• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag respekterar din åsikt och tycker det är lite uppfriskande med kritik och andra åsikter, men...

Jag håller absolut inte med, har haft flertalet Seikos och jag tycker verkligen att BB58 är nästa nivå (gentemot de jag haft), den känns överlag mer gedig och lite lyxigare.
Den kritik jag har är samma som många fler, nitarna på länken hade jag klarat mig utan.
I mitt tycke är BB58 en av de mest prisvärda klockorna på marknaden.

Jag hoppas att du ändrar dig när du har burit klockan lite längre och får valuta för dina pengarna. 😁
Vi har nog delade åsikter faktiskt. Sedan vet jag inte hur en klocka i denna prisklass överhuvudtaget är prisvärt. Är inte alla klockor över ca 3kkr icke prisvärda, de visar ju trots allt endast tiden?

Vi har nog delade åsikter faktiskt. Sedan vet jag inte hur en klocka i denna prisklass överhuvudtaget är prisvärt. Är inte alla klockor över ca 3kkr icke prisvärda, de visar ju trots allt endast tiden?
Jag googlade lite åt er vad det betyder så kan ni enas 😉
Ordet prisvärd är en synonym till berömvärd och lovvärd och kan bland annat beskrivas som ”värd vad den kostar”.

• Like
Reactions: SCM
Men om inga klockor över 3k är prisvärt, varför köper du klockor dyrare än 3k?

Jag personligen lägger mer värderingar i mina köp än att de bara ska visa tiden, tex: tilltalande design, kvalité på produkt osv.

Men om inga klockor över 3k är prisvärt, varför köper du klockor dyrare än 3k?

Jag personligen lägger mer värderingar i mina köp än att de bara ska visa tiden, tex: tilltalande design, kvalité på produkt osv.
Köper av samma anledning som alla andra, accessoar. Men är det prisvärt? Nej.

Jag googlade lite åt er vad det betyder så kan ni enas 😉
Ordet prisvärd är en synonym till berömvärd och lovvärd och kan bland annat beskrivas som ”värd vad den kostar”.
Vad som är prisvärt är som det indikerar ganska godtyckligt. Jag kan tycka att den kvaliteten som en BB58 ger för det priset ijmf med en Rolex Sub eller en Omega Seamaster diver. Med tanke på vad jag ska använda den till (sedan går det att argumentera omkring branding och marginaler, men det är ju en del av alla tillverkares koncept).
Om vi här på KS hade valt klocka enbart för att hålla koll på tiden så hade vi nog antalet medlemmar varit rätt litet.

• Like
Reactions: DRW
Vad som är prisvärt är som det indikerar ganska godtyckligt. Jag kan tycka att den kvaliteten som en BB58 ger för det priset ijmf med en Rolex Sub eller en Omega Seamaster diver. Med tanke på vad jag ska använda den till (sedan går det att argumentera omkring branding och marginaler, men det är ju en del av alla tillverkares koncept).
Om vi här på KS hade valt klocka enbart för att hålla koll på tiden så hade vi nog antalet medlemmar varit rätt litet.
Ja i min lilla värld så är prisvärd relativt och väldigt individuellt värderat.
Jag tror dom flesta i min omgivning skulle tycka att det vore vansinne att lägga mer än 5 papp på en klocka oavsett märke.
En annan har ju expanderat sina ramar för varje köp känns det som.

Älskar skiten!
4D8CFC3E-7574-4117-A3AE-4AA81A0FE143.jpeg

Jag tror dom flesta i min omgivning skulle tycka att det vore vansinne att lägga mer än 5 papp på en klocka oavsett märke.
Haha, ja det är samma här. Men som en kompis som under början av 90-talet drog iväg 30k på en klocka konstaterade ”det är det enda smycket förutom vigselringen som jag kommer att ha”. För mindel är det nog min fru och någon enstaka kompis som också är inne på klockor som förstår. De flesta andra hade nog prioriterat annat och tyckt att mer än 5000 är dårskap.

Hej på er, Tudorfans!
Jag går l tankarna att köpa en Tudor som min första ”riktiga” klocka, och det står mellan GMT Pepsi och Two-tone 79733N-0008.

Hur tror ni värdeökningen/minskningen ser ut långsiktigt för respektive klocka? Pepsin känns spontant som en bättre investering. Rätt? Fel?
Tack på förhand för tips/tankar.

Mvh en nybörjare

Hej på er, Tudorfans!
Jag går l tankarna att köpa en Tudor som min första ”riktiga” klocka, och det står mellan GMT Pepsi och Two-tone 79733N-0008.

Hur tror ni värdeökningen/minskningen ser ut långsiktigt för respektive klocka? Pepsin känns spontant som en bättre investering. Rätt? Fel?
Tack på förhand för tips/tankar.

Mvh en nybörjare
1. Köp den klockan som du tycker är finast och som faller dig i smaken du ska ju trots allt använda den en hel del. Dvs. vad fungerar? Ska den vara vattentät, stöttålig, fungera med kostym?
2. Det enda värdet du bör se på en klocka är affektionsvärdet (speciellt om det är en GADA, Go anywhere, Do Anything).
3. Köp aldrig en klocka för ev. monitär värdeökning.

Trådtips: https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

1. Köp den klockan som du tycker är finast och som faller dig i smaken du ska ju trots allt använda den en hel del. Dvs. vad fungerar? Ska den vara vattentät, stöttålig, fungera med kostym?
2. Det enda värdet du bör se på en klocka är affektionsvärdet (speciellt om det är en GADA, Go anywhere, Do Anything).
3. Köp aldrig en klocka för ev. monitär värdeökning.

Trådtips: https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
Tack för svaret!
Jag gillar båda klockorna lika mycket egentligen, tanken är att köpa en sjysst klocka som en symbol för en milstolpe i livet. Det är inte tänkt som en investering, men om jag i framtiden skulle vilja byta upp mig så vore det intressant att veta hur de som är mer insatta än mig skulle resonerat kring framtida värde. Skulle det vara en ”no-brainer” att den ena klockan håller värdet bättre så skulle jag nog luta åt det hållet.

Tack för länken, ska ta en titt på den tråden 🙂

Tack för svaret!
Jag gillar båda klockorna lika mycket egentligen, tanken är att köpa en sjysst klocka som en symbol för en milstolpe i livet. Det är inte tänkt som en investering, men om jag i framtiden skulle vilja byta upp mig så vore det intressant att veta hur de som är mer insatta än mig skulle resonerat kring framtida värde. Skulle det vara en ”no-brainer” att den ena klockan håller värdet bättre så skulle jag nog luta åt det hållet.

Tack för länken, ska ta en titt på den tråden 🙂
Inget vet något om framtida värde på en modern Tudor.
Som @Deskdiversthlm säger: köp den du tycker om, det är värde.

Att lägga slantarna på något som du tycker om och som representerar en milstolpe det ger dig värde. Istället för att köpa något som du/någon tror kommer stiga i värde. Vad händer om den istället är värd noll?!

Jag gillar båda klockorna lika mycket egentligen, tanken är att köpa en sjysst klocka som en symbol för en milstolpe i livet.
Case in point….. om du köper den som en milstolpe och senare även om den har stigit i värde på vägen kommer du verkligen vilja sälja den? Utgå isåfall att du senare i livet har en bättre ekonomi och kan köpa en till kanske dyrare som kommer kunna markera en annan milstolpe.

Har en klocka som köptes som milstolpe efter universitetet för 20+ år sedan. Den har sedan hängt med på resor, bröllop, begravningar, eget bröllop, när dottern föddes etc. Om jag använder den mycket idag? Nja då och då. Har den stigit i monitärt värde? Inget att skriva hem om. Kommer jag att sälja den? aldrig! Kommer att fortsätta och vårda den och förhoppningsvis med dess proveniens kunna låta den gå vidare till barn eller kanske barnbarn i framtiden. Samma sak gäller för min första riktiga klocka från konfirmationen för 30+ år sedan.

Senast ändrad:
Min bb58 har som jag tidigare nämnt lite små damm/metalpartiklar under glaset. Ska till en stad där det finns AD i helgen och undrar om det helt sonika är till att traska in och få det åtgärdat på plats?

Klockan är köpt av en användare här på ks och är utplockad i Spanien. Pallar inte med att skicka iväg den för då kan jag lika gärna vänta till service.

Om det åtgärdas samma dag till exempel, tror ni det kostar något iom att den är under world wide garanti?
.

Senast ändrad:
Samma här men har inte ”orkat” ta mig till ad då närmaste ligger en bit bort. Tänkte länge de får ligga kvar (2 små dammkorn) men sen de lokaliserats faller fokus rakt på..
Var inne hos AD idag faktiskt(ej köpt där). Dom sa att det är oacceptabelt och det ska givetvis åtgärdas. Ska vara klart i nästa vecka. Så gäller bara att ta tag i det. 👍

Att det ska vara så svårt att hjälpa honom med det han faktiskt frågar 😅

Räkna med att GMT:n eller annan populär stålvariant står sig bättre än denna two-tone du jämför med. Enkelt - stål har och kommer ohotat fortsätta ha bredast användning och störst målgrupp vid försäljning
Vad har du för spåkula?? Intressant att du verkar veta hur efterfrågan i framtiden ser ut. Inte så många andra som faktiskt verkligen verkar veta det. Just NU, och närmsta månaderna, är det nog som du säger. Men på sikt är det i min värld omöjligt att veta vad som håller värdet bäst! Men om jag skulle vara tvungen att dra till med en gissning skulle jag säga att de mest ovanliga klockorna idag, och om 10, 20, 30, 40 år osv, är det som håller värdet bäst. Så skulle jag själv köpa i spekulation skulle jag göra tvärtemot vad jag gör idag. Nämligen köpa de absolut minst populära och fulaste klockorna! Idag köper jag det jag vill ha, och vad stora massan verkar vilja ha så gissningsvis kommer dagens mest hajpade klockor ha ett stort värdetapp inom några decennier när det går ca ett tjog på ett dussin. Och en marknad som är överflödad med safequeens osv

Vad har du för spåkula?? Intressant att du verkar veta hur efterfrågan i framtiden ser ut. Inte så många andra som faktiskt verkligen verkar veta det. Just NU, och närmsta månaderna, är det nog som du säger. Men på sikt är det i min värld omöjligt att veta vad som håller värdet bäst! Men om jag skulle vara tvungen att dra till med en gissning skulle jag säga att de mest ovanliga klockorna idag, och om 10, 20, 30, 40 år osv, är det som håller värdet bäst. Så skulle jag själv köpa i spekulation skulle jag göra tvärtemot vad jag gör idag. Nämligen köpa de absolut minst populära och fulaste klockorna! Idag köper jag det jag vill ha, och vad stora massan verkar vilja ha så gissningsvis kommer dagens mest hajpade klockor ha ett stort värdetapp inom några decennier när det går ca ett tjog på ett dussin. Och en marknad som är överflödad med safequeens osv
kom igen nu, jag vill hålla en vänlig ton. Jag måste väl ändå kunna applicera normala marknadskrafter utan att få tillbaka prat om ”spåkula”. Han ber om ett generellt råd om att hålla värde och skriver att han inte köper den för spekulation och mitt svar är det mest korrekta som går att ge idag, så släpp din prestige och uppblåsta approach.

Och ditt resonemang om framtida utveckling är spännande. Enligt dig är det alltså inte möjligt att spå om en framtid baserad på historik, mänskliga preferenser och långa marknadstrender?

Stackars alla som köpt boende i Danderyd, köpt en bil/båt med erkänt riktigt bra andrahandsvärde, en tavla från en erkänd konstnär etc. Vilka vilda chansningar, för helt omöjligt att bedöma hur saker kommer se ut framåt 😉

Men kör på ditt race och köp det fulaste och minst populära på spekulation, det har historiskt sett varit en fullkomligt värdelös taktik för varor med värde, men allt ändras säkert.

Tillbaka
Topp