• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är väldigt sugen. Satan vad clean den blev. En 58:a som passar till det mesta. Kommer bli en hit detta var så säkra.

Senast ändrad:
Så allt som kan vara 39mm från Tudor ska heta BB58? GMT, kronografer... ja så kan man ju tycka om man vill men var knappast det som var tanken med den modellen.
Idén och idén.... Idén var väl att skapa en mindre Black Bay sub än originalet. Att man sen gjorde detaljerna så att den flörtade mer precist med gamla 7924 var ju en kul detalj men allt hodinkee-pladder åsido så hade ju 39mm modellen garanterat varit en lika stor framgång om man helt av plankat nåt av färg/design-schemat på de befintliga röd/sv/blå BB modellerna som redan fanns i 41 mm. Att BB58 skulle varit tänkt att vara nåt unikt designkoncept som bara skulle existera i en enstaka 7924 hommagemodell tror jag inte ett skvatt på. Hela Tudors MO med BlackBay serien är ju att bredda med line extensions, precis samma skedde ju med brons 43orna.

Idén och idén.... Idén var väl att skapa en mindre Black Bay sub än originalet. Att man sen gjorde detaljerna så att den flörtade mer precist med gamla 7924 var ju en kul detalj men allt hodinkee-pladder åsido så hade ju 39mm modellen garanterat varit en lika stor framgång om man helt av plankat nåt av färg/design-schemat på de befintliga röd/sv/blå BB modellerna som redan fanns i 41 mm. Att BB58 skulle varit tänkt att vara nåt unikt designkoncept som bara skulle existera i en enstaka 7924 hommagemodell tror jag inte ett skvatt på. Hela Tudors MO med BlackBay serien är ju att bredda med line extensions, precis samma skedde ju med brons 43orna.
Vet ej om du inte fattar vad jag skriver eller om det är nåt annat.
Det var en reflektion över något som förvånar mig. Tar det en sista gång så att det tydligen obegripliga går att förstå.

Black Bay58 är en modell som anspelar på Tudors dykare från 1958 ref. 7924. Därav "58". En slags nutida version eller inspirerad av den hur man nu vill beskriva det. Då tycker jag det blir lite konstigt om man vill ha den si eller man vill ha den så med GMT och kronograf och allt möjligt. De vore väl kul med en kronograf eller GMT i 39 mm. men vore märkligt att kalla den 58 då eller säga man vill ha en BB58 fast med kronograf? Det vore en helt annan klocka? Ser ingen anknytning. Därav min undran.

Du får gärna tycka det är jättekonstigt om du vill och till och med tro vad du vill om det.

"Am I the only one around here..."? ;)

Nu låter det som gnäll här, men är uppriktigt bara nyfiken och fundersam :) Tycker det är intressant att attityden till detta eventuellt diffar mellan forum/länder/kulturer (har inte grävt meterdjupt i frågan, mest sett indiktioner). På KS finns inte ens en dedikerad tråd för GMTns datumproblem och på WUS läser man i dedikerade trådar hur personer lämnat in klockor flertalet gånger på service och fått tillbaka samma problem. Samt hur nya (tydligen bedömt ej old stock?) klockor 2020 har problem.

Tudor har grova återkommande problem med datumväxling på en klocka som kostar mer än 40 papp. Det, och Tudors beteende runt problemet, är helt utanför i alla fall min egen gräns för vad man betalar för. Var tvungen att sälja min GMT för fick bara tråkiga känslor av att titta på den efter att den varit borta på service i 2.5 månader (Corona). När den kommer tillbaka får man inte veta om och vad Tudor/Rolex gjort, den är bara "fixad", medan man samtidigt kan surfa ut på the interwebs och läsa om att andra har lämnat in fler än 1 gång för att åtgärda samma problem. Helt normalt beteende i klockvärlden som inte hade funkat i många andra brancher?

Diskrepansen mot vad som är rimligt beteende mot kund som betalat dessa pengar är bara så stor att jag mest är förundrad över hela grejen :)

Jag har haft min GMT i nio månader inga problem tills nu.
Datumhjulet strular helt klart, fastnar mellan datumen verkar även hoppa fram någon dag och fastnar även där mellan datumen.

Jag har pratat med AD i dag, klockan åker till hemlandet där man byter hela urverket.

Hitta någon som gjort en mockup på en guldig bb58. Om de gjorde denna hade jag seriöst övervägt att köpa en, och då är jag inte ens överförtjust i guld.
4345C36F-FF79-4125-9C3F-5B71BC1683C2.jpeg

Jag har haft min GMT i nio månader inga problem tills nu.
Datumhjulet strular helt klart, fastnar mellan datumen verkar även hoppa fram någon dag och fastnar även där mellan datumen.

Jag har pratat med AD i dag, klockan åker till hemlandet där man byter hela urverket.
Tråkigt :/ Ungefär samma historia för undertecknad, hoppas för din skull att moderskeppet fått upp lite fart nu! (Min hamnade i lockdown)

Tråkigt :/ Ungefär samma historia för undertecknad, hoppas för din skull att moderskeppet fått upp lite fart nu! (Min hamnade i lockdown)
Jag var väl medveten om problemet då jag köpte uret.
Moderskeppet vill inte ha in några nya ur just nu men jag ser ingen anledning till brådska.

@Nymans Ur 1851 kommer att hjälpa mig med detta trots att jag har köpt uret hos AD i det östra grannlandet:tudor:

Beställt eller ställt er på lista? Om beställt - hos vilken AD? Vill nämligen också beställa :D Har endast skrivit upp mig på lista och har väl inga större förhoppningar om att få tag på en innan årsskiftet..

Är det så jävligt i götet? Det är lågkonjuktur större delen av Europa. Eller nästan depression södra Europa så kanske läge ta en resa i sånt fall. Säljs över disk i Spanien.

Ojojoj, Blev precis uppringd från lokala ADn. Vill jag så har jag BB58 Blue på armen i kväll. Köpte originalet för 4 veckor sedan och vi pratade då om nästa modell. Det kom dom ihåg dom jäklarna:) Vad gör man? Använda en vecka för att känna efter och sedan sälja vidare om man inte klickat. Någon som har en spåkula angående prisbeständighet (kortsiktig)?

Ojojoj, Blev precis uppringd från lokala ADn. Vill jag så har jag BB58 Blue på armen i kväll. Köpte originalet för 4 veckor sedan och vi pratade då om nästa modell. Det kom dom ihåg dom jäklarna:) Vad gör man? Använda en vecka för att känna efter och sedan sälja vidare om man inte klickat. Någon som har en spåkula angående prisbeständighet (kortsiktig)?
Kör!

Tillbaka
Topp