• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur tycker ni som har en Tudor Date+Day (referens 76200 eller 76214) att kvalitetskänslan är på länken? Det är ju vintage-känsla, men kan man räkna med att den håller för dagligt bruk?

Letar efter ett exemplar då jag typ bara tycker om datejust-boetten men då jag redan har en datejust så vill jag ha något som är lite samma sak fast ändå lite annorlunda.

(Bild för inspiration)
1728242171992.png
Vintage schmintage, de där är moderna länkar, klart de håller.

Har jämfört med föregående referens av explorer och en kollegas datejust och låsen kändes helt jämförbara med min. Vågar de använda sina dagligen gör jag det också. Bild för sakens skull.

Bilagor

• IMG_20241007_212626_Bokeh.jpg
    IMG_20241007_212626_Bokeh.jpg
    595.6 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Har jämfört med föregående referens av explorer och en kollegas datejust och låsen kändes helt jämförbara med min. Vågar de använda sina dagligen gör jag det också. Bild för sakens skull.
Tack för svaren. Vågat använda hade jag såklart också gjort, men tänker om det hade varit smartare/mer värt att satsa på en "modernare" modell med solida ändlänkar och mittlänkar vid mer frekvent användning.

Men lås och länkar motsvarar väl vintage-rolex (före 2005) med det tunna "pressade" låset, och jag har hört delade meningar om dom länkarna (att dom stretchar lätt) och låset, men jag tycker modellen ser bättre ut än de flesta moderna modeller som produceras.

Senast ändrad:
Tack för svaren. Vågat använda hade jag såklart också gjort, men tänker om det hade varit smartare/mer värt att satsa på en "modernare" modell med solida ändlänkar och mittlänkar vid mer frekvent användning.

Men lås och länkar motsvarar väl vintage-rolex (före 2005) med det tunna "pressade" låset, och jag har hört delade meningar om dom länkarna (att dom stretchar lätt) och låset, men jag tycker modellen ser bättre ut än de flesta moderna modeller som produceras.
Det finns ju en skillnad i att den länken tillkom efter att Tudor (ca 1994-95) slutade använda delar samproducerade med Rolex. Dvs man hade inte längre boetter, kronor och länkar (oyster/jubilee mm) som var samma som Rolex (fast med ibland egna markeringar och ref.nr) . Så Rolex kvalitet eller brist på kvalitet behöver inte säga något om just den länken. (men min åsikt kvarstår, det är en i alla meningsfulla aspekter modern länk)

Man blir ju bra sugen på dom där banden som FXD har.
Har själv en BB58 blå som jag isf ska ha det på. Vad finns för alternativ? Såg att Watchwear har liknande. Någon som testat?
Bomba gärna med bilder på BB58 med den bandtypen ifall någon har bilder.
Menar du kardborren? Finns ett gäng tillverkare av MN band annars, de är liknande. Gillar dem starkt

Jag har en liknande med Tudors egna visare och utan datum och med Tudors målade tavla. Min är från 1969 och överlag i ett bra skick. Ska se om jag kan posta någon bild lite senare eller under morgondagen. Från vilket år är din klocka och vilket verk sitter det i den? Är det Parmigiani eller ETA`s första verk till Tudor? Du får gärna sända mig ett PM angående din klocka om d u vill.

Tack
Hammars

Tillbaka
Topp