• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fick recent möjligheten att köpa ett zulu alpha polaris band av en trevlig forummedlem. Tycker verkligen att den sitter helt otroligt på FXDn… Perfekt vågar jag inte kalla den, hade önskad att den var lite mer matte, men ”fruktansvärt bra” är nog inte ett orimligt betyg tycker jag 😄

IMG_4816.jpeg
IMG_4817.jpeg
Ser mycket bra ut! Och klart tuffare (i dubbel bemärkelse) än OEM. ZuluAlphas polyesterväv är sjukt bra.

Jag har sålt en Pelagos 39 och två Black Bay 54. Jag skulle inte köpa någon av dem igen, inte för att de är dåliga eller så, utan för att bägge har olika element som inte faller mig i smaken. Av de båda fann jag BB54 klart bekvämast. P39 fick jag aldrig till länken på och dess clasp är bedrövlig. Av samtliga Pelagos finner jag 39:an minst intressant (för vad det är värt: FXD är bäst).
Får jag fråga vilka element båda har som inte faller dig i smaken? Har också sålt två BB54 tidigare men det är något med den som lockar. Ärligt tror jag också det är avsaknaden av bra dykarklockor i mindre storlek med snabbjustering, då klockor över 40mm inte passar mig.

Jag har sålt en Pelagos 39 och två Black Bay 54. Jag skulle inte köpa någon av dem igen, inte för att de är dåliga eller så, utan för att bägge har olika element som inte faller mig i smaken. Av de båda fann jag BB54 klart bekvämast. P39 fick jag aldrig till länken på och dess clasp är bedrövlig. Av samtliga Pelagos finner jag 39:an minst intressant (för vad det är värt: FXD är bäst).
Vill du berätta vad det var du inte gillade med 54:an?

Får jag fråga vilka element båda har som inte faller dig i smaken? Har också sålt två BB54 tidigare men det är något med den som lockar. Ärligt tror jag också det är avsaknaden av bra dykarklockor i mindre storlek med snabbjustering, då klockor över 40mm inte passar mig.
På P39 är det framför allt dess usla clasp. Men också sunbursten som jag inte gillade. Vad gäller BB54 är det egentligen bara en grej – jag är inte så förtjust i applicerade index.
Vill du berätta vad det var du inte gillade med 54:an?
På många sätt är klockan perfekt, inte minst dess storlek. Så det är till syvende och sist helt enkelt frågan om personlig smak – och en smula udda sådan – jag tycker inte om applicerade index.

Min nyfikenhet börjar dra mig tillbaka in i Tudor-värmen. Är de någon snäll Ks:are som kan lägga upp bilder ”från verkligheten” på nya röda BB58 med jubilee? 😍

Jävlar vad det är bra tryck i urverken på Tudor. På gårdagens Norrlands-GTG sopade Pron hem vinsten i bästa gång mot både moderna och gamla rolex, omega och andra högviktare. +-0 och +1 i två mätningar. Visste att den gick bra men inte så bra.
IMG_2027.png

IMG_2014.jpeg

IMG_2028.jpeg
opaline är väl också certifierad med ganska låga toleranser. Är väl en av sakerna som gör Tudor riktigt bra för det prisintervallet de ligger i.

@Lukas641

Testa, fota, fundera och testa på repeat några gånger. Köp begagnat om det inte är solklart.

Jag gillade 58an bättre för mig själv men är sugen på en 54 om den kommer i bra varianter. Den mindre motiverar jag självklart med att min dotter vill ha en sån när hon blir vuxen.

Åsikter som nämnts här om 58/54 häpnar jag över, absolut tvärs emot mina egna åsikter, vilket visar på att det är ett personligt val som bör göras i butik eller hos en klock-kompis 😀

opaline är väl också certifierad med ganska låga toleranser. Är väl en av sakerna som gör Tudor riktigt bra för det prisintervallet de ligger i.
Ja asså de är ju cosc men har förstått så att de Tudors som är metas har samma urverk bara utsatts för tuffare test. Så har man lite tur med sitt ex så får man ju extremt mycket urverk för pengarna.

Men om nu Tudors urverk börjar utmana Rolex urverk och deras byggkvaliteten har ju länge vart på liknande nivå, vars ligger då Rolex i framkant? Är det beprövad hållbarhet över tid? För där har ju Rolex mycket försprång. Är det nån annan faktor där storebror fortfarande är före? Vet ju att Rolex test och certifiering är ännu striktare än Tudors men i prestation verkar de ju vara rätt jämnbördiga. Frågan kanske borde ställas till experterna i Rolextråden,

Men om nu Tudors urverk börjar utmana Rolex urverk och deras byggkvaliteten har ju länge vart på liknande nivå, vars ligger då Rolex i framkant? Är det beprövad hållbarhet över tid? För där har ju Rolex mycket försprång. Är det nån annan faktor där storebror fortfarande är före? Vet ju att Rolex test och certifiering är ännu striktare än Tudors men i prestation verkar de ju vara rätt jämnbördiga. Frågan kanske borde ställas till experterna i Rolextråden,
Till största delen handlar det nog bara om marknadsföring/image och brand recognition. 🙃

Till största delen handlar det nog bara om marknadsföring/image och brand recognition. 🙃
Som Nopplis skriver ovan är det varumärke. Jag är ingen expert på bilar men har för mig att Audi, Seat, VW och Skoda delar samma motor? Men olika priser givet varumärket, och saker som finish, tillval, material och komfort. En Volkswagen är dock fortfarande en Volkswagen och en Audi något annat.

Men sen vägen dit har ju vart lång. Åtskilliga patent, utveckling etc.
Det är inget man bygger upp snabbt.

Andra premium märken har ju inte alls samma approach gällande tolerans på urverk men säljer mer på sin klassiska design.

Som Nopplis skriver ovan är det varumärke. Jag är ingen expert på bilar men har för mig att Audi, Seat, VW och Skoda delar samma motor? Men olika priser givet varumärket, och saker som finish, tillval, material och komfort. En Volkswagen är dock fortfarande en Volkswagen och en Audi något annat.
Rangern är cool, men det är fortfarande en instegs-Tudor. Visst är verket bra och den är bra inom sin klass. Även inom Tudor tycker jag det märks då ex t-fit claspen inte känns lika gedigen som på te x en P39. Tror inte heller att man ska se det som att "Tudor utmanar Rolex". Snarare så är det en hävstångseffekt för att kunna stärka sig mot konkurrenter i samma prisklass.

Sedan kan inte verk eller känslan inte jämföras med en 124270. Visare, timmarkörer etc. är ju även i vitguld för att förhindra erodering på Explorern vilket inte Tudor har.
Ska man köpa en Ranger så ska det vara för att man vill ha en Ranger. Inte i tron om att man köper ett Explorer substitut.

Men sen vägen dit har ju vart lång. Åtskilliga patent, utveckling etc.
Det är inget man bygger upp snabbt.

Andra premium märken har ju inte alls samma approach gällande tolerans på urverk men säljer mer på sin klassiska design.
Helt enig, det är ju snarare så att Tudor drar nytta av existerande teknik medan Rolex tuffar vidare med nästa generations teknik. Ett bra exempel är ju det nya verket man drog in i Land Dwellern.

Helt enig, det är ju snarare så att Tudor drar nytta av existerande teknik medan Rolex tuffar vidare med nästa generations teknik. Ett bra exempel är ju det nya verket man drog in i Land Dwellern.
Japp och lyckas få den producerbar i en massproduktion.

Det är något som får för lite cred, gäller alla märken som har storskalig produktion med hårda QC krav.

Rangern är cool, men det är fortfarande en instegs-Tudor. Visst är verket bra och den är bra inom sin klass. Även inom Tudor tycker jag det märks då ex t-fit claspen inte känns lika gedigen som på te x en P39. Tror inte heller att man ska se det som att "Tudor utmanar Rolex". Snarare så är det en hävstångseffekt för att kunna stärka sig mot konkurrenter i samma prisklass.

Sedan kan inte verk eller känslan inte jämföras med en 124270. Visare, timmarkörer etc. är ju även i vitguld för att förhindra erodering på Explorern vilket inte Tudor har.
Ska man köpa en Ranger så ska det vara för att man vill ha en Ranger. Inte i tron om att man köper ett Explorer substitut.
Jag syftade inte på Rangern just i mitt inlägg, utan allmänt Tudors prissättning och varumärke jämfört med Rolex. Jag har själv ingen erfarenhet av Rangern så kan inte uttala mig, men tycker alltid den känts mer som Tudors ”Railmaster” och delar mer likheter där med målade index.

Just T-fit är väl där jag tycker Tudor just nu gör det bättre än Rolex. I princip alla nysläpp som inte har fjärilsspänne får T-fit. En 124270 som är prisad mer än dubbla Rangern får easylink. Rolex har råd att vara lite mer generösa här med en mer kompakt glidelock till alla deras modeller med mikrojustering.

Senast ändrad:
Jag syftade inte på Rangern just i mitt inlägg, utan allmänt Tudors prissättning jämfört med Rolex eller Omega tex. Jag har själv ingen erfarenhet av Rangern så kan inte uttala mig, men tycker alltid den känts mer som Tudors ”Railmaster” och delar mer likheter där med målade index.

Just T-fit är väl den delen där jag tycker Tudor just nu gör det bättre än Rolex. I princip alla nysläpp som inte har fjärilsspänne får T-fit. En 124270 som är prisad mer än dubbla Rangern får easylink. Rolex har råd att vara lite mer generösa här med en mer kompakt glidelock till alla deras modeller med mikrojustering.
Prissättningen har ju mycket med bl.a marknadsföringen att göra. Rolex och Omega är ju betydligt mer känt för stora massan än vad vi tyckare på ett forum skriver och tänker :)

Tudor senaste åren lägger också mer krut på marknadsföringen. Som sagt många år av marknadsföring för Tudor att jobba ikapp.

Tillbaka
Topp