• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är väl ingen piratkopia om det inte är brandat?
Finns väldigt billiga Tudor-märkta läder, viklås och länkar på Etsy. Jag har tänkt rubbet som fejk pga priserna, men har inte kollat noga på saken heller. En snabbsökning ger nya länkar för 1000 pix, struntade i att köpa från Etsy rakt av, även om det är de enskilda handlarna som säljer. Etsy verkar rensa rätt dåligt.

Finns väldigt billiga Tudor-märkta läder, viklås och länkar på Etsy. Jag har tänkt rubbet som fejk pga priserna, men har inte kollat noga på saken heller. En snabbsökning ger nya länkar för 1000 pix, struntade i att köpa från Etsy rakt av, även om det är de enskilda handlarna som säljer. Etsy verkar rensa rätt dåligt.
Aha, då är det sannolikt inte äkta vara och definitivt piratkopior. Trist! :meh:

Antar att du inte betalade vad ett äkta lås/läder faktiskt kostar? Surt såklart i vilket fall om du nu trodde att det var äkta. Priset är den första indikatorn - är det för billigt är det ngt skumt. Så är det alltid tyvärr :(
Såklart är det så. Köper o säljer band till Panerai rätt ofta och där är det helt annorlunda med massvis av tillverkare som inte utger sig för att sälja äkta utan et alternativ, så när jag köpte min GMT var det bara att leta. Skulle såklart tänkt efter lite.
Dock hittar jag inte ngn info om äkta band på deras hemsida?

Såklart är det så. Köper o säljer band till Panerai rätt ofta och där är det helt annorlunda med massvis av tillverkare som inte utger sig för att sälja äkta utan et alternativ, så när jag köpte min GMT var det bara att leta. Skulle såklart tänkt efter lite.
Dock hittar jag inte ngn info om äkta band på deras hemsida?
Äh, mitt råd är att strunta i att köpa ett "äkta" band och istället låta någon av de fantastiska bandmakare som finns på forumet lösa ett custom-band till dig :)

Ja länkarna på Etsy är givetvis fake, kan dela med mig av min historia.

Köpte en 73290 Tudor Mini-Sub på chrono. Som vid nogrannare inspektion visade sig ha en fake länk. Jag gjorde det klassiska misstaget att jag köpte endast säljaren och kanske inte gjorde fullt så mycket research som jag bör ha gjort. Kort och gott hittade jag min länk på Etsy, hur? Vi får se om ni hittar det vid ett första kik.

YrCTZ1H.jpg

N7cqsRs.jpg
4W0QMAC.jpg

Förutom att det inte är lasrat på originalet (utan stansat?) så kan ni säkert se att det står BENEVA, undrar vart det ligger. Glasklart för vissa, för en med bristande läsförmåga var det inte lika enkelt

Vill inte länka till objektet på etsy men här kommer en av deras bilder. Samma felstavning.. Convenient :)
il_794xN.2059487118_pcu1.jpg

Måste dock säga att kvalitén på länken faktiskt är över förväntan om man kollar på vad de faktiskt kostar, 500 spänn, hyfsad clasp och solida länkbitar med betydligt bättre fit på endlinks än vad man någonsin kommer att hitta för en klocka som min med lite udda dimensions.. (17mm lug width, 33/34mm diameter) - om man inte vill punga ut 5 lax för en gen länk.

Har givetvis kontaktat säljaren och fått ersättning, men med tanke på kvaliten på länken så går jag nu i tankar på att med en metallfil ta bort all branding och forstätta använda länken medans jag letar efter en äkta ersättare som inte flexar 90 grader.

Funderar faktiskt på att köpa en oysterlänk och fila bort all branding, om jag inte hittar en vettig aftermarket med rätt mått.

Senast ändrad:
Hade inte tillverkarna av länkarna på Etsy tjänat mer på att introducera sina länkar som aftermarket istället för kopior? Likt strapcode, tex.

Hade inte tillverkarna av länkarna på Etsy tjänat mer på att introducera sina länkar som aftermarket istället för kopior? Likt strapcode, tex.

Det är ju inte helt säkert att det faktiskt är de som gör länkarna. Troligtvis så köper dom det från samma fabriker som tillverkar farligt bra kopior av även nyare modeller.

Tror även det är relativt enkelt att sälja fake länkar till godtrogna kontra att faktiskt bygga upp ett varumärke.

Senast ändrad:
Det är ju inte helt säkert att det faktiskt är de som gör länkarna. Troligt köper dom det från samma fabriker som tillverkar farligt bra kopior av även nyare modeller.

Tror även det är rätt enkelt att sälja fake länkar till godtrogna kontra att faktiskt bygga upp ett varumärke.
Det får en verkligen att undra hur många där ute som omedvetet går runt med fejk länkar, länkbitar, clasp eller spännen.

Köpte en 73290 Tudor Mini-Sub på chrono. Som vid nogrannare inspektion visade sig ha en fake länk. Jag gjorde det klassiska misstaget att jag köpte endast säljaren och kanske inte gjorde fullt så mycket research som jag bör ha gjort. Kort och gott hittade jag min länk på Etsy, hur? Vi får se om ni hittar det vid ett första kik.

YrCTZ1H.jpg

N7cqsRs.jpg
4W0QMAC.jpg

Förutom att det inte är lasrat på originalet (utan stansat?) så kan ni säkert se att det står BENEVA, undrar vart det ligger. Glasklart för vissa, för en med bristande läsförmåga var det inte lika enkelt

Vill inte länka till objektet på etsy men här kommer en av deras bilder. Samma felstavning.. Convenient :)

Måste dock säga att kvalitén på länken faktiskt är över förväntan om man kollar på vad de faktiskt kostar, 500 spänn, hyfsad clasp och solida länkbitar med betydligt bättre fit på endlinks än vad man någonsin kommer att hitta för en klocka som min med lite udda dimensions.. (17mm lug width, 33/34mm diameter) - om man inte vill punga ut 5 lax för en gen länk.

Har givetvis kontaktat säljaren och fått ersättning, men med tanke på kvaliten på länken så går jag nu i tankar på att med en metallfil ta bort all branding och forstätta använda länken medans jag letar efter en äkta ersättare som inte flexar 90 grader.

Funderar faktiskt på att köpa en oysterlänk och fila bort all branding, om jag inte hittar en vettig aftermarket med rätt mått.

Beneva hihi!
Köp hellre en no-name länk än att gynna gangsters som säljer piratkopior.

YrCTZ1H.jpg

N7cqsRs.jpg
4W0QMAC.jpg

Beneva är en florist i Florida så kanske att de har gjort samma grej som tex Tiffany’s och Dominos. Brandade klockor, fast Beneva nöjde sig med länkarna :D

YrCTZ1H.jpg

N7cqsRs.jpg
4W0QMAC.jpg

Har själv förmodat att bilderna på blackbaylänkarna på Etsy är på originallänkar och att det som dyker upp i postlådan är något annat. För bilderna tycks visa jädrans välbyggda länkar.. men din historia får en att undra. Håller med andra i det som redan nämnts: det är synd att de är fakebrandade. Hade de sålts som noname och utan att kopiera tudorskölden i låset hade jag antagligen köpt en på studs bara givet den kvalité kontra pris som bilderna ger sken av.

Hallo Tudor-lovers!
Jag har en kompis som är ny i klocksvängen och som vill köpa en BB58. Han har ringt runt till Nymans, Bergströms, Krons osv och får höra att de har stängda listor på denna modell. Jag blev lite förvånad när han berättade det. Jag förstår att den inte finns i lager, men såå svårt borde det väl inte vara att få tag i en ny hos AD eller?
Han har ju ingen historik hos någon AD, men ändå? Han lyckades iaf ställa sig i kö hos Engströms ur i Jönköping, men han fick nog ingen indikation på hur lång tid det kan ta.
Är det såhär illa alltså?
Jag ställde mig i intresselistan hos Krons runt förra våren, utan att ha köpt något tidigare, och fick i måndags/tisdags samtal om att det nu fanns en på länk tillgänglig för mig att köpa. Blev inget köp då jag tackade nej. Ger åtminstone en någorlunda indikation kanske.

Har någon hört om några 2020 släpp från Tudor? Var ju någon tillverkare som skulle köra en webbprestation av sina nya modeller.

Jag ställde mig i intresselistan hos Krons runt förra våren, utan att ha köpt något tidigare, och fick i måndags/tisdags samtal om att det nu fanns en på länk tillgänglig för mig att köpa. Blev inget köp då jag tackade nej. Ger åtminstone en någorlunda indikation kanske.

Allt detta är ju dock pre-corona. Kan nog hända att det lättar upp i köerna som dom skapat...

Tillbaka
Topp