• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss sia lite. Hur ser ni på Black Bay i framtiden? Tror ni att den blir en legend precis som exempelvis Snowflake?

Jag undrar hur den kommer att se ut i framtiden efter år av patinering...
Snowflake:
Volkswagen-Beetle_mp53_pic_17899.jpg

Black bay:
Volkswagen_New_Beetle_Germany.jpg
 
Jag vet inte hur den kommer att ses i framtiden. Den är onekligen populär nu, det kanske lägger sig snart? Med framtiden snackar vi 50 ish år. Det som talar för är att så många vill ha den, modellen funkar nu och den är tillräckligt klassisk till utseendet för att funka i framtiden, tycker jag.

Det som talar emot är, som du säger, att den är enkel att få tag på. Med tanke på utbud och efterfrågan.

Det kommer att bli intressant att se klockvärlden när jag går runt med min rullator i framtiden!

Det är alldeles för många som försöker rationalisera något man vill ha precis just nu med ett femtioårsperspektiv. Gör inte det.
 
Många fina Tudor's i tråden. Knappt sett någon, kanske ingen, heritage chrono här? Ingen som har en sådan på forumet och kan dela med sig av i tråden? Eller är den inte speciellt populär?
 
Låt oss sia lite. Hur ser ni på Black Bay i framtiden? Tror ni att den blir en legend precis som exempelvis Snowflake?

Jag undrar hur den kommer att se ut i framtiden efter år av patinering...

Black Bay köper man för att man tycker att den är snygg idag. Har inga föreställningar om att den kommer bli en legendarisk klocka, den är tvåa på bollen så att säga.
 
Black Bay köper man för att man tycker att den är snygg idag. Har inga föreställningar om att den kommer bli en legendarisk klocka, den är tvåa på bollen så att säga.


Legendarisk är kanske ett starkt ord. Dock kan väl en klockmodell uppnå en klassisk status trots att det är tvåa på bollen? Jag tänker på tex. Omega SMP. Idag är det väl nästan omöjligt att skapa en klocka som inte liknar eller inspireras av en tidigare modell. Trots detta är jag övertygad om att nya klassiker kommer att skapas.

Jag ser Black Bay ungefär som rennässanskonst. En tillbakablick på och utveckling av en svunnen, gyllene epok.

Jag har svårt att se att någon avfärdar denna med att den är tvåa på bollen :)
yga6yqut.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tänk på att jag är grymt ny på forumet och dessutom inte har läst artikeln:) förklara gärna på vilket sätt den är "nja" och "Svajig" om du orkar vill säga...

"En uppgradering av 1954 års kultförklarade modell" "boettringen" "kom på sjuttiotalet" är alla grejor jag skulle ifrågasätta, korrigera eller ta bort.
 
"En uppgradering av 1954 års kultförklarade modell" "boettringen" "kom på sjuttiotalet" är alla grejor jag skulle ifrågasätta, korrigera eller ta bort.


På tal om boettring.

Här är en gamling med rött insert;

zu5yjumy.jpg


Kanske en 79090 prototyp? Har aldrig sett nån förutom denna som jag hittade i Tudors app.

Är det denna som inspirerat till BB'n?

dehese5u.jpg


Har även läst om nåt museumexemplar som fått rött insert med åren och att detta skulle inspirerat BBn. Ska det vara den jag postade ovan? Nån som vet mer?
 
"En uppgradering av 1954 års kultförklarade modell" "boettringen" "kom på sjuttiotalet" är alla grejor jag skulle ifrågasätta, korrigera eller ta bort.
Ahh då är det ju som vanligt med artiklar i tidningar... Det är snarare mer regel än undantag att det som skrivs är relativt "osanna" sanningar och ibland rena felaktigheter. Men bilderna kanske ser trevliga ut :)
 
På tal om boettring.

Här är en gamling med rött insert;

zu5yjumy.jpg


Kanske en 79090 prototyp? Har aldrig sett nån förutom denna som jag hittade i Tudors app.

Är det denna som inspirerat till BB'n?

dehese5u.jpg


Har även läst om nåt museumexemplar som fått rött insert med åren och att detta skulle inspirerat BBn. Ska det vara den jag postade ovan? Nån som vet mer?

Även jag har läst om inserts som bleknat till rött. Det var tydligen, som sagt, inspirationen till färgvalet.
 
En nyfiken frågeställning från en ovetande.

Vad är det som krävs av en modern klockmodell för att gå under epitetet "klassiker"? Med det resonemanget kommer det inte att finnas några kommande moderna klassiker, eller? :)

Man kan väl enkelt säga att det sällan är "reissuen" som blir klassikern. Antingen fortsätter originalet att hypas eller så dör bägge stenhårt.

De som blir framtida klockklassiker är de som har ett nytänk och blir ikoniska för vår tid. På samma sätt som Royal Oak/Nautilus blev på 70-talet.

Sen är det idag nästan ett måste att modellen inte blir en storsuccé då det lätt skulle innebära att det finns för många för att bli en dyr vintageklocka.
 
Legendarisk är kanske ett starkt ord. Dock kan väl en klockmodell uppnå en klassisk status trots att det är tvåa på bollen? Jag tänker på tex. Omega SMP. Idag är det väl nästan omöjligt att skapa en klocka som inte liknar eller inspireras av en tidigare modell. Trots detta är jag övertygad om att nya klassiker kommer att skapas.

Jag ser Black Bay ungefär som rennässanskonst. En tillbakablick på och utveckling av en svunnen, gyllene epok.

Jag har svårt att se att någon avfärdar denna med att den är tvåa på bollen :)
yga6yqut.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja...Skillnaden med SMP är ju att den tagit över namnet men har en helt ny design...Att samma modell kan bli en klassiker i olika generationer vittnar väl mer eller mindre varenda Sportrolex om men SMP var ju helt ny i sin design när den kom och ganska tidstypisk för perioden om man tittar på länken och vridringen.
 
Tillbaka
Topp