• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trött på detta resonemanget. Det är väl ganska välkänt på KS att ”nästan-klockor” är inget man blir glad av.
Jag sålde en Rolex och köpte två Tudor. Tror nog att folk som kan lägga 40k också kan lägga 70k på en klocka.
Alla inlägg ska ha bilder, här är klockor som jag då egentligen vill ska vara Rolex.
0D70FD21-BA02-45DE-8433-508C70CA4244.jpeg
Härlig trippel det där!

Detta kan spela stor roll och faktiskt något jag inte tänkt på! Men vi kan väl ändå vara överens om att Tudor lever på sin historia och koppling till Rolex?
I grunden instämmer jag, men ser att Tudor börjar driva åt sitt eget håll mer och mer vilket är positivt. Själv skulle jag aldrig köpt en Tudor om det var för Rolex liknelsen, men(!) sedan borgar ju arvet och produktkunskapen för en viss lägsta kvalitetsnivå.

Sedan är det nog så att till för inte så lång tid sedan använde Tudor själva detta som en PR grej för att locka kunder.

Det känns lite ”von oben” att påstå att majoritet av Tudorägare egentligen skulle hellre ha en Rolex runt handleden men hade inte råd. Jag delar inte alls den uppfattningen snarare har jag en mer positiv bild där jag tror att Tudorägarna i gemene man är mer klockintresserade än de flesta Rolexägare. Rolex känns som förstahandsvalet många gånger när någon ska köpa en riktigt fin klocka. Jag har självklart inga belägg för mitt påstående, men det är min känsla.

Oavsett så är det kul att du ”rör runt lite i grytan” bland oss Tudorentusiaster. :)
En klassiker har varit att när man säljer sin lägenhet med vinst så köps det en sub

Nu hinner jag tyvärr inte svara alla som citerat mig. Men om det är någon som bevisar min poäng är väl ändå du? Du har köpt två Tudor med snowflakevisare (Det är inte visarna som gör klockorna populära), varför köpte du inte en Glamour eller Classic?

Jag har inte påstått att alla Tudorägare är wannabe Rolexägare, utan många om inte majoriteten har köpt en Tudor just eftersom de inte har råd eller kan få tag i Rolex. Har själv en Hydronaut och haft två dateday.
Så du menar att dessa modeller hade blivit mer populära med snowflake visare? Finns väl extremt många aspekter till varför en modell blir populär, att dessa inte blivit lika populära är väl för att den stora massan tycker det finns bättre modeller i segmentet. Förstår inte retoriken i att det skulle vara pga visarna. Hydronaut har ju lite 90tals känsla i designen som tyvärr inte är speciellt hett just nu. Tror inte snowflakevisare skulle göra den mer populär även om det är synd, det är en trevlig modell.

Så du menar att dessa modeller hade blivit mer populära med snowflake visare? Finns väl extremt många aspekter till varför en modell blir populär, att dessa inte blivit lika populära är väl för att den stora massan tycker det finns bättre modeller i segmentet. Förstår inte retoriken i att det skulle vara pga visarna. Hydronaut har ju lite 90tals känsla i designen som tyvärr inte är speciellt hett just nu. Tror inte snowflakevisare skulle göra den mer populär även om det är synd, det är en trevlig modell.
Det är mycket i ursprungsposten som jag absolut inte instämmer med, men snowflake och Mercedersvisarna har hypats rätt mycket. Även bland kanaler som Fratello och Hodinkee. Visst är det synonymt med Tudor och Rolex och bidrar till ev. ytlig prestige som det kan innebära. Sedan finns det rätt mkt självutnämnda experter på Youtube som buntar ihop Rolex/Tudor och jämför med andra märken.
Tyvärr är det många som sedan tar detta som ett bevis på klockans förträfflighet :(

Nu lär jag trampa på ömma tån, men alla (få undantag) Tudorklockor som inte har mercedesvisare eller snowflakevisare ses mer eller mindre som skit av ”tudorentusiasterna”, många dessa tudorentusiaster har dessutom köpt en Tudor eftersom man inte har råd med en Rolex.

Känns alltid som det finns lite elitism hos en del personer... ungefär som att en Porsche Cayman/Boxster inte är riktiga Porschar utan ”skitbilar” för folk som inte har råd med den riktiga varianten - så kan helt klart se den vinkeln.

Jag har ej påstått att dessa modeller är mer populära pga visarna? Det jag påstår är att de modellerna som har snowflakevisare och mercedesvisare (läs Sub) är de populäraste, varför vet jag inte.
Fattar inte varför du ska försvara varumärket Tudor som om du vore delägare.

Har sagt det tidigare i tråden men det är ju relevant i denna konversationen. Tudor är en Rolex-pendang. Det är deras identitet, de är skapta att vara ett volymsyskon till Rolex och det är när de håller sig till sin identitet som de skapar bäst produkter och säljer som bäst. Till stor del till folk som gillar Rolex men med andra budgetar eller som gillar de kul variationerna på temat. Största dippen i märket sker ju på 90-talet när man bestämmer sig för att fjärma sig från sitt märkes-DNA och börjar klämma ur sig en massa krafs som ser ut som de kom från TagHeuers, Breitlings eller Longines designavdelningar.
Förstår inte varför man måste skapa nån omvänd snobbism att man inte verkligen gillar märket om man bara gillar Rolexkopplingen. Jag vill lite elakt påstå att om det inte är pga Rolexkopplingen man gillar Tudor så är man ingen "riktig" Tudorentusiast. :)

Hur känns den? Hörde av en bekant att den var lite obekväm att bära. Tror det hade att göra med tjockleken..

Den är grym! Nu har jag haft den i en månad och är förvånad över hur bekväm den är.
Har inte haft stållänk sedan en billig Certina på 90-talet. Trodde att det skulle vara obekvämt och skavigt, men den sitter perfekt på min (ganska smala) handled, strax över "knölen".

Passform är ju en personlig fråga, men just BB58 är tunnare än de andra större Black Bay-modellerna, kan det vara en sådan din bekant tänkte på? (BB58 är 11,9mm mot 14,75 för de större.)

Inhouse-urverket är en del av förklaringen, och just det gjorde att jag blev intresserad av BB58.
70 timmars gångreserv är en "killer-application" för mig då jag kan lägga ifrån mig klockan en hel helg utan att behöva ställa den på måndag morgon.

Precisionen i urverket är grym. Jag började mäta den 27:e maj och har hållt igång klockan sedan dess. Jag är lite "nördig" och justerar genom att lägga klockan i olika positioner beroende på om den går före eller efter.

Resultatet?

Just nu -1s på ungefär en månad. Brukar pricka nollan bortemellanåt. Är det bara jag som ägnar mig åt denna hobby? :)
Screenshot_20200625-185408_Atomic Clock & Watch Accuracy Tool (with NTP Time).jpg

måste göra ett inlägg i hela Rolex och Tudor snacket. jag har börjat att bygga upp en samling med en klocka per år. basen är en Rolex 16700 som jag haft sen ny. Köpte en bb58 förra våren och detta är det bästa du kan köpa ny idag. Använder denna klocka hela arbetsveckan och njuter varje sekund av denna. Det blev ett avsteg från samlingen i år eftersom hustrun skulle ha en date 34. Jag köper nya klockor. Köper du en ny Rolex hos en AD får man komma upp på listan för en sub - nästa års klocka. Vill du komma upp på listan för en daytona så krävs det att du köper en annan klocka i samma prisklass eller mer. Faktum är att om Tudor kommer ut med ett nytt mästerverk som bb58 köper jag även denna. Min uppfattning är att många Tudor ägare även har eller haft Rolex dinkor än personer som inte har råd med en Rolex.

Den är grym! Nu har jag haft den i en månad och är förvånad över hur bekväm den är.
Har inte haft stållänk sedan en billig Certina på 90-talet. Trodde att det skulle vara obekvämt och skavigt, men den sitter perfekt på min (ganska smala) handled, strax över "knölen".

Passform är ju en personlig fråga, men just BB58 är tunnare än de andra större Black Bay-modellerna, kan det vara en sådan din bekant tänkte på? (BB58 är 11,9mm mot 14,75 för de större.)

Inhouse-urverket är en del av förklaringen, och just det gjorde att jag blev intresserad av BB58.
70 timmars gångreserv är en "killer-application" för mig då jag kan lägga ifrån mig klockan en hel helg utan att behöva ställa den på måndag morgon.

Precisionen i urverket är grym. Jag började mäta den 27:e maj och har hållt igång klockan sedan dess. Jag är lite "nördig" och justerar genom att lägga klockan i olika positioner beroende på om den går före eller efter.

Resultatet?

Just nu -1s på ungefär en månad. Brukar pricka nollan bortemellanåt. Är det bara jag som ägnar mig åt denna hobby? :)
Screenshot_20200625-185408_Atomic Clock & Watch Accuracy Tool (with NTP Time).jpg
Kul! Nu blir jag sugen på denna hobby! Vad är det för app du kör?

Resultatet?

Schysst. Ja det var inte en BB58 kom jag på
Har svårt för klockor utan datum men hade kunnat göra ett undantag för BB58an :)

Har sagt det tidigare i tråden men det är ju relevant i denna konversationen. Tudor är en Rolex-pendang. Det är deras identitet, de är skapta att vara ett volymsyskon till Rolex och det är när de håller sig till sin identitet som de skapar bäst produkter och säljer som bäst. Till stor del till folk som gillar Rolex men med andra budgetar eller som gillar de kul variationerna på temat. Största dippen i märket sker ju på 90-talet när man bestämmer sig för att fjärma sig från sitt märkes-DNA och börjar klämma ur sig en massa krafs som ser ut som de kom från TagHeuers, Breitlings eller Longines designavdelningar.
Förstår inte varför man måste skapa nån omvänd snobbism att man inte verkligen gillar märket om man bara gillar Rolexkopplingen. Jag vill lite elakt påstå att om det inte är pga Rolexkopplingen man gillar Tudor så är man ingen "riktig" Tudorentusiast. :)

Jag håller med dig i det mesta du skriver men nog hade väl Tudor fina modeller på 90-talet. Modeller som 79X90, 791XX och senare 792XX. Det är väl först i början av 2000-talet som det ballar ur med modeller som Monarch, Hydronaut 2 och Grantour Chrono.

Jag kan tillägga, med tanke på den andra "stora" diskussionen som pågår att Tudor knappt fanns på min radar innan Black Bay.
Hade kanske också uppfattningen om Tudor som en "nästan-Rolex".

När jag såg Black Bay Bronze blev jag riktigt sugen, dock är den lite för stor för mig, men det var då jag började kika närmare på utbudet. Black Bay 58 är helt perfekt i sin retro-stil, Tudor har lyckats karva fram en egen identitet vid sidan av moderskeppet.
Kul! Nu blir jag sugen på denna hobby! Vad är det för app du kör?

Jag kör den här:https://play.google.com/store/apps/...d.apps.atomic_clock_watch_accuracy_tool&hl=sv
Kanske finns motsvarande för IOS.

Tidigare, mär min Tag Heuer Carrera Twin Time var ny (c:a 10 år sedan), körde jag med Excel. Då gjorde jag också noteringar om klockan varit buren eller legat ned och i vilken position. Men det blev lite omständigt... :)

Appen är grym, man väljer bara ”new measurement” och noterar vad visarna stå på, sedan är det klart.

Schysst. Ja det var inte en BB58 kom jag på
Har svårt för klockor utan datum men hade kunnat göra ett undantag för BB58an :)

När det gäller datum tänker jag tvärt om. Om man har en klocka som stannar ofta (för att den blir liggande), är det superbökigt att behöva justera datum varje gång man startar upp den. Hade en winder ett tag för min andra klocka, men de gav upp efter ett tag. Dessutom lär den som ett tröskverk.

Fast med 70 timmars gångreserv stannar inte klockan så ofta. Men runt 40 timmar som är vanligt är för lite för mig.

Jag kan tillägga, med tanke på den andra "stora" diskussionen som pågår att Tudor knappt fanns på min radar innan Black Bay.
Hade kanske också uppfattningen om Tudor som en "nästan-Rolex".

När jag såg Black Bay Bronze blev jag riktigt sugen, dock är den lite för stor för mig, men det var då jag började kika närmare på utbudet. Black Bay 58 är helt perfekt i sin retro-stil, Tudor har lyckats karva fram en egen identitet vid sidan av moderskeppet.

Jag kör den här:https://play.google.com/store/apps/...d.apps.atomic_clock_watch_accuracy_tool&hl=sv
Kanske finns motsvarande för IOS.

Tidigare, mär min Tag Heuer Carrera Twin Time var ny (c:a 10 år sedan), körde jag med Excel. Då gjorde jag också noteringar om klockan varit buren eller legat ned och i vilken position. Men det blev lite omständigt... :)

Appen är grym, man väljer bara ”new measurement” och noterar vad visarna stå på, sedan är det klart.
Tack för tipset! Ska hämta ut en GMT till helgen, då jäklar ska jag hålla koll tiden :)

Med risk för att ställa en dum fråga, men när du låter klockan ligga över helgen brukar du dra upp den några varv på måndagen eller kör du bara på?

Jag håller med dig i det mesta du skriver men nog hade väl Tudor fina modeller på 90-talet. Modeller som 79X90, 791XX och senare 792XX. Det är väl först i början av 2000-talet som det ballar ur med modeller som Monarch, Hydronaut 2 och Grantour Chrono.
Jovisst, men det där är ju fortsättningar av redan existerande modell-linjer förutom 792xx som ju var en bra utveckling med nedtunning men samtidigt så fuckade man ju upp tavlorna till största delen och att man kapade samproduktionen med Rolex gjorde ju att man gick ifrån oyster till skräplänkar. Och Submarinern övergav man ju också. Det var ju naturligtvis ett medvetet strategiskt val att klippa banden med Rolex. En gissning är väl att det var mest motiverat av viljan att renodla det unika i Rolex-varumärket och mindre av nån genuin vilja hos Tudor att särskilja sig från storebror. Att resultatet var en flopp (för Tudor)tror jag det är svårt att hitta många som inte tycker.

Tack för tipset! Ska hämta ut en GMT till helgen, då jäklar ska jag hålla koll tiden :)

Med risk för att ställa en dum fråga, men när du låter klockan ligga över helgen brukar du dra upp den några varv på måndagen eller kör du bara på?

Hittills har det räckt att bara köra på. Har vridit upp den en gång på en månad, mest för att känna hur det känns.

Jag har ej påstått att dessa modeller är mer populära pga visarna? Det jag påstår är att de modellerna som har snowflakevisare och mercedesvisare (läs Sub) är de populäraste, varför vet jag inte.
Fattar inte varför du ska försvara varumärket Tudor som om du vore delägare.
Haha, när har jag försvarat märket? Det jag menar är att det du säger är dina högst personliga åsikter där enda belägget du kommit med är hänvisningar till Facebook. Att du tror att det är så förstår jag, men att föra fram det som någon slags sanning tycker jag bara är märkligt. Allt jag har sagt är att alla märken har mer och mindre populära modeller, så även tudor. Köper att det finns folk som suktar efter rolex men väljer tudor då dom är billigare, men tror definitivt inte mängden tänker så.

Mitt "favorit-märke" är tudor, anledningen till det var att min första dyrare klocka var en tudor då jag inte kunde köpa en rolex. Jag hade pengarna till klockan men fick reda på kön... Började då läsa på om rolex och då tudor... Har idag som många både Rolex och Tudor

Den är apbra men jag kommer fan inte över kronhalsen på den blåa. Lite som folk känner för rivets på armband (som jag älskar).
Var själv tveksam i början innan jag provat irl. Men är idag 100% anhängare. Men jag gillar stora markerade kronor generellt och har blivit fan av bubbleback-estetiken och 36an rimmar jäkligt bra med den. Men med det sagt så hade jag nog tyckt ännu lite bättre om den om man valt att låta den vara stålfärgad som på BB58. Färgad känns lite gimmicky precis som på original Black Bay.

Tillbaka
Topp