• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som relativt nyligen hämtat ut en BB58 och kan dela med sig av hur lång väntetiden på den är?

Någon som relativt nyligen hämtat ut en BB58 och kan dela med sig av hur lång väntetiden på den är?
Hämtade ut min för någon månad sen. Fick vänta ca 1 är båda gångerna. Fick chansen redan förra sommaren efter kanske 9-10 månader i kö. Dessvärre hade jag samma dag fått andra tråkiga besked gällande bilen som gick lös på 35k så fick avböja då. Förklarade hur det låg till och att jag var fortsatt intresserad. Fick då ett samtal ca 10-12 månader senare och då slog jag till. Värt att notera är att jag har noll relation sen tidigare med AD:n. Har du det kanske det går fortare??

Just så var det för ca 1 år sedan när jag äntligen fick chansen att hugga en BB58 :oops:
Har grämt mig till och från under året men det hjälper som bekant föga! Det var helt enkelt inte menat där och då. Hade ju precis köpt nya kåken och dessutom fått ett tråkigt besked gällande frugans bil så de ekonomiska förutsättningarna fanns helt enkelt inte då:(

Desto bättre kan det se ut ett år senare när man får samma samtal i precis samma stund vi blivit av med gamla kåken och dessutom fått en MYCKET positiv överraskning av mäklarn när han värderade upp det nya huset :) Så den här gången fanns ingen tvekan! Nu är man ju ungefär femtielva på bollen här och de flesta kanske har stirrat sig trött på denna?! Men det spelar ingen roll, för den här är min! Nya vardagsklockan jag räknar med att behålla en riktigt lång tid. For life som det känns nu. Kände mig så säker på detta så innan jag hämtade ut den bad jag @Nymans Ur 1851 att gravera den! Motivationsklocka och samtidigt en påminnelse om vad som är viktigt och betyder något i livet. Satte barnens födelsedatum samt datumet då jag träffade mitt livs kärlek, barnens mor och min nuvarande fru, och livet tog en positiv vändning.
833AD1B3-0894-426D-B0A0-5FD3F8D4C465.jpeg
67D29B5D-7E2B-40C5-BC70-B8E697366775.jpeg
6D817F87-48B4-4EDC-B4AF-8398FEB246D9.jpeg
@kruka

Lade handpenning på en BB58 på läder i början av mars och fick den i slutet på maj.
Tog en stållänk vid sidan av.

Blev positivt överraskad över den snabba leveransen med tanke på att fabriken varit stängd.
Kan helt enkelt haft kanontur då leveranserna är slumpade från fabrik till AD.

Ett tips är att välja något annat än stållänk för att hamna på en kortare lista. Hör med din AD om du kan göra en deal.

Lade handpenning på en BB58 på läder i början av mars och fick den i slutet på maj.
Tog en stållänk vid sidan av.

Blev positivt överraskad över den snabba leveransen med tanke på att fabriken varit stängd.
Kan helt enkelt haft kanontur då leveranserna är slumpade från fabrik till AD.

Ett tips är att välja något annat än stållänk för att hamna på en kortare lista. Hör med din AD om du kan göra en deal.
Skrev upp mig på Krons i Maj. Senaste budet var Juli men förmodligen Augusti. Skrev upp mig på NATO för att korta ned tiden, länk ska vara längre.

Jag måste haft väldigt tur. Ringde en AD som hade en bb58 på länk inne (april). Hämtade den nån dag efter. Prova att ringa då och då
Köpte du en trisslott också? :)

Är det någon som vet om det hjälper att lägga en handpenning? AD bad inte om det och jag tvivlar egentligen på att det säkrar upp en snabbare iom att de ”går som smör” och kanske inte helt lätt att konkurrera med större stamkunder på listan(?).

Köpte du en trisslott också? :)

Är det någon som vet om det hjälper att lägga en handpenning? AD bad inte om det och jag tvivlar egentligen på att det säkrar upp en snabbare iom att de ”går som smör” och kanske inte helt lätt att konkurrera med större stamkunder på listan(?).

Hos Rob Engström, där jag köpte, gällde handpenning. Något tal om ”lista” var det inte, å andra sidan var jag en ”ny” kund.
Jag gillar det, eftersom det ger ett förhandlingsläge och också gör båda parter är ”committade”.

Ja det här med listors verkliga existens har det ju spekulerats i evigheter.
Många av de större ” klock youtuberna ” påvisar ju att allt handlar om relationen till AD:n och att någon form av ”kölista” inte existerar mer än att de kanske dokumenterar vilken kund som är återkommande i butiken.
Försökte iaf själv ställa mig på ”lista” för en GMT Batman hos Nymans under 2019 och fick då till svar att jag behövde vara en återkommande kund och handlat för 400tkr tidigare i butiken o_O

Många av de större ” klock youtuberna ” påvisar ju att allt handlar om relationen till AD:n och att någon form av ”kölista” inte existerar mer än att de kanske dokumenterar vilken kund som är återkommande i butiken.
Försökte iaf själv ställa mig på ”lista” för en GMT Batman hos Nymans under 2019 och fick då till svar att jag behövde vara en återkommande kund och handlat för 400tkr tidigare i butiken o_O
Sånt där är så jävla löjligt. Föreställ dig samma sak i någon annan branch..

- Jaha du vill köpa oxfilé?
- Ja precis, tänkte det kunde vara gott till nyår.
- Jo men vi säljer bara det till vissa återkommande kunder. Vad sägs om att köpa 30kg fläskfilé tillsvidare? Därefter kanske du kan få handla oxfilén.

- Jo men vi säljer bara det till vissa återkommande kunder. Vad sägs om att köpa 30kg fläskfilé tillsvidare? Därefter kanske du kan få handla oxfilén.

Kan bara hålla med!
Antar att det är ett steg i att göra sitt varumärke ännu mera exklusivt. Det medför också högre begpriser.
Bilbranchen har gjort likadant länge. Specialmodeller eller limiterade modeller från fina märken går bara att köpa om du är stor kund sedan tidigare.
Alla vill vara unika, man vill ha något som ingen annan har. På så sätt spenderar folk mer för att nå den där limiterade modellen.
Lite off topic, sorry

Kunde inte hållit med dig mer!
Känns som en väldigt märklig approach..
Är inte mina 100tkr isch lika mycket värda som killen som varit in och handlat av er tidigare tro?
Men ja då jobbar man med att sätta en exklusiv stämpel på varumärket helt klart.. någon som hört något liknande tidigare?

Bandbyte på agendan idag. Såg riktigt tajt och fint ut initialt. Men så fort klockan spändes på runt handleden blev det en rätt rejäl glipa. Lirar inte alls bra. Så det var bara sätta tillbaka länken igen. Kör nog eventuellt på något tudorstrap till helgen. Original så det lär nog lira bättre.
FB49C272-BC03-4568-83B7-4AC3FFA561D5.jpeg
8D73A553-09EB-4E59-94FE-01BB384CA175.jpeg
15A8AD80-A3FB-4C24-8179-CA0E34D24E8A.jpeg
59503F0E-8377-4DD2-8BF9-420B857571A0.jpeg
E1B33ED1-4553-4F5D-91DD-26B0AE0F2112.jpeg
531F196B-66E9-4CE3-80D0-F3E269B5BE1B.jpeg

Bandbyte på agendan idag. Såg riktigt tajt och fint ut initialt. Men så fort klockan spändes på runt handleden blev det en rätt rejäl glipa. Lirar inte alls bra. Så det var bara sätta tillbaka länken igen. Kör nog eventuellt på något tudorstrap till helgen. Original så det lär nog lira bättre.
FB49C272-BC03-4568-83B7-4AC3FFA561D5.jpeg
8D73A553-09EB-4E59-94FE-01BB384CA175.jpeg
15A8AD80-A3FB-4C24-8179-CA0E34D24E8A.jpeg
59503F0E-8377-4DD2-8BF9-420B857571A0.jpeg
E1B33ED1-4553-4F5D-91DD-26B0AE0F2112.jpeg
531F196B-66E9-4CE3-80D0-F3E269B5BE1B.jpeg

Synd med glipan.
Såg riktigt bra ut med gummistrapen initialt. Vilken tillverkare är det på den?
/Alexander

Synd med glipan.
Såg riktigt bra ut med gummistrapen initialt. Vilken tillverkare är det på den?
/Alexander
Ja det var riktigt trist. Kändes som det var fin kvalitet och även mjukt och följsamt. Så utan glipan hade det varit en riktigt fullträff. Köpte gummit av feskarn här på ks. Men knappast hans fel. Han var osäker på passformen till 58:an men jag drog en chansning

Sprang in på Nymans i måndags för att höra om Tudor GMT:n och fick till svar att listan är stängd då efterfrågan nästan är lika hög som GMT Mastern. Säljaren bekräftade dock mina fördomar om dryga stockholmare på sättet han sa det :shifty:

Ja det var riktigt trist. Kändes som det var fin kvalitet och även mjukt och följsamt. Så utan glipan hade det varit en riktigt fullträff. Köpte gummit av feskarn här på ks. Men knappast hans fel. Han var osäker på passformen till 58:an men jag drog en chansning
Det jag har lärt mig i jakten på gummin är att man behöver få mått (”höjd”) på den del av gummit som möter boetten (mellan luggarna) för att sen mäta boetten höjdOm måtten stämmer med varandra så ska det passa ganska bra.
Se om jag kan fixa fram bilder imorgon så blir förklaringen bättre

Tillbaka
Topp