• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Är det ens öppetköp på klockor när det skrivs garanti?

Är väl certet ifyllt så räknas ju klockan som begagnad...
Man ska enl. lag ha 14 dagar. Vet dock inte hur de gör med garantin när den väl är aktiverad. De kanske kan backa aktiveringen om det görs inom en viss tid.

Lite OT men apple-produkter går ex. inte att backa. Köpte en dator för något år sedan och märkte att garantin aktiverats tidigare.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Distansavtalslagen gäller ju men frågan är ju i det finstilta och hur man ser på just avsaknad av. Garantin är ju digital nu för tiden men den torde anses aktiverad 🤷🏻‍♂️

Skyddsplast etc.
Från Nymans sida:

Kunder som är konsumenter har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till Nymans Ur lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då kunden mottog varan (ångerfrist). Varan skall vara oanvänd, i oskadat skick och i dess originalförpackning, med tillhörande instruktionsbok, certifikat, garantibevis, försäkring samt kvitto. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Skyddsplast och liknande får ej avlägsnas. Kunden skall iaktta försiktighet när klockan provas eller inspekteras. Nymans Ur har rätt till ersättning för den eventuella värdeminskning varan undergått i den mån värdeminskningen beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Vid byte, återköp eller utnyttjande av ångerrätt skall kunden ombesörja retur av produkten i enlighet med våra instruktioner. Nymans Ur står för kostnaden för returfrakten. Information om hur kunden skall gå till väga vid utövande av ångerrätten följer med i leveransen och finns även här.
 

Rulle

Audemars
Man ska enl. lag ha 14 dagar. Vet dock inte hur de gör med garantin när den väl är aktiverad. De kanske kan backa aktiveringen om det görs inom en viss tid.

Lite OT men apple-produkter går ex. inte att backa. Köpte en dator för något år sedan och märkte att garantin aktiverats tidigare.
Jag tror inte den går att backa men dom borde väl kunna avtala bort det?

Jag hade blivit rätt lack om jag köpt en klocka ny hos en ad som redan varit hemma hos någon
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Yes håller med! Om de har garanterat COSC så har de. Garanti kvar, lämna in den för justering?
Nej, tyvärr. Den har gått ut. Men ja, det borde man göra. Lite trist att en så fin klocka inte går som den borde.
Men jag har en känsla av att det är mer regel än undantag att de går på det viset. Vi är liksom inte ensamma. Lite konstigt, kan man tycka.
Min 42mm Pelagos gick också långsamt innan den fick ett nytt verk (det gamla hade dålig power reserve och tappade mycket tid)...
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Lämnade in mina två st Chrono Heritage för en täthetsservice och fick idag nedan mail:
IMG_0851.jpeg

Tål att sägas att klockorna inte har servats på +10 år så jag kan gissa att de behöver mer kärlek än vad de fått.

Ställd fråga till Nymans vad det är för underliggande problem. Någon som vågar gissa på kommande svar från Nymans?
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Lämnade in mina två st Chrono Heritage för en täthetsservice och fick idag nedan mail:
IMG_0851.jpeg

Tål att sägas att klockorna inte har servats på +10 år så jag kan gissa att de behöver mer kärlek än vad de fått.

Ställd fråga till Nymans vad det är för underliggande problem. Någon som vågar gissa på kommande svar från Nymans?
Hänger ej riktigt med i texten, har båda underliggande problem eller varför skicka båda till Tudor?

Vild gissning på svaret: finns spår av att fukt läckt in. 😬😰
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nej, tyvärr. Den har gått ut. Men ja, det borde man göra. Lite trist att en så fin klocka inte går som den borde.
Men jag har en känsla av att det är mer regel än undantag att de går på det viset. Vi är liksom inte ensamma. Lite konstigt, kan man tycka.
Min 42mm Pelagos gick också långsamt innan den fick ett nytt verk (det gamla hade dålig power reserve och tappade mycket tid)...
Tråkigt såklart! Hmm ok intressant att höra om andra fall, har ej fångar upp så mycket om detta på min sida.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Hänger ej riktigt med i texten, har båda underliggande problem eller varför skicka båda till Tudor?

Vild gissning på svaret: finns spår av att fukt läckt in. 😬😰
Den frågan ställde jag också till Nymans Ur. Varför båda och vad är det underliggande problemet.

Jag gissar på dåliga/torkade packningar + lite annat smått o gott…
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Någon i tråden som har en Black Bay "Monochrome" ? Och kanske kan dela med sej av känslan av den runt armleden :)
Tycker den är mökke vacker i sin enkelhet.

Tudor BB.PNG
@pnt har skrivit en recension

 
Nu blev det jobbigt. Har letat jorden runt efter ett gult gummi till min BB58 och nu kom delugs med just det: https://delugs.com/pages/tudor-straps

Men USD 185 för ett gummi tar emot
Jag köpte ett av deras vanliga ”cts” band förra black Friday, tror det var 15% rabatt då.
Personligen skulle jag gladeligen betala fullpris för ett nytt idag. Jag tycker de är så bekvämt med spännet.
Till skillnad från andra gummiband formar sig verkligen deras runt handleden helt perfekt. Och jag som har relativt taniga handleder slipper en löjligt lång flärp som sticker ut
 

Ahlgren_K

Omega
Någon i tråden som har en Black Bay "Monochrome" ? Och kanske kan dela med sej av känslan av den runt armleden :)
Tycker den är mökke vacker i sin enkelhet.

Tudor BB.PNG
Provade den hos AD i förrgår och jag tycker den sitter grymt på handleden för att vara så stor som den är. Jag har själv en BB58 som referens och tunna handleder på ca 16,5 i omkrets. Den är på gränsen till för stor för mig, åtminstone enligt min smak, men med det sagt så blev jag ändå imponerad över hur bra den sitter trots att det är en relativt stor klocka i jämförelse med bb58. Riktigt snyggt utförande med tydliga Submariner-vibbar och 5-länksarmbandet är riktigt fint!
IMG_1739.jpeg
 
Topp