• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mina två cent när det gäller Erika’s till FXD.

Jag kör dem på mina FXD. Erika’s är alltid Erika’s, sålunda lika bekväma som vanligt. För några år sedan uppdaterade hon hårdvaran (jag tror att det numera är standard), jag gillar det inte även om det är nödvändigt med något liknande för FXD. Hårdvaran lämnar spår, något som åtminstone stör mig.

Hur grymma Erika’s än må vara så skulle jag ha satsat på exempelvis NDC till just FXD, trots glipan som blir pga 21 mm kontra 22 mm.

IMG_4071.jpeg

Usch så ful rispa orsakad av hårdvaran!
Ja det där såg ju lite trist ut. Men det syns väl inte när klockan är på?

Postalewatchstraps tog 70 euro per band. Är det där omkring priserna för tyg-band ligger? Finns där andra band jag borde kolla in som komplement till länk på min BB58?

Va också tvungen att testa garmins ultrafit

Kanske inte det coolaste/snyggaste bandet men jäklar va det satt bekvämt

Lite synd att det blir en liten glipa trots att det ska vara 22mm
20241016_144517.jpg

20241016_144518.jpg
20241016_144521.jpg
Den där hade varit så sjukt bra på Erikas Originals All Black/Black Ops med PVD-spänne 😍😍😍

Bilagor

• IMG_2638.png
    IMG_2638.png
    859.4 KB · Visningar: 2
  • Like
Reactions: J.W
Ingen som har den senaste BB36 som vill dela lite wrist shots?

PICT_20240312_103632.jpg
20240306_092101.jpg
DSC09990.jpg

Rekommenderas starkt om du funderar på nya BB36. 👍🏼

Någon millimeter för liten för min handled men intalar mig att det är helrätt vintagekänsla med kombon moderat storlek samt twotone.

Är nämligen den skönaste klockan jag haft på handleden och också den klocka jag njuter mest av att titta på i min nuvarande samling. Länk, spänne, proportioner...allt bara lirar.

Det är något med lumen också.

Har fått för mig att det är samma keramiska lume komposit man ser på P39/Pro men med metall runt lumeblocket.

Blå eller champagne helstål varianterna är i mitt tycke dom bästa gada klockorna som existerar på marknaden i nuläget.

Hade Tudor släppt en svart utan gilt hade det varit en riktig kioskvältare.

Länkar som passar första generationen BB36 passar perfekt på nya generationen också om man tex vill ha oysterlänk.

Köper man första generationens BB36 oysterlänk passar dessutom T-fit spännet för nya Ranger. Ranger spännet passar även på Uncle Seiko oysterlänken som är gjord för första generationen BB36.

Jag mailade Larry/Uncle Seiko för några månader sedan men jag tror inte han har uppdaterat hemsidan ännu angående kompabiliteten mellan båda generationerna.

PICT_20240312_103632.jpg
20240306_092101.jpg
DSC09990.jpg

Någon millimeter för liten för min handled men intalar mig att det är helrätt vintagekänsla med kombon moderat storlek samt twotone.

Är nämligen den skönaste klockan jag haft på handleden och också den klocka jag njuter mest av att titta på i min nuvarande samling. Länk, spänne, proportioner...allt bara lirar.

Har fått för mig att det är samma keramiska lume komposit man ser på P39/Pro men med metall runt lumeblocket.

Blå eller champagne helstål varianterna är i mitt tycke dom bästa gada klockorna som existerar på marknaden i nuläget.

Länkar som passar första generationen BB36 passar perfekt på nya generationen också om man tex vill ha oysterlänk.

Köper man första generationens BB36 oysterlänk passar dessutom T-fit spännet för nya Ranger. Ranger spännet passar även på Uncle Seiko oysterlänken som är gjord för första generationen BB36.

Jag mailade Larry/Uncle Seiko för några månader sedan men jag tror inte han har uppdaterat hemsidan ännu angående kompabiliteten mellan båda generationerna.
Riktigt fin, tack för bilderna. Funderar på den blåa, och som du är inne på den nya varianten pga bättre urverk.

Enda som är ”synd” är att den är förhållandevis nysläppt så man hittar inga begagnade än.

Riktigt fin, tack för bilderna. Funderar på den blåa, och som du är inne på den nya varianten pga bättre urverk.

Enda som är ”synd” är att den är förhållandevis nysläppt så man hittar inga begagnade än.

Oanvänd uttagen i år för 3460 kronor under list från gråhandlare inom EU inkl frakt.

Har för mig att det har gått en eller två här på KS för ytterligare några lappar billigare men då med spår av användning.

PICT_20240312_103632.jpg
20240306_092101.jpg
DSC09990.jpg

Kan bara stämma in i lovkören om nya BB36. Hade varit grymt om det kom alternativ ändå där man kunde välja mellan oyster eller 5-link från början.
5-link aka jubilee är vansinnigt bekvämt men kan uppleva den länken som något för dressad emellanåt med polerade mittlänkar.
Blå är nog min favorit men jag är sugen att prova en S&G någon vacker dag.
1729106532683.jpeg

1729106634205.jpeg

Kan bara stämma in i lovkören om nya BB36. Hade varit grymt om det kom alternativ ändå där man kunde välja mellan oyster eller 5-link från början.
5-link aka jubilee är vansinnigt bekvämt men kan uppleva den länken som något för dressad emellanåt med polerade mittlänkar.
1729106532683.jpeg

1729106634205.jpeg
Har du två BB36 eller provade du de? Den blåa är fantastisk. Det finns inte någon aftermarket oyster du kan köpa till den?

Har du två BB36 eller provade du de? Den blåa är fantastisk. Det finns inte någon aftermarket oyster du kan köpa till den?
Hade den blå och sålde den i ett svagt ögonblick till en bekant. S&G provade jag hos Nymans.
Orkar inte hålla på med aftermarket i nuläget men vetifan om jag inte ska köpa en blå igen ☺️

1729106532683.jpeg

1729106634205.jpeg

Visst hade du nya BB39 först också? 🤔

Hur upplever du skillnaden?

Funderar på BB39 champagne men upplever att bezel är bredare på BB39 än BB36/BB41 vilket ser lite konstigt ut.

Och proportionerna på länk/spänne är bredare på BB39. Från 21mm vid ändlänkar, taper till 18mm och upp till 20mm vid spännet.

BB36 är hela trettio gram lättare än BB39 och kör 19mm ändlänkar till 16mm och 18mm spänne.

Nya BB41 väger bara tio gram mer än BB39 och har 22mm ändlänkar, 18mm taper och 20mm spänne. Typ samma som på BB39 alltså.

Visst hade du nya BB39 först också? 🤔

Hur upplever du skillnaden?

Funderar på BB39 champagne men upplever att bezel är bredare på BB39 än BB36/BB41 vilket ser lite konstigt ut.

Och proportionerna på länk/spänne är bredare på BB39. Från 21mm vid ändlänkar, taper till 18mm och upp till 20mm vid spännet.

BB36 är hela trettio gram lättare än BB39 och kör 19mm ändlänkar till 16mm och 18mm spänne.

Nya BB41 väger bara tio gram mer än BB39 och har 22mm ändlänkar, 18mm taper och 20mm spänne. Typ samma som på BB39 alltså.
Jo det stämmer att jag även hade 39an ett tag.
Riktigt bra den med men länken smalnar inte av lika mycket + att låset känns stort.
Proportionerna på boetten funkar dock utmärkt. Men jag håller 36 högre utifrån att den bärs smidigare, väger mindre och sitter mer bekvämt på handleden.

Jo det stämmer att jag även hade 39an ett tag.
Riktigt bra den med men länken smalnar inte av lika mycket + att låset känns stort.
Proportionerna på boetten funkar dock utmärkt. Men jag håller 36 högre utifrån att den bärs smidigare, väger mindre och sitter mer bekvämt på handleden.
Synd att du inte sålde din Bb36 här 😂. Väljer du BB36 även framför Pelagosen? Har för mig att du hade en. Vet att det är helt olika klockor men nyfiken på vad man föredrar till vardags om man burit båda.

Synd att du inte sålde din Bb36 här 😂. Väljer du BB36 även framför Pelagosen? Har för mig att du hade en. Vet att det är helt olika klockor men nyfiken på vad man föredrar till vardags om man burit båda.
Hade inte planerat att sälja den.
När frågan kom över ett glas rödtjut om jag ville sälja den så tänkte jag spontant att då kan jag prova Pelagos 39an istället.
Med booze och klockor kan vad som helst hända 👻

Båda dessa klockor funkar alldeles utmärkt alla dagar i veckan för min del.
Även om P39an är lätt och bärs komfortabelt så skulle jag dock välja BB36 utifrån att den känns något mer versatil och att den sitter snäppet mer bekvämt för mig.
Pelagosens lås på länken upplevde jag som något lång och aningen vass mot huden.
Men den verkar ju å andra sidan suverän på en mängd olika straps om man gillar sånt.
För mig som kör mest länk så håller jag BB36 snäppet högre utav dessa två förträffliga dinkor.
Meeeeen kommer det en blå Pelagos 39 framöver så skulle jag nog inte tveka att prova en sådan ändå ☺️

Edit: Ha en bra :tudor: thursday
1729145945997.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp