Allt detta stämmer. Men tänkte ändå dela med mig av några djupare reflektioner.
Jag som har ganska bred handled, drygt 19 cm, har inte tyckt att 39 mm är för stor nödvändigtvis i bemärkelsen att den tar för mycket plats på handleden. Men Rangern i 36 mm har på alla sätt mycket bättre proportioner. Den mindre storleken leder också till mindre tom yta på tavlan, även det en klar förbättring. På tal om tavlan så är det värt att nämna att den drar åt det grå hållet, men det är så klart inte unikt för 36an. Jag har provat den vita (eller Dune som den väl kallas) också, den upplevde jag som vitare i verkligheten än på vissa bilder. Men råder delade meningar kring nyansen på Dune.
Jag tycker fortfarande inte att boetten är helt fulländad, den gör sig bättre på en dykare och är väl samma som på någon i Black Bay-serien, hade gärna sett en boett med något rundade förfinade former (dvs mer like en traditionell oysterboett. Jag gillar ”bevels” men inte på den här modellen, tycker att det är något som jag förknippar med dykare. Men det är mest en smaksak.
36 mm till trots så skulle jag säga att den bärs och upplevs större. Det är en helt annan känsla än en 36 mm Explorer (eller någon annan 36 mm Rolex). Ranger-boetten är mindre förfinad, eller mer robust om man vill vara snäll. Den ger en klossigare känsla.
Jag skulle inte säga att den påminner speciellt mycket om den moderna Explorern (inräknat alla ref fr om 14270) förutom de uppenbara likheterna i tavelkonfiguration. Rangern har ett existensberättigande i sig själv, som en mer robust och tydligt vintage-influerad ”field watch”-variant i Tudor/Rolex-familjen, särskilt nu i en mer klassisk storlek.
Jag har (lågintensivt) försökt få tag tag på en sen den lanserades i 36. men precis som tidigare när jag provat 39 mm (vid ett flertal tillfällen) inser jag att jag personligen föredrar Explorern. Vi får se om mitt ex blir sålt, det är lite svårt med prissättningen och modellen är sedan tidigare kall som någon påpekade. Kanske behåller den om ingen är intresserad, i nuläget får den vila i väntan på ev spekulanter.