• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robbanc76

Cartier
IMG_20180924_195533_611.jpg
 

Carl Olof

Breitling
Är det någon som har koll på om 58an säljer bra? Som jag kan se är i princip de flesta eld och lågor över den, även internationellt, likaså är väntetiden på att köpa en väldigt lång, är detta normalt för Tudors nylanseringar?

Försöker bedömma hur stor chans det är att de kommer med fler BB i det mindre formatet. Jag hade gärna skaffat 58an om den bara haft datum. Det är alltså en BB i 58ans storlek, med datum jag väntar på. :)
 

antjoh

Breitling
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad rekommenderar Tudor för serviceintervall på deras in house-verk? Jag har sökt men de enda officiella kommentarerna jag hittat nämner "vid behov" snarare än ett uttalat intervall.

Att klockor ska servas vid behov är ju ingen direkt nyhet och jag tycker att det är lite märkligt att de undviker att nämna något specifikt intervall.

Det är å andra sidan relativt nytt och det kanske inte finns något konkret underlag för att kunna utfärda rekommendationer.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vad rekommenderar Tudor för serviceintervall på deras in house-verk? Jag har sökt men de enda officiella kommentarerna jag hittat nämner "vid behov" snarare än ett uttalat intervall.

Att klockor ska servas vid behov är ju ingen direkt nyhet och jag tycker att det är lite märkligt att de undviker att nämna något specifikt intervall.

Det är å andra sidan relativt nytt och det kanske inte finns något konkret underlag för att kunna utfärda rekommendationer.
Det är väl ingen tillverkare som ger nån specifik rekommendation? Var 5-7 år skulle jag tippa, tidigare om klockan börjar gå annorlunda än den gjort förr.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Så här har min GMT gått sen jag fick den.
Det var när den fick ligga en dag som den gick +2 och sedan +2 när den fick ligga ner igen. När jag har den på armen går den nära +/- 0 och den är snarast mätmetoden som står för avvikelsen.
Rätt bra tycker jag :)

Screenshot_20180927-104441.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är väl ingen tillverkare som ger nån specifik rekommendation? Var 5-7 år skulle jag tippa, tidigare om klockan börjar gå annorlunda än den gjort förr.
Ursäkta, jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Det är klart att det inte finns några exakta siffror och det varierar naturligtvis från fall till fall men de allra flesta tillverkare brukar väl rekommendera 3-5 år som serviceintervall? På nyare Rolex nämns t.ex. tio år som rekommendation för första servicen och därefter fem år.

Huruvida man väljer att följa rekommendationerna eller ej är upp till var och en och personligen finner jag dem ofta vara i kortaste laget, jag tyckte bara att det var lite märkligt att jag inte kunde hitta några som helst vägledande rekommendationer gällande dessa verk.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
Din garanti har tyvärr löpt ut då Tudor ger 2 år (om du inte fått någon extra garanti via butik); jag skulle därför inte hålla tummarna på att det går via garantin, däremot tror jag Krons fortfarande kan hjälpa dig på något vis. Ett förslag är att ringa, alt. besöka butiken om möjligt istället för att maila.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
Patina :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ursäkta, jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Det är klart att det inte finns några exakta siffror och det varierar naturligtvis från fall till fall men de allra flesta tillverkare brukar väl rekommendera 3-5 år som serviceintervall? På nyare Rolex nämns t.ex. tio år som rekommendation för första servicen och därefter fem år.

Huruvida man väljer att följa rekommendationerna eller ej är upp till var och en och personligen finner jag dem ofta vara i kortaste laget, jag tyckte bara att det var lite märkligt att jag inte kunde hitta några som helst vägledande rekommendationer gällande dessa verk.
Jag kan inte säga att du har fel, men jag tror ingen massproducerad klocka har 3 års serviceintervall. Omega skriver 4-5 år. Vet inte om Rolex anger något, men har du nån länk att dela med dig av läser jag gärna.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
Det är att räkna med skulle jag säga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som har koll på om 58an säljer bra? Som jag kan se är i princip de flesta eld och lågor över den, även internationellt, likaså är väntetiden på att köpa en väldigt lång, är detta normalt för Tudors nylanseringar?

Försöker bedömma hur stor chans det är att de kommer med fler BB i det mindre formatet. Jag hade gärna skaffat 58an om den bara haft datum. Det är alltså en BB i 58ans storlek, med datum jag väntar på. :)
Tudor är som SEIKO, man behöver knte undra om någon annan färg eller version kommer, man behöver bara vänta tills det händer. :D
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
Har inte hänt för mig men 58:ans utförande där rosen är i relief utåt istället och utan det svarta inlägget som kan lossna, verkar vara en förbättring.
 
D

Deleted member 13199

Guest
Någon med en Tudor Black bay som kunde verifiera hur kronan ska vara? En kompis till mig skulle kika på en Black bay blue med ETA verk från 2014 och själva kronan verkade ha ett "spök läge" mellan uppvridning och tidsinställning, dvs. som om man kunde sätta datumet där, drar man ut kronan knäpper det 2 gånger (och visarna rör sig inte på mittenläget) och efter viss googling såg jag att detta kan vara ett tecken på att det är en kopia att de använt ett billigt verk med datum istället för det modifierade verket som sitter i Tudor Black bay utan datum,....

tack för svar!
 
Senast redigerad av en moderator:

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
Hände exakt samma på min BB (inhouse) efter 16 månaders användning. Lämnade in den på Bergström och får betala för att köpa ny krona då dem anser att klockan visar tydliga spår på slitsamt användande och inte täcks av garantin. Tydligen så klarar inte Tudor vardagsanvändning samt att simma i saltvatten under sommaren..
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hej, Jag har en BB Black inköpt på Krons dec 2015. Jag har precis märkt att den börjat tappa den ifyllda svarta färgen på kronan (nu har ännu mer färg lossnat än vad som syns på bilden). Är det någon mer som det har hänt för? Jag har mailat Krons med bild och frågat om det är något som går på garantin men inte fått någon återkoppling.
42204793_290207361584236_2083198299795357696_n.jpg
Här kommer en bild också :)
AD6F6D8A-9D19-48A9-BAA4-CC157CE6B690.png
 
D

Deleted member 13199

Guest
Hände exakt samma på min BB (inhouse) efter 16 månaders användning. Lämnade in den på Bergström och får betala för att köpa ny krona då dem anser att klockan visar tydliga spår på slitsamt användande och inte täcks av garantin. Tydligen så klarar inte Tudor vardagsanvändning samt att simma i saltvatten under sommaren..
Denna var 100% ny, och den är inte inspekterad i verket, kan va fejk i värsta fall var en tanke
 
Topp