• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

40D3D592-6FEB-4FBF-B0F5-83C27021153B.jpeg

Så blev det till slut (efter lång jakt och väntan) en BB36 för mig också! Kul att få göra bildpremiär i tråden :)

Passformen på länken tycker jag själv blev perfekt utan alltför mycket micklande - ibland ska man ha flyt!

När den blå 58an släpptes för knappt ett år sedan så ryckte jag på axlarna. Mitt första intryck var den Finska flaggan. Blå och vit, inget mer. Tänkte inte köpa den, satt nöjd med den svarta. Köpte den, sålde den, köpte tillbaka den. Den är grym. Den blå tavlan är fenomenal på att ändra karaktär. Från från bara blå till nästan svart och allt där i mellan. Sedan har händerna förmågan att fånga ljuset strax före tavlan gör det, magiskt.

IMG_E1141.JPG
Det var samma känsla för mig när den kom. Men långt senare när jag fick möjlighet att köpa den insåg jag att det är en klocka som måste kännas på i verkligheten.

Nu blev längtan tillbaks efter den svarta för stor så den fick lämna. Men inte förvånad om det blir omköp på den blå vart efter tiden lider.

Måste nog säga att den felaktigt anses som sommarklocka men tycker att den passar grym bra på vintern.

Hej mitt först inlägg här.... är rätt sugen på att köpa min första riktiga fina klocka en Tudor BB58.
-Någon som har några tips?
-Hur länge är väntetiden?
-Vilken AD är bäst NymansUr, Rob Engström eller Krons?
-Hade tänkt mig en med länk och original Nato till (vad kan det kosta)? (eller köpa ett nato band hos https://www.crownandbuckle.com/ istället?)
-Går det att förhandla pris hos dessa? (eller förhandla andra perks)
Står nu på väntelista hos Nymans Ur för en BB58 :) , jag hoppas att jag kan få den innan Augusti. Var först hos Krons och provade både den svarta och den blå, (båda är fan riktigt fina) men väntelista var så lång där så jag skrev upp mig hos Nymans istället.

Funderar på att köpa dessa natoband vet inte hur kvalitén är dock och kanske något annat färgval (tips någon):

Står nu på väntelista hos Nymans Ur för en BB58 :) , jag hoppas att jag kan få den innan Augusti. Var först hos Krons och provade både den svarta och den blå, (båda är fan riktigt fina) men väntelista var så lång där så jag skrev upp mig hos Nymans istället.

Funderar på att köpa dessa natoband vet inte hur kvalitén är dock och kanske något annat färgval (tips någon):

Håller tummarna för dig! Vilken färg blev det att du ställde sig i kö på?🙂

Hur länge tror ni priserna kommer ligga kvar så högt för begagnade BB58? Förstår inte hur man kan lägga 33k för en använd från 2019 när man kan få en ny från handlare på forumet för 36900:-. Låg dessutom en svart på länk i skylten på Bergströms senast jag gick förbi. När går luften ur?

Hur länge tror ni priserna kommer ligga kvar så högt för begagnade BB58? Förstår inte hur man kan lägga 33k för en använd från 2019 när man kan få en ny från handlare på forumet för 36900:-. Låg dessutom en svart på länk i skylten på Bergströms senast jag gick förbi. När går luften ur?
Jag tycker vi ska pga omständigheterna ska vara glada och nöjda att begagnade inte ligger över list...

När var detta?

Du får inte sålt något hær om du inte har betalt moms=) Jag fundererar på att køpa en ny i Sverige før eget bruk. Skal den sæljas kan jag sælja den i Sverige. Hur långa ær væntelistorna i Sverige?
Hur vet köparen att säljaren betalat moms, kvitto? Ingen aning hur listorna ser ut, men går att få tag i på andrahandsmarknaden under list.

Jag vet inte med er andra men jag upplever att hajpen lagt sig något? Känns som de 58:eek:r som ligger på K&S ligger ute ganska länge. Och sånt tryck är det nog inte hos AD längre? Köpte min för ca 1 år sen, då hade jag tackat nej på en och sen ringde de i somras igen och frågade om jag ville ha en. Förklarade att det räckte med den jag redan köpt.

Jag vet inte med er andra men jag upplever att hajpen lagt sig något? Känns som de 58:eek:r som ligger på K&S ligger ute ganska länge. Och sånt tryck är det nog inte hos AD längre? Köpte min för ca 1 år sen, då hade jag tackat nej på en och sen ringde de i somras igen och frågade om jag ville ha en. Förklarade att det räckte med den jag redan köpt.

Jag kan inte förstå att man ställer sig i kö och väntar månader/år på en klocka man kan köpa ny här på forumet med stämplat cert för list. (OBS! Har ingen connection med Millenary)

Jag kan inte förstå att man ställer sig i kö och väntar månader/år på en klocka man kan köpa ny här på forumet med stämplat cert för list. (OBS! Har ingen connection med Millenary)

Nej, inte när den är oanvänd för listpris. När jag köpte min var det premium på dem, och mest beggade. Jag hade ingen lust att betala över list för något som var använt av någon annan. Hade ingen panik heller. Tror jag fick min på ca 6mån. Både den jag passade på och den jag högg.

Vissa vill väl helt enkelt plocka ut en från AD antar jag. Om man t ex tänkt behålla klockan. Hypen har helt klart lagt sig och det är väl bara bra.. Men är du säker på att det var en BB58 till salu och inte ett provexemplar? Precis som dom har med den blå varianten. Även om det inte är något större tryck längre låter det lite märkligt att det ligger en osåld BB58 på länk. Men vad vet jag, har redan en så tappat kollen på hur läget ser ut. :) Har dock också reagerat på att man kan köpa från handlare på forumet för i princip listpris.

Det kan vara värt att ha i åtanke att de flesta gråhandlare fortfarande gör en bra avans på den försäljningen. Om priset är 37000 hos gråhandlaren för en oanvänd så lär handlaren köpt den av kunden för ca. 26000. So far so good.... men tänker man på bakgrunden till detta så finns det gissningsvis två anledningar till att kunden sålde ett oanvänt ex.
1. Denne behövde pengar snabbt.
2. Denne köpte den från AD med hopp om att kunna sälja den över list antingen på forumet eller till gråhandlare.

Som intresserad av klockor och inte ev. vinst så känns det i båda fallen snyggare att sälja den under list direkt på forumet. Säljaren hade utan problem fått 33-36k för en oanvänd här på forumet. Men tyvärr så har varken köparen och säljaren i det scenariot förmodligen mer intresse för pengarna än själva klockan.

Kanske inte alla som vill köpa från gråhandlare? Kanske intresserade att bygga en relation med en AD?
Har själv valt att gå via AD delvis för att bygga relationen men även för att jag inte vill gynna gråhandlare som vid varje släpp pushar upp priserna till löjliga nivåer.
Det är givetvis upp till köparen men för egen del vill jag inte vara en del av just den karusellen.

Tillbaka
Topp