• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hooods

Panerai
2-Faktor
Delar med med mig med några mysbilder

3E5EFA1F-FB4C-49E4-A82B-323D29EB75CB.jpeg
2D80D6AF-A4A0-413D-9AF8-5DC8C5D877CD.jpeg
C1CF5189-AEDC-4200-A7CE-908E0DD24EBF.jpeg
Hmm den kanske inte är så dum den där iaf. Vilka modifikatoner har Tudor gjort på verket, balansfjäder i kisel?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Fan. Kan inte välja... Vilken? Och varför?

C2CE2A04-CB7A-482A-9D4C-F0D3438D89EA.jpeg
0960980A-7B0D-4AC1-B6E0-6609F246183A.jpeg
C61EBA60-D56B-46F0-B798-E64280D8CB19.jpeg
F91BF532-E236-422B-BA15-656D29B38428.jpeg
25790BE7-3D6F-4D1F-A011-F9B8B0991C3B.jpeg
F4DDE9A7-6D04-48FE-B515-BFA2114D9650.jpeg
LHD. Enda tveksamma estetiska valet är ju destro men till och med det har jag börja komma över. En av de få moderna klockor jag riktigt suktar efter just nu. Bronset har förutom materialet egentligen bara försämrats gentemot originalet. Åbäkigare storlek, 369 ser bara fel ut på en dykare, tom på en explorertavlad sub är det ett nedköp även om det är kul ur kuriosa/samlarhänseende.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
LHD. Enda tveksamma estetiska valet är ju destro men till och med det har jag börja komma över. En av de få moderna klockor jag riktigt suktar efter just nu. Bronset har förutom materialet egentligen bara försämrats gentemot originalet. Åbäkigare storlek, 369 ser bara fel ut på en dykare, tom på en explorertavlad sub är det ett nedköp även om det är kul ur kuriosa/samlarhänseende.

Just destro som jag gillar på den. Och röda texten. Och färgen på datumet...

Storleken på Bronzon är ju vad det är... Jag bär allt ifrån 34-44 där 44 är en Panerai som bär större än Bronzon. Till vardags kör jag en Nautilus 3800 som mäter 37,5 så det blir en skillnad där ändå...

Finns för- och nackdelar med båda. Svårt.

LHD!

För att den är ballare såklart.

Enklare motivering än så behövs inte... :D
 

mega

Rolex
Just destro som jag gillar på den. Och röda texten. Och färgen på datumet...

Storleken på Bronzon är ju vad det är... Jag bär allt ifrån 34-44 där 44 är en Panerai som bär större än Bronzon. Till vardags kör jag en Nautilus 3800 som mäter 37,5 så det blir en skillnad där ändå...

Finns för- och nackdelar med båda. Svårt.



Enklare motivering än så behövs inte... :D
Glömde faktiskt den röda texten i min lilla lista. Vart lutar det år idag?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Glömde faktiskt den röda texten i min lilla lista. Vart lutar det år idag?

Båda :D

Får se. Provar båda och den som ger bäst feeling blir det. Instagram tycker LHD precis som KS...

5152F94F-8E5A-4849-96A2-0C64D643139D.png


Det ät bara ”nästan rätt”, inte destro. men jag tänkte min recension kan hjälpa dig att välja.
https://klocksnack.se/threads/recension-6månader-med-tudor-pelagos-25600tn.84457/

Läste den inatt. Bra recension!
 
Senast ändrad:

m_s

Patek
2-Faktor
Hur är det tänkt att man ska använda kronografen när timvisaren täcker halva tavlan?
Här är vad Hodinkee svarade på den frågan, orkar inte översätta:

Obviously it's only between 2:00 and 4:00 AM or PM that the snowflake hand is in position to block the minutes subdial. Even in those positions, it's only an issue if you are timing intervals longer than roughly 23 minutes (at 4PM) or 36 minutes (at 2PM) as the snowflake only moves across the lefthand side of the dial. And even then, you can still read off the minutes most of the time thanks to the diamond shape of the snowflake, which only blocks a significant segment of the minutes track relatively briefly.

So basically you're really only looking at obstruction of immediate read-off of the minutes, if you are timing an elapsed time interval somewhere between 23 to 28 minutes long, or 36 to 45 minutes long, and it's somewhere near 2:00 or 4:00 PM, which is a fairly narrow range in which the snowflake itself is an issue. Yes at 3PM, the 33 and 34 minute counters are blocked but you can actually see every single other minute mark. Is a snowflake hand ideal on a chronograph from an absolute legibility perspective? No. Is it in real life going to be a problem for all our laundry cycle, pasta-cooking, egg-timing needs? Very unlikely and I don't think after a week it was ever once an issue for me
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kanske dum fråga, men varför vill man ha LHD om man nu inte är vänsterhänt och bär klockan på högerarmen? :)
Skulle säga att det finns flera olika skäl, men den primära jag kommer på är att dykarklockor ett tag gjordes som "destro" för att du har vänster hand ledig när du dyker och kunde då hantera t ex vridningen under dyk. Mao kan det enligt mig signalera att den verkligen är gjord som ett verktyg för ett ändamål vilket är jäkligt coolt.

Sen är det ju såklart att kronan hamnar "åt rätt" håll och inte gräver in i handleden också :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kanske dum fråga, men varför vill man ha LHD om man nu inte är vänsterhänt och bär klockan på högerarmen? :)

Finns inga dumma frågor :)

Jag själv tycker att den är cool. Lite mer ”speciell” med kronan på vänster sida och de röda detaljerna.

Som Ralph Lauren en gång sa: if I wanted an everyday watch, I suppose a Rolex or a Patek would do just fine, but I don't find the emotion there.

Med andra ord: något roligare än en vanlig klocka. Allt är relativt men där tycker jag att LHD kvalar in.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Båda :D

Får se. Provar båda och den som ger bäst feeling blir det. Instagram tycker LHD precis som KS...

5152F94F-8E5A-4849-96A2-0C64D643139D.png




Läste den inatt. Bra recension!
Har ju ägt båda - LHD är ju ren toolwatch, blir ganska "hård" på handleden och just LHD tycker jag har tonat ner lite den starka kontrasten som finns på den blå och svarta vilket var positivt enligt mig. Den röda detaljen på tavlan gör mycket och roulette är ju alltid coolt.

Bronzon är mer en levande klocka där du får patina att utvecklas egentligen från dag ett. Den upplevs större än LHD på handleden tycker jag samtidigt som den är sjukt läcker på det gröna strapet. Beroende på ljus så kan tavlan flyta ihop lite väl med caset på bronzon men det är en minor issue. Båda är riktigt coola klockor.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har ju ägt båda - LHD är ju ren toolwatch, blir ganska "hård" på handleden och just LHD tycker jag har tonat ner lite den starka kontrasten som finns på den blå och svarta vilket var positivt enligt mig. Den röda detaljen på tavlan gör mycket och roulette är ju alltid coolt.

Bronzon är mer en levande klocka där du får patina att utvecklas egentligen från dag ett. Den upplevs större än LHD på handleden tycker jag samtidigt som den är sjukt läcker på det gröna strapet. Beroende på ljus så kan tavlan flyta ihop lite väl med caset på bronzon men det är en minor issue. Båda är riktigt coola klockor.

Storleksmässigt. Vad tycker du om Bronzon? Du som bär/burit Panerai 44 mm.
 

Gverra

Omega
Just destro som jag gillar på den. Och röda texten. Och färgen på datumet...
Storleken på Bronzon är ju vad det är... Jag bär allt ifrån 34-44 där 44 är en Panerai som bär större än Bronzon. Till vardags kör jag en Nautilus 3800 som mäter 37,5 så det blir en skillnad där ändå...
Det här är kanske en absurd uppfattning men jag sålde min blåa BB till förmån för PAM111 och jag tycker ärligt talat att 111:an sitter bättre på mina 17cm-handleder än vad Tudorn gjorde storleksmässigt. BB är lite för lång och tjock för mig, ev. påverkar länken också.
 
Topp