• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fratello har lagt ut en första artikel
https://www.fratellowatches.com/the-tudor-black-bay-fifty-eight-arrives-in-navy-blue

Tror att denna kommer att slå stort, den första 58:an fick ju utstå en del kritik och detta har man ju tagit till sig. Personligen gillar jag den första versionen för att den sticker ut. Faux patina eller inte så känns den riktigt udda, vilket imho har blivit Tudors signum för att kunna urskilja sig från kusinen och andra märken som Omega.
Trist att man inte gjort något åt länken, skulle vara intressant att höra hur resonemanget gått där.
Min rent amatörmässiga tolkning av denna lansering är:
1. Vinna marknadsandelar
2. Parera vinstbortfall iom COVID19.

1. Den blå nyansen är snygg men med Pelagos och med tidigare blå BB känns det lite fantasilöst. Min känsla är att man vill ta upp konkurrensen med Omega Seamster 300 kunderna genom att 1.lägga sig på bättre price point 2. Tillgodose de kunder som inte gillar vågmönstret. Givetvis lever Seamastern på Bond kopplingen, men iom att detta är en av den i volym bäst säljande Omega modellen är det inte konstigt att Tudor ser Blå+BB58 specs som en ”killer”.

2. Från ett marknadsperspektiv där kunder efter månder suttit hemma och är ute efter lite ”revenge spending” är det ett ekonomiskt smart drag av Tudor. Ändrat färgschema och befintligt produktion och supply chain kostnader på detta = money in the bank. Iom COVID19 och oroligheter i HK har omsättningen minst sagt dalat, detta är ett smart drag av Tudor för att dämpa detta.

Kommer jag att hänga här på KS och dregla efter den? Förmodligen ;)

tenor.gif

Det jag fortfarande älskar med den förra BB58 är den röda triangeln som de nu har ersatt med vitt...önskar de hade lagt till nån annan färgaccent som sticker ut. Annars snygg klocka:)

Förlåt för en stressad entusiast, men hur är låset på länken? Samma repande pil som på den tidigare 58an?

edit: ”Clasp stays the same” från filmen ovan. Me do not like! Men den var annars väldigt trevlig :)

IMG_20200701_102902.jpg

Boom. Inga fejknitar och med fyrkantiga index, jävla bra släpp.
Men BB58an var väl jäkligt bra också. Inte mycket att klaga på, bara hoppas att de kan leverera rimligt för efterfrågan kommer finnas där.
Flinga är såklart alltid mkt fetare! Och önskade ju det hade kommit en mindre Pelagos... Men blir faktiskt lite sugen på den blå BB58 då jag misstänker att min önskan ej kommer uppfyllas.

Jag ogillar såklart fejknitarna men jag gillar att dne inte har fejkpatina eller feljkgilt. Man inspireras av vintage men försöker inte vara det (bortsett från länken då som var mkt bättre på första generationens BB).

Överlag positivt mao från mig men alltid svårt att veta hur färgen är. Har blivit besviken på både BB36 och Pelagos när det kommer till färgen då de varit mkt mesigare än produktbilderna.

Flinga är såklart alltid mkt fetare! Och önskade ju det hade kommit en mindre Pelagos... Men blir faktiskt lite sugen på den blå BB58 då jag misstänker att min önskan ej kommer uppfyllas.

Jag ogillar såklart fejknitarna men jag gillar att dne inte har fejkpatina eller feljkgilt. Man inspireras av vintage men försöker inte vara det (bortsett från länken då som var mkt bättre på första generationens BB).

Överlag positivt mao från mig men alltid svårt att veta hur färgen är. Har blivit besviken på både BB36 och Pelagos när det kommer till färgen då de varit mkt mesigare än produktbilderna.
Helt ärligt, se om du kan provlåna en 58 några dagar och jag kan nästan* garantera att du i stort sett inte kommer att märka fejknitarna när du bär klockan i verkliga livet. Jag upplevde att de var en mycket större grej på bild än i verkligheten. Rent objektivt, hade klockan varit bättre med den "gamla" släta länken: ja. Men de få procenten som de försämrar klockan är verkligen försumbara IMHO.
Sen sålde jag till slut min BB58 iaf men det var för att jag har en tät, hyggligt vardagsanpassad flinga och i slutändan så föll valet oftast på den lite charmigare vintageklockan när jag valde mellan de två på morgonen. Länken och nitarna var dock aldrig anledningen.
* Man ska ju aldrig underskatta hur små detaljer vi kan hänga upp oss på i klocksvängen.

Helt ärligt, se om du kan provlåna en 58 några dagar och jag kan nästan* garantera att du i stort sett inte kommer att märka fejknitarna när du bär klockan i verkliga livet. Jag upplevde att de var en mycket större grej på bild än i verkligheten. Rent objektivt, hade klockan varit bättre med den "gamla" släta länken: ja. Men de få procenten som de försämrar klockan är verkligen försumbara IMHO.
Sen sålde jag till slut min BB58 iaf men det var för att jag har en tät, hyggligt vardagsanpassad flinga och i slutändan så föll valet oftast på den lite charmigare vintageklockan när jag valde mellan de två på morgonen. Länken och nitarna var dock aldrig anledningen.
* Man ska ju aldrig underskatta hur små detaljer vi kan hänga upp oss på i klocksvängen.

Detaljerna är ju det roliga. Tänk vad den röda triangeln gör för den svarta 58an.

Jag tycker att det är en riktigt fullträff. Ser ut att vara en snygg blå färg och jag föredrar att det inte är en gilt dial samt vit lysmassa. Hade gärna sett en version med datum också men det kommer kanske om fem år.

Den får fyra starka sköldar av mig.

:tudor::tudor::tudor::tudor:

Jag tycker att den blå färgen är bra! Jag tycker dock att originalet är bättre. (Kanske för att jag äger den och inte vill köpa ännu en...)

Det jag gillar mest med den här releasen är att Tudor gjort en ny version av BB58.
Känslan är ju att man nu kanske kan få se en GMT-variant i den här, perfekta, storleken. Eller kanske till och med en chronograph?

Vad tror ni – är det att hoppas på för mycket?

Sen jag sålde min BB har jag ångrat det, känner saknaden av en tudor i samlingen!
Har suktat efter en BB58 också man aldrig fått till det, i och med den blåa kanske man ska kliva tillbaka in i tudorvärlden, tycker den såg riktigt fin ut :cool:
Ett bra släpp i rätt riktning, hoppas på fler BB58

Jag tycker att den blå färgen är bra! Jag tycker dock att originalet är bättre. (Kanske för att jag äger den och inte vill köpa ännu en...)

Det jag gillar mest med den här releasen är att Tudor gjort en ny version av BB58.
Känslan är ju att man nu kanske kan få se en GMT-variant i den här, perfekta, storleken. Eller kanske till och med en chronograph?

Vad tror ni – är det att hoppas på för mycket?
Måste ju vara verket som är den stora flaskhalsen. Ska man verkligen satsa på att ta fram ytterligare ett GMT verk bara något år senare i förhoppningen att en lite mindre variant skulle boosta försäljningen så dramatiskt att det skulle berättiga utvecklingskostnaderna? Gissningsvis skulle ju en 41a och en 39a mest kannibalisera på varandra. Snarare bättre chanser att bygga andra varianter kring det verk man redan tagit fram.
Här är ju inhouse-dillet som råder i klockvärlden en black om foten på ett märke som Tudor. Hade detta varit 1977 had man ju bara plockat in ett typ AS- eller ETA-verk som passade deras kravspec om man som nu märkte att det fanns en jätte-efterfrågan på en 39 mm GMT. Ingen stor dramatik.

Tillbaka
Topp