• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Liten dubbelpost, men bara en bild här:
I dag landade ett nytt värdepaket. Här är historien bakom.

Då jag i fjol köpte min första dyrare klocka blev det en Tudor 76200, en date-day modell. Jag hade fastnat för märket. De som vet vad det är har normalt ett klockintresse.

Sedan blev det ett höftbyte och både en 1601 och en 1500 rullade in.

Det blev fler Tudor-klockor, bland annat en första Jumbo, 9080/0.

Samtidigt gillar jag klockor som är day-date inspirerade.

Jag ville ändå inte gå hela vägen och köpa en 1803 eller så, speciellt som jag också ville ha länk, så skulle det bli en rätt saftig summa.

Så jag har tittat och funderat. Finns det något alternativ. Besökte Prag i somras. Testade nya Hamilton Jazzmaster day-date-varianten med nya verket med 80 timmars gångreserv. 7500 kronor över disk. Mycket klocka för pengarna, definitivt, men ändå inte det jag sökte. Testade en liknande modell från Frederique Constant, snygg, men 25 000 kronor var minst sagt rätt saftigt och andrahandsvärdet vill jag inte ens tänka på.

Har nu kollat efter 90-modellerna från Tudor. En 9017 på läder såldes snabbt på KS. En annan är ute begagnad hos en svensk handlare och har ett pris som känns osannolikt högt. Hade väl möjligen funkat för en NOS på länk, men inte som den är nu.

Jumbo-modellerna känns som om det dyker upp en per 100 Black Bay begagnade.

Har följt det som dykt upp på bukten. Senast var det en Jumbo Date-Day som var rejält Franken.

Så plötsligt la @Micke L ut en 9019/3 med länk på KS.

Och jag fick den. Den anlände i dag.

Ja, det är mycket bling-bling.

Nej, det bryr jag mig inte om. Jag har tom börjar sporta manschettknapps-skjortor.

Och tar det slut här?

Knappast, men jag är glad över att ha kunnat landa en av de klockor som jag verkligen sökt.

Fråga mig inte vad som händer nu om en jumbo-modell med blå tavla dyker upp, eller om den Tudor-dykare jag tycker är läcker dyker upp till salu i Sverige.

Jag vågar inte ens tänka frågan...
5.jpg

20160615_085801.jpg
Trots att jag egentligen mest gillar äldre klockor så är jag mycket förtjust i min BBB. Elegant och robust och klassisk på samma gång. Fungerande lysmassa och enklare att hålla vattentät med sitt safirglas.

Firar en månad idag med min 76100. Faktiskt en klocka som fått väldigt många blickar och komplimanger. Funkar på nato, läder och länk. Funkar till T-shirt och jeans, kostym och badshorts. Funkar till allt! Det är en klocka som jag längtar efter att få bära när jag inte haft den på handleden under ett par dagar...

Mycket nöjd!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Hon är fruktansvärt vacker på vikt jubilée! :nailbiting:

Köpte faktiskt en blå Pelagos igår, får se om jag trivs med den. Spontant känns höjden avsevärt mycket mer än på min Speedmaster men det är säkert en vanesak. Annars lär den väl dyka upp på Köp & Sälj.... :angel:

Köpte faktiskt en blå Pelagos igår, får se om jag trivs med den. Spontant känns höjden avsevärt mycket mer än på min Speedmaster men det är säkert en vanesak. Annars lär den väl dyka upp på Köp & Sälj.... :angel:

Okej grattis! När vi ändå är inne på det spåret, skiljer det något i höjd mellan ETA-versionen och nya inhouse?

Okej grattis! När vi ändå är inne på det spåret, skiljer det något i höjd mellan ETA-versionen och nya inhouse?
Snabb googling säger att den nya är 0,3 mm tjockare. Imo är väl den gamla versionen helt ointressant med tanke på hur mycket bättre urverket i den nya är.

Snabb googling säger att den nya är 0,3 mm tjockare. Imo är väl den gamla versionen helt ointressant med tanke på hur mycket bättre urverket i den nya är.
Gamla kan man ju få riktigt billigt och på lång sikt tror jag den är mer eftertraktad då den inte tillverkades länge. Lång som 20 år eller ngt. Dessutom borde den vara lätt/billig att serva. Men visst är den nya mycket bättre när det kommer till urverket, inget snack :) Skönt med 70h PR tyckte jag.

Se där, den nya är tjockare alltså. Jag valde ETA pga cleanare tavla och trevligare prisbild, men du har såklart rätt i att nya urverket verkar trevligare. Det här med PR är ju bra om man roterar flera klockor men annars vet jag inte om jag tycker det ger så mycket.

Gamla kan man ju få riktigt billigt och på lång sikt tror jag den är mer eftertraktad då den inte tillverkades länge. Lång som 20 år eller ngt. Dessutom borde den vara lätt/billig att serva. Men visst är den nya mycket bättre när det kommer till urverket, inget snack :) Skönt med 70h PR tyckte jag.
Den nya är ju inte direkt dyr heller, jag tror personligen inte att det kommer att skapas efterfrågan över de gamla modellerna. Bortser man från den extra texten på tavlan är det enda som skiljer ett avsevärt mycket bättre urverk, kan inte se att någon skulle betala mer för ETA-varianten, men det är såklart bara mina tankar :)

Den nya är ju inte direkt dyr heller, jag tror personligen inte att det kommer att skapas efterfrågan över de gamla modellerna. Bortser man från den extra texten på tavlan är det enda som skiljer ett avsevärt mycket bättre urverk, kan inte se att någon skulle betala mer för ETA-varianten, men det är såklart bara mina tankar :)
Var nog ingen som trodde Rolex 1655 skulle bli värdefull när det begav sig, heller. :)

Det där kan du nog bättre än mig. Bara tänker att det i framtiden begränsade utbudet gör den eftertraktad. Även om den till det yttre bara har mindre text så syns det. På vintagesubbar har ju en löjligt liten skillnad i texten enorm betydelse just pga raritet. Om man kollar på seedys är ju 145.012 betydligt mer eftertraktad än 145.022 trots att 145.022 har bättre verk (?). Om man lägger till att Pelagosen över lag är relativt "billig" kommer de nog slitas som tool-watches som på lång sikt minskar utbudet ytterligare på fina full-sets.

Tillbaka
Topp