• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej! Budade hem en 7016 lite på impuls, tycker den är rätt läcker men har lite funderingar.. nu hoppas jag det är rätt tråd för detta. Det jag noterade var timvisaren, som inte är av modell mercedes. Den ser istället ut som en sk snowcone visare som verkar vara rätt vanligt förekommande på en annan modell, nämligen 76100. Även länken är senare modell än klockan, men det är inte lika ovanligt att byta ut den. Vad tror ni - är det nåt att oroa sig för? Bytt vid service? Franken?😬
IMG_1005.jpeg
Hur var den beskriven? Som att allt var original eller nämndes det något kring visare etc?

Ser riktigt fin ut vid en första anblick men jag är rädd att det där är nåt hemmabygge.
  • 7016 ska ha snowflakavisare och inte den så kallade lollipop som sitter på den där
  • Minutvisaren är för kort, den ska gå ut längre och över de små indexen längst ut på tavlan (en vanligt förekommande grej på franken)
  • Patinan på index och visare ser för bra och jämn ut, skulle gissa på att de är ommålade för att få den där orangea färgen

Så visarna är bytta och index har blivit målade, sedan är det svårt att veta mer om resten av klockan utifrån den här bilden. Tyvärr är jag är lite skeptisk då det är vissa grejer som inte stämmer…
Men hoppas jag har fel!
Visarna är ju bytta men 7016 kom också med mercedesvisare tidigt i produktionen innan man tog steget till snowflake, tavlan ser också rätt ut för det vad jag kan se. Däremot inte lollipop som den där. Att nån hafsigt stoppar i lollipop gör en ju lite orolig och det skulle nog vara värt att öppna upp och kolla att det inte är ett komplett fuskbygge.

Ser riktigt fin ut vid en första anblick men jag är rädd att det där är nåt hemmabygge.
  • 7016 ska ha snowflakavisare och inte den så kallade lollipop som sitter på den där
  • Minutvisaren är för kort, den ska gå ut längre och över de små indexen längst ut på tavlan (en vanligt förekommande grej på franken)
  • Patinan på index och visare ser för bra och jämn ut, skulle gissa på att de är ommålade för att få den där orangea färgen

Så visarna är bytta och index har blivit målade, sedan är det svårt att veta mer om resten av klockan utifrån den här bilden. Tyvärr är jag är lite skeptisk då det är vissa grejer som inte stämmer…
Men hoppas jag har fel!
Ja, och att allt har jämn ”pumpkin” patina trots senare ditsatta visare känns lite.. kanske har fel, men känns inte helt rätt. Sen har tidiga 7016 inte snowflake visare, men inte heller dessa som sitter på..

Visarna är ju bytta men 7016 kom också med mercedesvisare tidigt i produktionen innan man tog steget till snowflake, tavlan ser också rätt ut för det vad jag kan se. Däremot inte lollipop som den där. Att nån hafsigt stoppar i lollipop gör en ju lite orolig och det skulle nog vara värt att öppna upp och kolla att det inte är ett komplett fuskbygge.
Fasen, lutar åt att nyttja ångerrätten. Som jag skrev i ett annat svar här så är det kanske inte helt självklart att patinan blir så jämn med visare som är bytta senare..?

Fasen, lutar åt att nyttja ångerrätten. Som jag skrev i ett annat svar här så är det kanske inte helt självklart att patinan blir så jämn med visare som är bytta senare..?
Om du redan är så osäker och det är flera tveksamheter om klockan så ja nyttja ångerrätten! Det är trots allt inte en billig klocka och då vill du inte tvivla.

Nej, det känns som att baksidan "sjunker in" och upplevs inte alls lika tjockt som siffrorna/ vissa recensioner indikerar. Sen är jag iofs van med en panerai som har sin tjocklek...

Visst, kanske ändå ingen klocka man bär när man vill ha ett ur som ska glida in under en dressad manschett, men tycker snacket om tjocklek är lite överdrivet.

Så nu gäller det att öppna ögonen för bra exemplar som dyker upp 🤩😀
Jag håller med, den är inte alls för tjock för att man ska kunna ha på sig den, hur skön som helst😀 Haft min ca 1år, men jag har tänkt om man ska byta till en pelagos 39 eller behålla denna

Bilagor

• IMG_8674.jpeg
    IMG_8674.jpeg
    178.3 KB · Visningar: 1
Man ska ju nog inte vara naiv när det gäller patinering. Väldigt många av de "perfekta" flingorna (och subs generellt kanske) man ser på insta mm har fått hjälp på traven skulle jag gissa. Sen får man ju själv avgöra hur mycket det stör en. För mig är varningstecknen om säljare annonserar klockor som "orörda" när de ganska troligt inte är det, då väcker det ju frågor generellt om säljarens vandel.

Man ska ju nog inte vara naiv när det gäller patinering. Väldigt många av de "perfekta" flingorna (och subs generellt kanske) man ser på insta mm har fått hjälp på traven skulle jag gissa. Sen får man ju själv avgöra hur mycket det stör en. För mig är varningstecknen om säljare annonserar klockor som "orörda" när de ganska troligt inte är det, då väcker det ju frågor generellt om säljarens vandel.
Det har du nog rätt i. Själva patineringen stör mig inte, den är rätt schysst även om den förmodligen fått hjälp på traven. Det är att det mixtras med visarna.. annonsen i sig gav inte mycket: https://auctionet.com/3718068-tudor-submariner-herre-armbandsur-af-stal-ref-7016-0-1969

Men hoppas jag har fel!
7016 kan ha mercedesvisare i kombination med rostavla eller sköldtavla, snowflakevisare med sköldtavla men aldrig lollipopvisare.

Håller med om att det nog är nåt lurt med den där.

Vad tror folket här då.
Kan vi få se en ”black bay pro mk2” i år? En med nya slimmade boetten och helst med vit tavla 😶‍🌫️
Ja jag vet att jag helt enkelt vill ha en polar Explorer 2, har dock inte 70 papp att bränna på en klocka 🥲
Bidrar med en svettig bb54 bild för skojs skull 😄
Kan inte annat än att hålla med. Jag önskar att en sån släpps. Ska bli spännande i april.

Tillbaka
Topp