokering och jag var bland de första att ställa mig i kön, tydligen stor efterfrågan.
 

Roro

Breitling
Japp! Jag fick min efter ca 3 veckors väntan från Krons i Stockholm utan tidigare köphistorik. De fick in den för att prova den 21:e Maj och jag ställde mig i kö samma dag, fick den i fredags. Det lustiga är att de uppskattade 6-12 månaders väntetid när jag beställde den men jag hade tydligen tur med att de fick en stor allokering och jag var bland de första att ställa mig i kön, tydligen stor efterfrågan.
Vad roligt! Grattis får man väl säga! Jag frågade faktiskt inte på min AD kring efterfrågan då jag inte var lika intresserad men nu är jag utifrån bilderna, spec mm helt förälskad i klockan. Brukar väl bli så haha. Men vad kul för dig, hur är den initiala känslan? Och har du några goa wristshots får du gärna lägga upp🤩
 

TrickyRick

Breitling
2-Faktor
Vad roligt! Grattis får man väl säga! Jag frågade faktiskt inte på min AD kring efterfrågan då jag inte var lika intresserad men nu är jag utifrån bilderna, spec mm helt förälskad i klockan. Brukar väl bli så haha. Men vad kul för dig, hur är den initiala känslan? Och har du några goa wristshots får du gärna lägga upp🤩
Tack! Känslan är bra tycker jag, väldigt fin klocka och sjukt bra värde för pengarna får jag säga. 50k för en premium GMT känns som ett riktigt kap. Jag gillar retro-looken med nitar på armbandet och kombinationen svart/röd blir riktigt snygg. Är lite av en nybörjare på det här med premiumklockor så har inte jättemycket att jämföra med, "bara" en Datejust från år 2000.

GMT-funktionen kommer passa mig perfekt som både reser mycket och jobbar med kollegor i en annan tidszon så den kommer vara händig både hemma och på resor.

tempImageUWZmYx.png
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Vackert 😍

Kan man få en kortfattad recension av dinkan? (Om den inte redan finns?)
Precis sålt av min och är redo att slå till på en Monochrome!

Tack på förhand

Skrev några rader här:
 

dicken

Omega
2-Faktor
Hej,

Efterfrågar lite hjälp från experterna här.
Jag har en vintage Princess Oysterdate (92400N, länkref 783413) som jag är på jakt efter länkbitar/länk till, då nuvarande länk är för liten för min tjejs arm i nuläget.

Någon som har tips på var man har störst chans att få tag i länkbitar/länk till ett vettigt pris? Har hittat några på ebay men nästan 3k för en rätt sliten länk känns inte så lockande. Några andra förslag eller idéer? Eller är det ett lost cause? 🧐

Bild för referens.
 

Bilagor

  • 1718704797216.jpeg
    1718704797216.jpeg
    498.8 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Efterfrågar lite hjälp från experterna här.
Jag har en vintage Princess Oysterdate (92400N, länkref 783413) som jag är på jakt efter länkbitar/länk till, då nuvarande länk är för liten för min tjejs arm i nuläget.

Någon som har tips på var man har störst chans att få tag i länkbitar/länk till ett vettigt pris? Har hittat några på ebay men nästan 3k för en rätt sliten länk känns inte så lockande. Några andra förslag eller idéer? Eller är det ett lost cause? 🧐

Bild för referens.
Har du kollat på Chrono24 också? Mest för att det kan finnas ett bra utbud där, man får se upp lite som vanligt, och inte det billigaste…
 
Senast ändrad:

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Kollektivet här kommer väl att idiotförklara mig, men det får bli en retur på GMT’n.
Den blev helt enkelt för biffig på min handled.
Får hålla tillgodo men min BB54 istället, och hoppas på att den kommer i GMT variant framöver. Suck så besviken jag blev.
Får hoppas det går smidigt att returnera.
 
Topp