• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hittade en bild från en GTG när jag testar en vanlig Sub. Vad tycker ni om storleken?

image.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Klockor ser gärna större ut när man tar WS på det där avståndet.

Kolla skillnaden mellan detta;

uvaze2ab.jpg


och denna bild;

pa9yqagy.jpg


Avståndet lurar ögat. Den här vinkeln på bild visar bättre hur stor klockan är på armen;

ty8u5u2y.jpg


Typ :)
 

Whedda

Rolex
Väldigt bra poäng det där med hur man fotograferar klockan. Zoomar man in eller fotograferar nära växer klockan enormt och det är inte känslan man får med den på handleden. Testa även och se hur klockan bärs när du ser den i spegeln. Detta brukar ge en indikation på hur den uppfattas på avstånd vilket ofta gör den ännu lite mindre.

Samma klocka i tre olika vinklar ger helt olika uppfattning. Daytonan mäter ca 37mm i diameter och bärs som ett mellanting mellan DJ och Sport Rolex pga sina Pushers.

Fotograferad nära


Snett bakifrån


En bit ifrån
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kompromissa skulle jag inte kalla det. Jag vill ha något som jag gillar, något som passar mig enligt mig själv. Mini-Sub köpte jag för att det var något annorlunda, som inte alla körde på forumet samtidigt som jag då inte tyckte att jag kunde bära upp stora klockor. Men sålde både den och min 6694a för att köpa min 1600.

Så liten är inte Mid Suben. Minin kan jag hålla med om att den är liten, men Mid Sub på 36mm är inte litet. Inte för litet, heller inte för stort. Här jämsides med en GMT.

mt3tFYo.jpg

Mg9XuK4.jpg
 

luddviig

Panerai
Kompromissa skulle jag inte kalla det. Jag vill ha något som jag gillar, något som passar mig enligt mig själv. Mini-Sub köpte jag för att det var något annorlunda, som inte alla körde på forumet samtidigt som jag då inte tyckte att jag kunde bära upp stora klockor. Men sålde både den och min 6694a för att köpa min 1600.

Så liten är inte Mid Suben. Minin kan jag hålla med om att den är liten, men Mid Sub på 36mm är inte litet. Inte för litet, heller inte för stort. Här jämsides med en GMT.

Jag tycker att 40mm ser lite för stort ut på dig, 36mm Tudor 75090 ser mycket bra ut enligt mig. Men som sagt, lyssna inte på alla andra, kör på det som känns bäst på dig! :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur är det med service gällande 76100, 79090 och 7016? Har de verk som är lätta för urmakarna att hitta delar till eller är de svåra och således dyra att underhålla?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Angående storlek/handled så blir handleden smalare när man vrider den för att kika klockan själv.

Med andra ord menar jag att Man uppfattar klockan större på sig själv än vad en annan gör.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Låt oss sia lite. Hur ser ni på Black Bay i framtiden? Tror ni att den blir en legend precis som exempelvis Snowflake?

Jag undrar hur den kommer att se ut i framtiden efter år av patinering...
 
Är det någon som läst/hört om en blå Pelagos @ Basel i år? Såg att det ryktades om det på större klock-instagrams tidigare i år.
 
Låt oss sia lite. Hur ser ni på Black Bay i framtiden? Tror ni att den blir en legend precis som exempelvis Snowflake?

Jag undrar hur den kommer att se ut i framtiden efter år av patinering...

Absolut, det är en blivande klassiker. Förmodligen kommer den inte vara en raritet med tanke på hur mycket den säljer.
Hur den patinerar är svårt att säga, den ser ju patinerad ut från början :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Låt oss sia lite. Hur ser ni på Black Bay i framtiden? Tror ni att den blir en legend precis som exempelvis Snowflake?

Jag undrar hur den kommer att se ut i framtiden efter år av patinering...

Jag tycker absolut att den är snygg, men inte magisk. Den säljs över disk, utbudet är större (eller iaf lika stort) som efterfrågan, och den har sålts en längre tid i stora kvantiteter. Så att det skulle bli en "legendarisk" klocka har jag svårt att se? Vad tycker du skulle tala för det?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag tycker absolut att den är snygg, men inte magisk. Den säljs över disk, utbudet är större (eller iaf lika stort) som efterfrågan, och den har sålts en längre tid i stora kvantiteter. Så att det skulle bli en "legendarisk" klocka har jag svårt att se? Vad tycker du skulle tala för det?

Jag vet inte hur den kommer att ses i framtiden. Den är onekligen populär nu, det kanske lägger sig snart? Med framtiden snackar vi 50 ish år. Det som talar för är att så många vill ha den, modellen funkar nu och den är tillräckligt klassisk till utseendet för att funka i framtiden, tycker jag.

Det som talar emot är, som du säger, att den är enkel att få tag på. Med tanke på utbud och efterfrågan.

Det kommer att bli intressant att se klockvärlden när jag går runt med min rullator i framtiden!
 
Topp