• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det stämmer med Selitta, däremot inte sett något som säger att de är modifierade eller inte.
Hade de varit modifierade så är jag säker på att Tudor hade sätt till att det kommit ut.

Nä det finns inget som säger det, Selitta och ETA är för mig likställt i kvalitet. Sjukt bra urverk som är pålitliga och gör att tillverkarna kan hålla nere priset lite. IWC har använt Selitta som bas för flera modeller under en längre period t ex.
Påstår inte att Selitta är dåligt. Men Selitta gör kopior av ETA och i min värld är original alltid bäst.

Hade de varit modifierade så är jag säker på att Tudor hade sätt till att det kommit ut.

Påstår inte att Selitta är dåligt. Men Selitta gör kopior av ETA och i min värld är original alltid bäst.
Så om Tudor modifierar ett ETA så är det sämre än original ETA? ;) Sorry larvar mig lite bara men du la upp det så fint :)

Kopior låter negativt, de har baserat mkt av de gjort på teknik som ETA har haft patent på men som gått ut. Lär vara många andra som gjort precis samma sak. Selitta var ju en av tillverkarna som samarbetade med ETA under lång tid.

Halloj!
Helt rätt gällande verket.
Intressant är ju att T603 verkar vara baserad på Selitta SW240-1 men har andra dimensioner och 25 juveler istället för 26. Tydligen så är det i sin tur baserat på ETA 2834-1 som i sin tur också har 25, vilket kan förklara förvirringen kring vad som har använts. Så det verkar alltså vara en klon på en klon. 5års garanti, 10-års service intervall och 38h gångtid och enligt Tudor med en precision som motsvarar ett COSC certifierat ur.

Mvh
Peter

Vet inte om orginal alltid är bäst. Från en hantverk (ursprung) eller innovations synpunkt kan jag instämma. Men rent kvalitetsmässigt ser jag inga likheter så länge som byggnadskvaliten och resultaten borgar för samma upplevelse.

Halloj!
Helt rätt gällande verket.
Intressant är ju att T603 verkar vara baserad på Selitta SW240-1 men har andra dimensioner och 25 juveler istället för 26. Tydligen så är det i sin tur baserat på ETA 2834-1 som i sin tur också har 25, vilket kan förklara förvirringen kring vad som har använts. Så det verkar alltså vara en klon på en klon. 5års garanti, 10-års service intervall och 38h gångtid och enligt Tudor med en precision som motsvarar ett COSC certifierat ur.

Mvh
Peter
Bra info Peter, det borgar starkt för att man inte behöver bry sig speciellt mycket!

Det som jag tycker har gjort Tudors egna urverk intressant var framförallt att de faktiskt gav bättre PR. Annars är det för mig personligen lite skitsamma vem som gjort urverket.

Så om Tudor modifierar ett ETA så är det sämre än original ETA? ;) Sorry larvar mig lite bara men du la upp det så fint :)

Kopior låter negativt, de har baserat mkt av de gjort på teknik som ETA har haft patent på men som gått ut. Lär vara många andra som gjort precis samma sak. Selitta var ju en av tillverkarna som samarbetade med ETA under lång tid.
Det är ju just vad det är, en kopia? Läste någongstans att Selitta samarbetade/jobbade för ETA och när ETAs patent gick ut, så slängde Selitta ETA framför bussen och kopierade deras urverk.

Men Selitta gör ju bra urverk och det är antagligen skitsamma för 99% av alla vad det sitter i för verk i klockan.

Tudor Royal, oväntat trevlig måste jag säga

20210402_160732.jpg

Mycket fin gest! Nu har jag bara ägt min Royal i några timmar men versionen i 38mm sitter antagligen mycket bra på de flesta handleder. Klockan känns stabil och ljuset leker med tavla, bezel och länk på ett härligt sätt. Den känns förhållandevis prisvärd måste jag säga.

20210401_190742.jpg

20210401_190709.jpg
Är sjukt sugen på denna själv. Fick du någon rabatt eller är det bara att glömma på denna?

Ja det är ju inte omöjligt att klockan är fejk, däremot ser det inte ut som bilden är fejkad. Men vem vet. Kul däremot med lite rykten, älskar alla spekulationer!
Vid första anblick känns det svalt. Men så var inför den blå men blev hel torsk på den när man höll den i handen.
Fördelen med en coke GMT eller denna är att jag kan sikta på att återköpa den svarta 58’an istället 😉
Där emot kommer det en typ 38” Ranger då blir det åka av.

• Like
Reactions: m_s
Vid första anblick känns det svalt. Men så var inför den blå men blev hel torsk på den när man höll den i handen.
Fördelen med en coke GMT eller denna är att jag kan sikta på att återköpa den svarta 58’an istället 😉
Där emot kommer det en typ 38” Ranger då blir det åka av.
Ja jag tror inte denna är omöjlig alls. Inget för mig däremot. Jag är den där udda som tycker BB58 är en fantastisk klocka men som blir lite tanig på mig. Har ju ägt svarta två gånger och den blåa en gång!

Senast ändrad:
Körde inte du en P01:a? Har rätt
taniga handleder. Annars hade jag kunnat tänk mig den som min enda sport stål. Imo en av de roligaste Tudor släppen på länge.

• Like
Reactions: m_s
Då jag för tillfället är mellan tudorklockor känns det väldigt spännande att få se vad som kommer släppas. En grön 58'a skulle funka 👌

Tillbaka
Topp