• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min Tudor, bland andra, fick följa med på en amatörmässig fotografering i skogen i eftermiddag! Katten kunde inte låta bli att lägga sig i. Han är som en hund! Han följer med på långa promenader, kommer på inkallning och är allmänt sugen på att umgås för jämnan :)

_DSC2657.JPG
_DSC2667.JPG
En hund fast i en kattkropp! ;)

Har varit i precis samma kval mellan primero 69 och chrono s/g med bund-strap, landade dock med tudor även om bägge har det där lilla egna (samt att jag redan har zenith). Problemet med primero är att den lyckas vara helt perfekt på många sätt men samtidigt riktigt blek och stökig i vissa ljus/lägen, sen är väl service nästan på Breguet Type XX- nivå?

Tycker personligen inte att B01 är något negativt, särskilt med 5 års garanti och om man jämför vad brattes kronografer med B01 kostar. Svårsåld kan köp/sälj påvisa - den har bumpats rejält! Men ska man tänka så, så är det väl bara GMT och BB58 man ska köpa. För mig är chrono s&g en lite roligare bb58 / bb s&g, som helt ny går att få tag på för bara någon tusenlapp över de nämnda.

Mitt största problem med klockan är dock tachymetern, typsnittet är gräsligt o färgen trist. Sen hamnar den mellan dykare och racing på något konstigt sätt, hade nästan föredragit om det var diving bezel på den, även om det är lite lame på kronografer.

Tack för ditt välskrivna svar! Jag ska gå o försöka testa rackarn sen ta ett beslut. Jag tycker den gör sig grym på bild! Men kan ju va nått helt annat när man har den runt handleden :)

Ingen aning. Det är möjligt, kul detalj isåfall men något man aldrig kommer att få se. Värdet av guldet isåfall är inte speciellt märkvärdigt heller då det är så lite.
Ja, men jag tänker varför inte lägga guldet på tavlan eller visarna? Får mer mening då. Onödig extra kostnad och kan bli en dyr detalj när man räknar på antal tillverkade klockor.
Jag gissar på ’nej’
Vad baserar du din gissning på?

Ja, men jag tänker varför inte lägga guldet på tavlan eller visarna? Får mer mening då. Onödig extra kostnad och kan bli en dyr detalj när man räknar på antal tillverkade klockor.

Vad baserar du din gissning på?
Lite som du skriver. Finns inget riktigt mervärde att ha det på urverket. Däremot så passar en sådan detalj väl in i de fina salongerna där vi snackar 7 siffrigt för en klocka och uppåt

Lite som du skriver. Finns inget riktigt mervärde att ha det på urverket. Däremot så passar en sådan detalj väl in i de fina salongerna där vi snackar 7 siffrigt för en klocka och uppåt
Så det finns noll guld i en Tudor klocka? Förutom gamla Tudor Sub:ben, där man delade visare med Rolex.

Så det finns noll guld i en Tudor klocka? Förutom gamla Tudor Sub:ben, där man delade visare med Rolex.
Jag tror inte att Tudor spenderar guld på urverket.
På andra delar som tex visare, index eller länkar så används guld (inte solida länkar som tex Rolex men ett tunt lager guld för att få till två-ton).

Jodå, index på tex Black Bay är ju i guld.
Vet du något om vitt guld i deras BB36, Pelagos eller daydate?

Jag tror inte att Tudor spenderar guld på urverket.
På andra delar som tex visare, index eller länkar så används guld (inte solida länkar som tex Rolex men ett tunt lager guld för att få till två-ton).
Men hur är det med vitt guld? Vet du något ang det?

Blir väldigt nyfiken varför du är så intresserad om det finns guld i klockorna?

Tror bara ”storebror” använder sig av vitguld i familjen, alltså inte Tudor.
Jag har en speciell relation till guld. Vi har varit guldsmed väldigt länge i släkten. Jag valde dock en annan väg.

Tillbaka
Topp