• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förstår det! Det ska du vara 😀. Samma här, min sitter också helt perfekt! Stämmer, jag har en svart och är också grymt nöjd faktiskt, detta är en keeper! 😀. Testade den blåa i Gbg i somras och den var riktigt fin irl!
Håller med, BB58 är definitivt kepper-material😃 Känns som att man skulle bli nöjd vilken färg man än valde, men om man kan, varför inte ha båda?😜

Första Tudorn införskaffad, grymt nöjd, oförskämt skön på handleden :)
B0CFF0D9-490E-41D3-BE58-8307C27A08E0.jpeg

Spännande! Hade du möjlighet att se andra varianter av DDn också? :)
Var i Västerås på jobb tidigare idag och passade då på att besöka Nymans för lite kläm och känn. Framförallt var jag nyfiken på just royal DD. Provade även pelagos LHD som jag varit nyfiken på länge. Den var ruskigt fin irl men lite för tjock för min smak. DD däremot var över förväntan. Trots sina 41mm satt den riktigt bra på min handled imo. Bättre än jag trodde den skulle göra. Riktigt sugen att framöver införskaffa den men lite tveksamheter känner jag. Några mm mindre och något högre gångreserv så hade jag slagit till direkt. Men ändå, för det priset den betingar kanske man kan kosta på att kompromissa lite med sig själv?!

Med på bild är även min BB58:a för lite referens
7B63CE02-8DBF-4271-BAB2-F3BD60B91BBC.jpeg
775248C7-05DE-4C32-B10E-E651A3444FFF.jpeg
5DEB1298-0F88-4579-8041-2250B147BB3C.jpeg
183769A1-ECCC-4E3F-A067-A666AEC2A183.jpeg
EB8B0B89-7BA3-4F1B-BDCB-956091D5C3E0.jpeg
1F7CA953-A162-45DC-B73E-CB87DEC29E93.jpeg

Spännande! Hade du möjlighet att se andra varianter av DDn också? :)
Nej tyvärr. Men däremot andra modeller i royal serien så fick en ganska bra bild av blåa tavlan samt diamantindexen. Innan mitt besök trodde jag mina boxar skulle ticka för den blå DD med diaindex. Men skulle det bli affär tror jag spontant jag skulle hugga den svarta ovan. Som sagt, någon mm mindre och längre gångreserv hade jag dragit fram kortet på studs

+1 på den! Förstår inte varför dom skulle börja använda selitta när dom har egen produktion?!
Jag skulle gissa att de fortfarande behöver en extern leverantör av verk för att möta marknadens efterfrågan på klockor. Många kommentarer här i tråden handlar trots allt om den bristande tillgängligheten av klockor från AD, och detta trots att Tudor använder sig både av inhouse / outsourcade urverk idag. Men det är bara en gissning, och sen varför man skulle byta från ETA till Sellita låter jag någon annan spekulera i.

Nej tyvärr. Men däremot andra modeller i royal serien så fick en ganska bra bild av blåa tavlan samt diamantindexen. Innan mitt besök trodde jag mina boxar skulle ticka för den blå DD med diaindex. Men skulle det bli affär tror jag spontant jag skulle hugga den svarta ovan. Som sagt, någon mm mindre och längre gångreserv hade jag dragit fram kortet på studs
Okej, den blåa tavlan ser ju väldigt trevlig ut på tudors egna bilder. Är den jag själv spanat på mest. :) Fattar dina synpunkter. Hade nog haft svårt att hålla kortet kvar i plånboken i alla fall, för mig så har det inte fått motionera sig tillräckligt under hemmajobbsperioden...

Jag skulle gissa att de fortfarande behöver en extern leverantör av verk för att möta marknadens efterfrågan på klockor. Många kommentarer här i tråden handlar trots allt om den bristande tillgängligheten av klockor från AD, och detta trots att Tudor använder sig både av inhouse / outsourcade urverk idag. Men det är bara en gissning, och sen varför man skulle byta från ETA till Sellita låter jag någon annan spekulera i.
Nu är detta bara mina egna spekulationer men har svårt att tro att dom vill möta marknadens efterfrågan!? Har man lagom balans på det så håller det ju intresset och priserna uppe, vilket Rolex/Tudor verkar ha fattat.
Skulle Rolex verkligen vilja så skulle dom utan problem kunna möta marknadens efterfrågan om jag skulle få gissa.

650 riksdaler hos Nymans Ur.
Har gjort det på båda mina Tudor.
Fick däremot uppgift idag att priset kryper upp till 1200 kr efter nyår. Tydligen så har att efterfrågan på microhål ökat markant den senaste tiden.
Antar att det är en tidsfråga tills någon snille börjar tillverka eftermarknadslås med många mikrohål.

Antar att det är en tidsfråga tills någon snille börjar tillverka eftermarknadslås med många mikrohåAntar att det är en tidsfråga tills någon snille börjar tillverka eftermarknadslås med många mikrohål.
Ja det verkar ju finnas en marknad för det. Helst av allt så skulle Tudor i det här fallet göra 4 hål från början. Jag ser ingen estetisk nackdel med att ha det men anledningen kanske är rent ekonomisk ? Ska man håla så gör det nu innan nyår :)
2BA8E3A7-DDF2-472A-94D4-407FF3BB89FB.jpeg
EA6E517A-D10C-4366-8761-07C1BB6F8B61.jpeg

Riktigt skönt måste jag säga, föredrar nog faktiskt klockor utan datum!
Jag med :) Har inget behov av datum på klockan även om jag givetvis förstår syftet med det. Det är skönt att slippa ställa in det även om det egentligen inte tar speciellt mycket tid att göra det. Brukar skippa det ibland på dom datumdinkor som jag använder. Lite wild & crazy ;)

Jag med :) Har inget behov av datum på klockan även om jag givetvis förstår syftet med det. Det är skönt att slippa ställa in det även om det egentligen inte tar speciellt mycket tid att göra det. Brukar skippa det ibland på dom datumdinkor som jag använder. Lite wild & crazy ;)
Vi är nog lik varandra där, tycker datumfönstret ofta är fult och så är jag lite lat att ändra det😅 Bättre med no-date helt enkelt😉

Var i Västerås på jobb tidigare idag och passade då på att besöka Nymans för lite kläm och känn. Framförallt var jag nyfiken på just royal DD. Provade även pelagos LHD som jag varit nyfiken på länge. Den var ruskigt fin irl men lite för tjock för min smak. DD däremot var över förväntan. Trots sina 41mm satt den riktigt bra på min handled imo. Bättre än jag trodde den skulle göra. Riktigt sugen att framöver införskaffa den men lite tveksamheter känner jag. Några mm mindre och något högre gångreserv så hade jag slagit till direkt. Men ändå, för det priset den betingar kanske man kan kosta på att kompromissa lite med sig själv?!

Med på bild är även min BB58:a för lite referens
7B63CE02-8DBF-4271-BAB2-F3BD60B91BBC.jpeg
775248C7-05DE-4C32-B10E-E651A3444FFF.jpeg
5DEB1298-0F88-4579-8041-2250B147BB3C.jpeg
183769A1-ECCC-4E3F-A067-A666AEC2A183.jpeg
EB8B0B89-7BA3-4F1B-BDCB-956091D5C3E0.jpeg
1F7CA953-A162-45DC-B73E-CB87DEC29E93.jpeg
Den stora vinnaren här måste ju vara LHDn. Ser riktigt intressant ut plötsligt.

Nu är detta bara mina egna spekulationer men har svårt att tro att dom vill möta marknadens efterfrågan!? Har man lagom balans på det så håller det ju intresset och priserna uppe, vilket Rolex/Tudor verkar ha fattat.
Skulle Rolex verkligen vilja så skulle dom utan problem kunna möta marknadens efterfrågan om jag skulle få gissa.
Jo jag håller helt med dig. Min poäng är att den "balans" som de har idag, den hålls uppe av både inhouse och ETA-verk. Plockar man bort de outsourcade verken ur ekvationen kan de eventuellt riskera hamna i ett läge där tillgängligheten är alldeles för låg och folk tröttnar. Vill också minnas att jag läst att deras egna verk även levereras till andra klocktillverkare, så någonstans har man ju tagit ett strategiskt beslut att inte nyttja hela sin produktionskapacitet själva och istället oursourca en del av sina verk. Varför man tagit det beslutet kan vi bara spekulera i antar jag :)

Den stora vinnaren här måste ju vara LHDn. Ser riktigt intressant ut plötsligt.
Ja absolut, ruskigt fin som jag skrev. Problemet är absolut inte diametern eller lug2lug. Så satt den som en smäck. Däremot var den på tok för tjock för min smak. Upplevde den som väldigt bulkig. Hade däremot tjockleken varit mer i stil med 58:an hade jag absolut kunnat gjort mig av med den till fördel för pelagosen

Apropå Tudor Sub. Var det enbart urverket som skilde mellan Tudor och Rolex Sub? Tänker främst på vitguldsvisare och 904L stål.

Är det någon här i tråden som har en BB58 och som även har/haft den nya SMP? Vilken föredrog ni och varför? En beggad SMP kostar ju typ samma som en BB58 trots att Omegan har typ 20k högre listpris :)
Jag äger båda två.
I rotation med andra klockor så rekommenderar jag att man köper en SMPc.
Om man däremot är OWG så hade jag valt en BB58 då den är tunnare och slinker lätt under skjortärmen.

Jag använder min SMPc betydligt oftare än Tudorn men så fort en skjorta åker på så läggs Omegan i klocklådan.

Jag ska sälja antingen Omegan eller Tudorn men kan inte välja vilken jag ska släppa, lutar dock åt att jag säljer min BB58.
Vågar dock inte lägga upp en annons för då känns det så definitivt.
Screenshot_20201219-072743_QuickPic.jpg
Screenshot_20201219-072724_QuickPic.jpg

Jag äger båda två.
I rotation med andra klockor så rekommenderar jag att man köper en SMPc.
Om man däremot är OWG så hade jag valt en BB58 då den är tunnare och slinker lätt under skjortärmen.

Jag använder min SMPc betydligt oftare än Tudorn men så fort en skjorta åker på så läggs Omegan i klocklådan.

Jag ska sälja antingen Omegan eller Tudorn men kan inte välja vilken jag ska släppa, lutar dock åt att jag säljer min BB58.
Vågar dock inte lägga upp en annons för då känns det så definitivt.
Screenshot_20201219-072743_QuickPic.jpg
Screenshot_20201219-072724_QuickPic.jpg
Tack för svaret, valet föll på en blå BB58 för mig. Är verkligem supernöjd, gillar den mindre designen! Kommer däremot definitivt att äga en ny SMP någon gång i framtiden😃
388CB449-33EF-45A0-99B0-8C6509D1DB50.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp