Hmm den kanske inte är så dum den där iaf. Vilka modifikatoner har Tudor gjort på verket, balansfjäder i kisel?Delar med med mig med några mysbilder
![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hmm den kanske inte är så dum den där iaf. Vilka modifikatoner har Tudor gjort på verket, balansfjäder i kisel?Delar med med mig med några mysbilder
![]()
![]()
![]()
LHD. Enda tveksamma estetiska valet är ju destro men till och med det har jag börja komma över. En av de få moderna klockor jag riktigt suktar efter just nu. Bronset har förutom materialet egentligen bara försämrats gentemot originalet. Åbäkigare storlek, 369 ser bara fel ut på en dykare, tom på en explorertavlad sub är det ett nedköp även om det är kul ur kuriosa/samlarhänseende.Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
LHD. Enda tveksamma estetiska valet är ju destro men till och med det har jag börja komma över. En av de få moderna klockor jag riktigt suktar efter just nu. Bronset har förutom materialet egentligen bara försämrats gentemot originalet. Åbäkigare storlek, 369 ser bara fel ut på en dykare, tom på en explorertavlad sub är det ett nedköp även om det är kul ur kuriosa/samlarhänseende.
LHD!
För att den är ballare såklart.
Pelagos, utan något som helst darr på rösten. Den är snyggare, coolare, på länk, snyggare krona, har kronskydd, heliumventil, destro, etc etc etc...Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Pelagosen, lätt.Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
LHD. Utan tvekan.Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Glömde faktiskt den röda texten i min lilla lista. Vart lutar det år idag?Just destro som jag gillar på den. Och röda texten. Och färgen på datumet...
Storleken på Bronzon är ju vad det är... Jag bär allt ifrån 34-44 där 44 är en Panerai som bär större än Bronzon. Till vardags kör jag en Nautilus 3800 som mäter 37,5 så det blir en skillnad där ändå...
Finns för- och nackdelar med båda. Svårt.
Enklare motivering än så behövs inte...![]()
Att kronan är vid kl 9 istället för vid kl 3. Väldigt coolt.Vad menas med destro?
För övrigt röstar även jag på LHD!
Glömde faktiskt den röda texten i min lilla lista. Vart lutar det år idag?
Det ät bara ”nästan rätt”, inte destro. men jag tänkte min recension kan hjälpa dig att välja.
https://klocksnack.se/threads/recension-6månader-med-tudor-pelagos-25600tn.84457/
LHDFan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Båda
Får se. Provar båda och den som ger bäst feeling blir det. Instagram tycker LHD precis som KS...
![]()
Läste den inatt. Bra recension!
Delar med med mig med några mysbilder
Här är vad Hodinkee svarade på den frågan, orkar inte översätta:Hur är det tänkt att man ska använda kronografen när timvisaren täcker halva tavlan?
Skulle säga att det finns flera olika skäl, men den primära jag kommer på är att dykarklockor ett tag gjordes som "destro" för att du har vänster hand ledig när du dyker och kunde då hantera t ex vridningen under dyk. Mao kan det enligt mig signalera att den verkligen är gjord som ett verktyg för ett ändamål vilket är jäkligt coolt.Kanske dum fråga, men varför vill man ha LHD om man nu inte är vänsterhänt och bär klockan på högerarmen?![]()
Kanske dum fråga, men varför vill man ha LHD om man nu inte är vänsterhänt och bär klockan på högerarmen?![]()
Har ju ägt båda - LHD är ju ren toolwatch, blir ganska "hård" på handleden och just LHD tycker jag har tonat ner lite den starka kontrasten som finns på den blå och svarta vilket var positivt enligt mig. Den röda detaljen på tavlan gör mycket och roulette är ju alltid coolt.Båda
Får se. Provar båda och den som ger bäst feeling blir det. Instagram tycker LHD precis som KS...
![]()
Läste den inatt. Bra recension!
Har ju ägt båda - LHD är ju ren toolwatch, blir ganska "hård" på handleden och just LHD tycker jag har tonat ner lite den starka kontrasten som finns på den blå och svarta vilket var positivt enligt mig. Den röda detaljen på tavlan gör mycket och roulette är ju alltid coolt.
Bronzon är mer en levande klocka där du får patina att utvecklas egentligen från dag ett. Den upplevs större än LHD på handleden tycker jag samtidigt som den är sjukt läcker på det gröna strapet. Beroende på ljus så kan tavlan flyta ihop lite väl med caset på bronzon men det är en minor issue. Båda är riktigt coola klockor.
Den blir lite mer "puck" känsla av, den sitter ju lite topptungt på ett sätt mot Panerai som ofta sitter bra på handleden.Storleksmässigt. Vad tycker du om Bronzon? Du som bär/burit Panerai 44 mm.
Det här är kanske en absurd uppfattning men jag sålde min blåa BB till förmån för PAM111 och jag tycker ärligt talat att 111:an sitter bättre på mina 17cm-handleder än vad Tudorn gjorde storleksmässigt. BB är lite för lång och tjock för mig, ev. påverkar länken också.Just destro som jag gillar på den. Och röda texten. Och färgen på datumet...
Storleken på Bronzon är ju vad det är... Jag bär allt ifrån 34-44 där 44 är en Panerai som bär större än Bronzon. Till vardags kör jag en Nautilus 3800 som mäter 37,5 så det blir en skillnad där ändå...
Den blir lite mer "puck" känsla av, den sitter ju lite topptungt på ett sätt mot Panerai som ofta sitter bra på handleden.
Bronzon bärs väldigt stort tycker jagJag har ju bara provat den lite snabbt i butiker tidigare. Vinkel och allt vad det är, men bilden nedan är ju bara sjuk
![]()
@Ernesto jag har alltså testat den vid flera tillfällen.Bronzon bärs väldigt stort tycker jag
@Ernesto jag har alltså testat den vid flera tillfällen.
Den är ju rätt cool men man ska vara varse att den är stor om man är ovan.
LHD. Åbäkigare storlek, 369 ser bara fel ut på en dykare, tom på en explorertavlad sub är det ett nedköp även om det är kul ur kuriosa/samlarhänseende.
Japp, kallas "Explorer dial" för att särskilja den från de traditinella subtavlorna. En väldigt ovanlig tavelvariant på subben från den eran som BB försöker efterlikna stilmässigtJag tror inte att det är Explorer, utan äldre Submariners som har gett inspiration till tavlan.
![]()