• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visst är det TudorTorsdag
1C1363E5-C7E2-4550-A2E5-46CC54BC2F40.jpeg
Snygg! Vad är det för ref?

Det blir väl bara vilda och meningslösa gissningar.
Gillar man den eller kan tänka sig att sälja tycker man nog att de kommer öka i värde. Om inte är man kanhända inte lika övertygad.
Gillar du den så köp för att du gillar den och inte för att spekulera i den. Det finns vettigare saker att göra det med.
Jo det blir kanske gissningar, men ändå intressant att höra vad folk tror :) Något rent spekulationsköp handlar det inte om, handlar nog mer om att försöka samla ihop argument för sig själv att slå till.

Jo det blir kanske gissningar, men ändå intressant att höra vad folk tror :) Något rent spekulationsköp handlar det inte om, handlar nog mer om att försöka samla ihop argument för sig själv att slå till.
Jag har köpt Tudor BB nytt, använt flitigt och sålt begagnat efter 1-2 år. Ca 25% värdeminskning. Helt ok andrahandsvärde i min värld.

Lätt besviken på släppen, men fortsatt glad i min 36a. Vi firade två år ihop i slutet av februari.
1566DAEC-6E88-4CD0-8325-B06F6F786E0B.jpeg

@PJW
Mycket nära att köpa en, undrade om du skulle vilja hjälpa mig lätta en oro jag haft!
Tycker det "bruna" (egentligen mer oranga) lädret skulle vara bäst, men när jag sätt det i verkligheten har den alltid haft ett för plastikt intryck, både i färg och textur. Såg att du ägt 36an med detta lädret ett tag nu och det ser ut som att lädret blivit mycket mer tilltalande! Undrade därför om du själv har upplevt en förändring eller om det bara är färgtonen i bilderna som skiljer sig, och om man får vara så fräck kanske en liten mini recension om hur lädret har åldrats.

Tack o hej!

@PJW
Mycket nära att köpa en, undrade om du skulle vilja hjälpa mig lätta en oro jag haft!
Tycker det "bruna" (egentligen mer oranga) lädret skulle vara bäst, men när jag sätt det i verkligheten har den alltid haft ett för plastikt intryck, både i färg och textur. Såg att du ägt 36an med detta lädret ett tag nu och det ser ut som att lädret blivit mycket mer tilltalande! Undrade därför om du själv har upplevt en förändring eller om det bara är färgtonen i bilderna som skiljer sig, och om man får vara så fräck kanske en liten mini recension om hur lädret har åldrats.

Tack o hej!
Hej! Vad kul att du funderar på en BB36. Jag tycker det är en toppenklocka för nästan allt och är nöjd med den. Det är dock inte originallädret jag har på min här, utan ett läder gjort av en forummedlem (tror dock inte han är aktiv längre). Jag kan därför, tyvärr, inte uttala mig om originalbandet är jag rädd - annars hade jag gärna delat med mig.

Det finns goda möjligheter att komplettera med fina läderband i efterhand, så om du är sugen på modellen skulle jag rekommendera dig att köpa den på länk, och i efterhand komplettera med valfria läderband. Lycka till!

Lämnade in min bb58 till bergströms för trycktest och att jag tyckte den inte höll tiden riktigt.
Fick till svars nu:
Servicebeskrivning
trycktest är ok men klockan saktar sig och har låg amplitud.

Vad betyder detta? är det är stor återgärd?

Lämnade in min bb58 till bergströms för trycktest och att jag tyckte den inte höll tiden riktigt.
Fick till svars nu:
Servicebeskrivning
trycktest är ok men klockan saktar sig och har låg amplitud.

Vad betyder detta? är det är stor återgärd?
Ska gå inom garantin väl? Låter som att de antingen får reglera gången eller serva klockan. Kanske t.o.m blir service på grund av den låga amplituden. Men jag vet inte, det ska iallafall gå på din garanti.

Okej ja de sa hon, så länge den inte hade fått en smäll,
Har den så låg amplitud får du den servad på garantin. Lär inte gå att reglera/rucka bort det. Se det från den positiva sidan; nyservad klocka gratis. För jag antar de inte har nån slags självrisk på sånt där?

Min betedde sig tvärtom. Första 8-10 månaderna höll den sig på och strax över övre gränsen. Var nära att lämna in den för justering men sen började den gå osannolikt perfekt innan jag hann göra det och har gjort så sedan dess. Med perfekt menar jag att den praktiskt taget aldrig avviker mer än +0,5 - +1 sekund per dygn, inte vad jag kunnat notera.
Ska sägas också att jag använt den väldigt lite så de där 8-10 månadernas inkörningsperiod motsvarar kanske ett par veckors daglig användning. Men den håller sig gott och väl inom storebrors snäva toleranser nu, även på armen.

41 mm versionen jag hade gick också ruskigt precist.

Senast ändrad:
Har den så låg amplitud får du den servad på garantin. Lär inte gå att reglera/rucka bort det. Se det från den positiva sidan; nyservad klocka gratis. För jag antar de inte har nån slags självrisk på sånt där?

Min betedde sig tvärtom. Första 8-10 månaderna höll den sig på och strax över övre gränsen. Var nära att lämna in den för justering men sen började den gå osannolikt perfekt innan jag hann göra det och har gjort så sedan dess. Med perfekt menar jag att den praktiskt taget aldrig avviker mer än +0,5 - +1 sekund per dygn, inte vad jag kunnat notera.
Ska sägas också att jag använt den väldigt lite så de där 8-10 månadernas inkörningsperiod motsvarar kanske ett par veckors daglig användning. Men den håller sig gott och väl inom storebrors snäva toleranser nu, även på armen.

41 mm versionen jag hade gick också ruskigt precist.
okej jag låter nog dom titta på den trots allt, borde väl vara ett självklart garanti ärende, den går ut dec 2020:) vad konstigt att de var så med din klocka, är det vanligt?

okej jag låter nog dom titta på den trots allt, borde väl vara ett självklart garanti ärende, den går ut dec 2020:) vad konstigt att de var så med din klocka, är det vanligt?
Jag vet inte om det är vanligt men de flesta likadana verk jag hört om tycks gått extremt bra från början. Denna behövde en inkörningsperiod. Augusti 2018 är min från.

Hur går andras BB58 här nu? Några rapporter?

Äntligen fixat ett gummi(vanguard) och gillar vad jag ser och känner, men får en unken lukt á la hockeyhandske efter några dagars användning, är det bara jag eller har andra liknande bekymmer??
Tål ju att tilläggas att jag inte är nån lortgris...

Bilagor

• 433B3F92-82B3-4168-ACA4-A034D0C003E6.jpeg
    433B3F92-82B3-4168-ACA4-A034D0C003E6.jpeg
    416.5 KB · Visningar: 0
Äntligen fixat ett gummi(vanguard) och gillar vad jag ser och känner, men får en unken lukt á la hockeyhandske efter några dagars användning, är det bara jag eller har andra liknande bekymmer??
Tål ju att tilläggas att jag inte är nån lortgris...
Har två från Vanguard (första generationen) som används frekvent och har ingen lukt alls

Tillbaka
Topp