• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan bara hålla med!
Antar att det är ett steg i att göra sitt varumärke ännu mera exklusivt. Det medför också högre begpriser.
Bilbranchen har gjort likadant länge. Specialmodeller eller limiterade modeller från fina märken går bara att köpa om du är stor kund sedan tidigare.
Alla vill vara unika, man vill ha något som ingen annan har. På så sätt spenderar folk mer för att nå den där limiterade modellen.
Lite off topic, sorry
Ja precis. Finns mycket att diskutera om detta men kanske bättre att ta någon annan stans. Blir galen på den delen i den här hobbyn :banghead:
Kunde inte hållit med dig mer!
Känns som en väldigt märklig approach..
Är inte mina 100tkr isch lika mycket värda som killen som varit in och handlat av er tidigare tro?
Men ja då jobbar man med att sätta en exklusiv stämpel på varumärket helt klart.. någon som hört något liknande tidigare?
Såg en youtubevideo av Bruce Williams (tips) där han pratade om en AD i spanien har jag för mig som lät personer köpa en viss Rolex, men bara om de köpte en annan klocka samtidigt. Att det händer på riktigt är helt sjukt. Ännu märkligare var att personen som utsattes för det gick med på det, flera gånger.. (!):bored:

Nu lär jag trampa på ömma tån, men alla (få undantag) Tudorklockor som inte har mercedesvisare eller snowflakevisare ses mer eller mindre som skit av ”tudorentusiasterna”, många dessa tudorentusiaster har dessutom köpt en Tudor eftersom man inte har råd med en Rolex.
Eeeeh, va? Vad grundar du detta på?

Nu är man med i Tudorklubben!

Beställde en BB58 3:e mars som hämtades ut idag. Den sitter som en smäck på länken. Har även läderbandet som åter på till hösten.
Grymt snabbt med tanke på att fabriken stått still och leveranserna uteblivit en period.

Imorrn är det Tudortorsdag!

F8826834-3594-4C8A-B147-E2F7ECEFFA92.jpeg

Hur känns den? Hörde av en bekant att den var lite obekväm att bära. Tror det hade att göra med tjockleken..

Sprang in på Nymans i måndags för att höra om Tudor GMT:n och fick till svar att listan är stängd då efterfrågan nästan är lika hög som GMT Mastern. Säljaren bekräftade dock mina fördomar om dryga stockholmare på sättet han sa det :shifty:
Fanns ju en i skyltfönstret på Krons för bara ett par veckor sedan. Känns som BS från Nymans sida. De har även tidigare dragit till med 6 års väntetid på sub.

Nu lär jag trampa på ömma tån, men alla (få undantag) Tudorklockor som inte har mercedesvisare eller snowflakevisare ses mer eller mindre som skit av ”tudorentusiasterna”, många dessa tudorentusiaster har dessutom köpt en Tudor eftersom man inte har råd med en Rolex.
Nja, det är ju inte direkt som att Tudorsubbarna är billiga, speciellt flingorna. Vill man ha något som väldigt likt Rolex men att man inte har inte råd/känner att beloppet är försvarbart köper man nog billiga rena designkopior likt Steinhart etc.

:)
Ser generellt väldigt få North Flag. Är den ansedd vara den fula ankungen?

Både North Flag och Heritage Ranger lanserades precis innan Tudors popularitet lyfta genom Black Bay i alla möjliga varianter. Jag tror att de, tack vare, Black Bays populäritet lite i skuggan enligt mig. Båda är riktigt trevliga modeller där North Flag var den första Tudorn med manufakturverk. Även första med glasbakboett, hua! :)

Nja, det är ju inte direkt som att Tudorsubbarna är billiga, speciellt flingorna. Vill man ha något som väldigt likt Rolex men att man inte har inte råd/känner att beloppet är försvarbart köper man nog billiga rena designkopior likt Steinhart etc.
Läste du mitt inlägg ens? Skrev ju att Tudorklockorna med mercedesvisare (syftade på Sub) inte ses som skit.

Läste du mitt inlägg ens? Skrev ju att Tudorklockorna med mercedesvisare (syftade på Sub) inte ses som skit.
"Tudorklockor som inte har mercedesvisare eller snowflakevisare ses mer eller mindre som skit av ”tudorentusiasterna”, många dessa tudorentusiaster har dessutom köpt en Tudor eftersom man inte har råd med en Rolex." Vilka modeller syftar du då på att tudorentusiasterna köper som komplement istället för en Rolex för att man inte har råd?

"Tudorklockor som inte har mercedesvisare eller snowflakevisare ses mer eller mindre som skit av ”tudorentusiasterna”, många dessa tudorentusiaster har dessutom köpt en Tudor eftersom man inte har råd med en Rolex." Vilka modeller syftar du då på att tudorentusiasterna köper som komplement istället för en Rolex för att man inte har råd?
De med just snowflakevisare och mercedesvisare.

Ja precis. Finns mycket att diskutera om detta men kanske bättre att ta någon annan stans. Blir galen på den delen i den här hobbyn :banghead:

Såg en youtubevideo av Bruce Williams (tips) där han pratade om en AD i spanien har jag för mig som lät personer köpa en viss Rolex, men bara om de köpte en annan klocka samtidigt. Att det händer på riktigt är helt sjukt. Ännu märkligare var att personen som utsattes för det gick med på det, flera gånger.. (!):bored:

Det där känns väldigt bekant när du nämner det! Att man var tvungen att köpa en Klocka med väldigt liten efterfrågan innan man kunde ”komma åt” och diskutera någon av de hetare märkena/modellerna.

Ja och det var ju exakt det jag svarade på, jag tror inte att dessa modeller köps för att man inte har råd med en Rolex då flingorna + tudorsubbarna redan är rätt dyra.
Har inte sagt något annat? Skrev att många har köpt en Tudor eftersom de inte har råd med en Rolex. I vissa Tudorgrupper på Facebook får en bild på Rolexklocka mer uppmärksamhet än en på en Tudor.

Tänker du på nya modeller så håller jag med dig. Förutom Black Bay-serien samt Heritage Chrono så ser man inte så många andra modeller på begmarknaden.

Talar vi däremot om vintage så finns det många coola modeller som inte har vare sig Mercedes- eller Snowflakevisare. Big Block, Ranger (originalet), Prince Date och Date-Day i jumbostorlek, Advisor samt den udda, och i mitt tycke, tuffa Ranger II.

Att Tudor är en Rolex för de som inte har pengar är en rätt trött devis. Jag tilltalas snarare av att Tudor är det mer diskreta valet med bra kvalité och snygg design som flyger lite under radarn. Eller kanske snarare flög under radarn innan det blev ett väldigt populärt märke igen.

Trött på detta resonemanget. Det är väl ganska välkänt på KS att ”nästan-klockor” är inget man blir glad av.
Jag sålde en Rolex och köpte två Tudor. Tror nog att folk som kan lägga 40k också kan lägga 70k på en klocka.
Alla inlägg ska ha bilder, här är klockor som jag då egentligen vill ska vara Rolex.
0D70FD21-BA02-45DE-8433-508C70CA4244.jpeg

Trött på detta resonemanget. Det är väl ganska välkänt på KS att ”nästan-klockor” är inget man blir glad av.
Jag sålde en Rolex och köpte två Tudor. Tror nog att folk som kan lägga 40k också kan lägga 70k på en klocka.
Alla inlägg ska ha bilder, här är klockor som jag då egentligen vill ska vara Rolex.

En väldigt trevlig samling BB du har där :)

Den eviga teorin :)
Köper man en AP för man hade inte råd med en PP och man köper en PP för man hade inte råd med... Ja, argumenten kan säkerligen göras långa.
Iom att Tudor sitter i ett lite lägre prissegment så tror jag dock att många har upptäckt Tudor pga det och då också insett att det är bra kvalité för ett mer rimligt/vettigt pris.

Hur tänker du själv? Du har ju en Hydronaut.

Visst kan det köpas Rolex, men varför köpa något som ”alla vill ha”...
DF00F6C9-A6BF-4F67-A5DE-E6D74393FC94.jpeg

Kul inlägg ändå i Tudor-tråden så det blir lite diskussion. Du kanske skrev det två bärs in men det finns nog en del sanning i det. Finns inte så många Glamour, Ranger och Style i tråden och på t.ex. Rolexforum även om de dyker upp ibland. Hade varit kul att se fler.

Nu hinner jag tyvärr inte svara alla som citerat mig. Men om det är någon som bevisar min poäng är väl ändå du? Du har köpt två Tudor med snowflakevisare (Det är inte visarna som gör klockorna populära), varför köpte du inte en Glamour eller Classic?

Jag har inte påstått att alla Tudorägare är wannabe Rolexägare, utan många om inte majoriteten har köpt en Tudor just eftersom de inte har råd eller kan få tag i Rolex. Har själv en Hydronaut och haft två dateday.

Nu hinner jag tyvärr inte svara alla som citerat mig. Men om det är någon som bevisar min poäng är väl ändå du? Du har köpt två Tudor med snowflakevisare (Det är inte visarna som gör klockorna populära), varför köpte du inte en Glamour eller Classic?

Jag har inte påstått att alla Tudorägare är wannabe Rolexägare, utan många om inte majoriteten har köpt en Tudor just eftersom de inte har råd eller kan få tag i Rolex. Har själv en Hydronaut och haft två dateday.

Det känns lite ”von oben” att påstå att majoritet av Tudorägare egentligen skulle hellre ha en Rolex runt handleden men hade inte råd. Jag delar inte alls den uppfattningen snarare har jag en mer positiv bild där jag tror att Tudorägarna i gemene man är mer klockintresserade än de flesta Rolexägare. Rolex känns som förstahandsvalet många gånger när någon ska köpa en riktigt fin klocka. Jag har självklart inga belägg för mitt påstående, men det är min känsla.

Oavsett så är det kul att du ”rör runt lite i grytan” bland oss Tudorentusiaster. :)

Det känns lite ”von oben” att påstå att majoritet av Tudorägare egentligen skulle hellre ha en Rolex runt handleden men hade inte råd. Jag delar inte alls den uppfattningen snarare har jag en mer positiv bild där jag tror att Tudorägarna i gemene man är mer klockintresserade än de flesta Rolexägare. Rolex känns som förstahandsvalet många gånger när någon ska köpa en riktigt fin klocka. Jag har självklart inga belägg för mitt påstående, men det är min känsla.

Oavsett så är det kul att du ”rör runt lite i grytan” bland oss Tudorentusiaster. :)
Instämmer men sedan är det väl egentligen en punkt som urskiljer de flesta här från div FB grupper eller Reddit diskussioner:
  • 90% på KS är intresserade av klockor eller ett märke av en anledning. Inte bara märket pga ev prestige eller image(?).

Instämmer men sedan är det väl egentligen en punkt som urskiljer de flesta här från div FB grupper eller Reddit diskussioner:
  • 90% på KS är intresserade av klockor eller ett märke av en anledning. Inte bara märket pga ev prestige eller image(?).
Detta kan spela stor roll och faktiskt något jag inte tänkt på! Men vi kan väl ändå vara överens om att Tudor lever på sin historia och koppling till Rolex?

Senast ändrad:
Känner mig ambivalent här, eftersom jag har båda. Är det då att mina ekonomiska medel var förbrukade efter Rolex och jag då behövde vända mig till Tudor, eller hur tolkar professorn det?

Känner mig ambivalent här, eftersom jag har båda. Är det då att mina ekonomiska medel var förbrukade efter Rolex och jag då behövde vända mig till Tudor, eller hur tolkar professorn det?
Läs min text igen, har inte skrivit att alla som äger en Tudor är en wannabe Rolexägare, utan att många är det. Du behöver inte vara otrevligt, ”professorn”.

Tillbaka
Topp