• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Summer Love!
IMG_2403.jpg

Mer och mer nöjd med den här, vore ju gött att hitta en med svart urtavla också.
Är det big block? Otroligt snygg klocka.

Nu är väl Tudor iofs ägt av Rolex, som i sin tur ägs av en stiftelse som inte har ett vanligt vinstintresse som vanliga företag :D Men jag förstår din poäng, tycker dock det är lite dåligt att de plötsligt slutar skicka med nato...
Tror inte Tudor ägs av Rolex längre, tror det är 2 separata företag nu..

Vart har du fått detta ifrån?
Rolex har aldrig ägt Tudor om jag förstår historien korrekt. Tudor har dock lånat mycket av Rolex i början.
Båda företag ägs idag av en stiftelse.
Ibland ska man inte tro. Man ska Googla...
https://en.wikipedia.org/wiki/Tudor_Watches
Enligt Wiki som du länka så står det ju att Tudor är ett dotterbolag till Rolex som sedan som koncern ägs av stiftelsen. Hur de rent juridiskt är uppsatt med bolagen är ju dock ganska orelevant då Rolex och Tudor har samma ägare...

Har varit sugen på en Tudor sedan länge men har aldrig slagit till.
Prince date och Big block tycker jag är fruktansvärt snygga och är troligtvis ett framtida köp.
Vad är skillnaden mellan dom?
Big block ligger ju mycket högre i pris.
Verkar inte vara så vanliga( såg en ovanför iofs) tycker mest det är Black bay överallt.
Ingen som har sådana och kan lägga ut lite snygga bilder:)
Vill påpeka att jag har dålig koll på Tudor, så därav min fråga.
En annan ovanlig modell är Black Shield Ducati, den tycker jag också är grym men kanske är en klocka man tröttnar på.
Mer bilder på dessa underbara klockor!, tack!

Prince date och Big block tycker jag är fruktansvärt snygga och är troligtvis ett framtida köp.
Verkar inte vara så vanliga( såg en ovanför iofs) tycker mest det är Black bay överallt.
En annan ovanlig modell är Black Shield Ducati, den tycker jag också är grym men kanske är en klocka man tröttnar på.
Big block är en märkbart bit större.
Sen är det antagligen andra skillnader också.

Big Block är smeknamnet på Tudors kronografer från 1976 och framåt. När man stoppade i självuppdragande urverk (långt innan systerklockan Daytona från Rolex fick det) var man tvungen att göra boetten tjockare = Big Block. Fram t o m 1994 hade de plexi (finns flera olika ref 94xx och 79xxx och ett antal varianter på tavla och ring) och sedan uppdaterades de med safirglas (ref 792xx). Där nånstans slutade man också med Rolex-märkning på boett, krona osv.

Här kan du läsa mer: http://magazine.bulangandsons.com/tudor-big-block/

6F762F25-CB61-456B-B069-B1ED47A44008.jpeg
F61AF430-0223-41D6-90C7-F1ADA94CA3AF.jpeg

Big Block är smeknamnet på Tudors kronografer från 1976 och framåt. När man stoppade i självuppdragande urverk (långt innan systerklockan Daytona från Rolex fick det) var man tvungen att göra boetten tjockare = Big Block. Fram t o m 1994 hade de plexi (finns flera olika ref 94xx och 79xxx och ett antal varianter på tavla och ring) och sedan uppdaterades de med safirglas (ref 792xx). Där nånstans slutade man också med Rolex-märkning på boett, krona osv.

Fast det finns ju också kronografer efter 1976 som inte är Big block. Tillexempel Prince date.

Tack för info.
Grattis till en underbar klocka, den med vita tavlan är nog en av de snyggaste klockorna jag sett.

Bra länk, man blir ju inte lite sugen på en sådan när man ser alla underbara bilder.

Dom heter väl bara Oysterdate och de icke-Big block heter Prince Date?
(Inte läst länken)
Nej, BigBlock heter ”Prince Oysterdate”.

”In 1976, TUDOR presented a new family of products which constituted a small revolution for the brand. Indeed, these new Prince Oysterdate watches were the first chronographs in the history of TUDOR to be equipped with self-winding movements. Listed under the name Prince Oysterdate, they were also known by the names “AUTOMATIC CHRONO TIME” or “CHRONO TIME” referring to the signatures displayed on their dials. While their cases retained the general lines of the previous families, they became thicker to accommodate the rotor of the self-winding movement, which earned them the nickname “Big Block” in collectors’ circles. ”

De som bara heter Prince Date kom om jag minns rätt i slutet av 90-talet.

Nice! NM strapet sitter bara fast med en krok eller? Finns det inte risk att man råkar dra av sig klockan?
Ville visa lite bilder på hur det blir när man lossat kroken. Mitt armband är i en längd anpassad för min handled. När kroken är loss behövs fortfarande en del kraft för att dra över bandet över handen. Inget som kan råka ske. Tror heller inte kroken kan råka lossna oavsiktligt så länge du har bandet någorlunda tight så klockan sitter skönt mot handleden.

20180808_235146.jpg
20180808_235208.jpg
20180808_235242.jpg
20180808_235302.jpg

Enligt Wiki som du länka så står det ju att Tudor är ett dotterbolag till Rolex som sedan som koncern ägs av stiftelsen. Hur de rent juridiskt är uppsatt med bolagen är ju dock ganska orelevant då Rolex och Tudor har samma ägare...
Håller inte riktigt med då jag läser ”Today the brand remains a sister company to the parent company, both of which are owned by the Hans Wilsdorf Foundation.” Jag tolkar det som att Stiftelsen äger båda och man anser det vara syster-företag.
Egen tolkning är att både Tudor och Rolex ägs av Stiftelsen för att kunna ha kvar kontrollen inom gruppen. Kommer nog aldrig ändras!

Ville visa lite bilder på hur det blir när man lossat kroken. Mitt armband är i en längd anpassad för min handled. När kroken är loss behövs fortfarande en del kraft för att dra över bandet över handen. Inget som kan råka ske. Tror heller inte kroken kan råka lossna oavsiktligt så länge du har bandet någorlunda tight så klockan sitter skönt mot handleden.

20180808_235146.jpg
20180808_235208.jpg
20180808_235242.jpg
20180808_235302.jpg
Mkt bra! Tack! :)

• Like
Reactions: Kai
Nej, BigBlock heter ”Prince Oysterdate”.

”In 1976, TUDOR presented a new family of products which constituted a small revolution for the brand. Indeed, these new Prince Oysterdate watches were the first chronographs in the history of TUDOR to be equipped with self-winding movements. Listed under the name Prince Oysterdate, they were also known by the names “AUTOMATIC CHRONO TIME” or “CHRONO TIME” referring to the signatures displayed on their dials. While their cases retained the general lines of the previous families, they became thicker to accommodate the rotor of the self-winding movement, which earned them the nickname “Big Block” in collectors’ circles. ”

De som bara heter Prince Date kom om jag minns rätt i slutet av 90-talet.
Mycket rätt..
Jag hade en en tudor 79280 , Prince date. som är lite nyare än big block.

Tillbaka
Topp