• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny dinka in, blandade känslor. Eller snarare en besvikelse. Klockan är bra, mycket bra! Men förstår inte all hype och klockan är faktiskt inte värd priset. Om vi bortser från verket, så är klockan inte speciellt bättre än klockor för runt 10kkr. Min Hydronaut som kostar hälften så mycket är faktiskt bättre enligt mig. Hydronauten är dessutom tunnare.

E902A9BB-EA16-4652-9C0E-B7494F589632.jpeg
23696BD2-02B9-4AF5-BDC4-84155288AA00.jpeg

Ny dinka in, blandade känslor. Eller snarare en besvikelse. Klockan är bra, mycket bra! Men förstår inte all hype och klockan är faktiskt inte värd priset. Om vi bortser från verket, så är klockan inte speciellt bättre än klockor för runt 10kkr. Min Hydronaut som kostar hälften så mycket är faktiskt bättre enligt mig. Hydronauten är dessutom tunnare.

Oj det var både intressant och uppfriskande att få höra lite mer blandade feelings om den. Jag hade den svarta i en vecka och kände ungefär samma sak.
Men det är ju klart en smaksak och jag som är fan av BB36 vet att det är många som ej förstår grejen med den.
Eller för den delen den fula ankungen North Flag 😉
Men smaken är som och det viktigaste blir ju vad du känner. :)
Den kanske växer efter en tids användning.

Oj det var både intressant och uppfriskande att få höra lite mer blandade feelings om den. Jag hade den svarta i en vecka och kände ungefär samma sak.
Men det är ju klart en smaksak och jag som är fan av BB36 vet att det är många som ej förstår grejen med den.
Men smaken är som :)
Den kanske växer efter en tids användning.
Tror de som hypat klockan har glömt hur det är med en Seiko runt handleden. Ska dock försöka ha den ett tag och se om den växer på mig. :)

Träffade på bästa @Reko en snabbis vid lunch idag. Så vi passade på att jämföra våra 58:eek:r. Min svarta mot hans blå! Tror vi var ganska överens om att det är sjukt svårt att utse en vinnare! Jag personligen kände iaf att jag lätt skulle kunna tänka mig att komplettera min svarta med en blå brorsa. Men samtidigt vill jag inte byta ut min...
Men det var riktigt skoj för mig då det var första gången jag fick klämma och känna lite irl!
A92BB168-C054-4B8F-82B5-D824CE211F0D.jpeg
34FAB297-0F24-48F8-B0A6-04CF63297844.jpeg
D3575088-DEF9-42E2-A6E0-F66A87184381.jpeg
Lika men ändå så olika... Hur är det, är tonen på stålet lite varmare på den svarta eller är det bara inbillning?

Lika men ändå så olika... Hur är det, är tonen på stålet lite varmare på den svarta eller är det bara inbillning?
Det ”sägs” väl att det är så!? En viss skillnad med en något varmare ton på den svarta. Ingenting jag tänkte på när jag höll båda i handen. O andra sidan fokuserade jag inte där och då på just stålet utan jämförde mer helheten. Hade jag verkligen fokuserat på nyanserna är det möjligt att man skulle sett en lätt skillnad, kanske?!

Men imho är det i såna fall så marginellt att man knappt märker det. Så ska man ha båda kanske det räcker att köpa den ena på länk för att spara in någon krona, eller pga tillgängligheten för att snabbare få tag på den man vill ha🤔

• Like
Reactions: SCM
Träffade på bästa @Reko en snabbis vid lunch idag. Så vi passade på att jämföra våra 58:eek:r. Min svarta mot hans blå! Tror vi var ganska överens om att det är sjukt svårt att utse en vinnare! Jag personligen kände iaf att jag lätt skulle kunna tänka mig att komplettera min svarta med en blå brorsa. Men samtidigt vill jag inte byta ut min...
Men det var riktigt skoj för mig då det var första gången jag fick klämma och känna lite irl!
A92BB168-C054-4B8F-82B5-D824CE211F0D.jpeg
34FAB297-0F24-48F8-B0A6-04CF63297844.jpeg
D3575088-DEF9-42E2-A6E0-F66A87184381.jpeg
Känns som den blå verkligen framhävs olika beroende på ljus.. ibland till det bättre, ibland till det sämre, även om det är väldigt subjektivt :D

Jag kör Tid & Tings jubilee på min Alpinist och jag tycker den funkar bra.
Härligt rassel som även Seiko länkar brukar ha. Fick hem en oysterlänk idag jag med från samma firma så jag ska testa den med fast på lite annat.
Ska bli intressant att se hur den ser ut på din BB36 så upp med bilder när det är klart :)
Körde den på jubilee från Tid & Ting när jag hade BB36. Det var en del pill innan det passade, krävdes lite filande på ändlänkarna. Vet dock inte om det är likadant som säljs där nu.
IMG_20200427_170130_496.jpg

Känns som den blå verkligen framhävs olika beroende på ljus.. ibland till det bättre, ibland till det sämre, även om det är väldigt subjektivt :D
Så var det absolut. Nu hann jag bara kika på den en kortare stund. Först i ett ganska dunkelt rum och sen i bilen med panorama tak under en solig himmel. Var som två olika klockor!! Men återigen, jag var bara med klockan en kortare tid. De som äger den blå kan säkerligen bättre ge en bild kring hur den förändras i olika miljöer. Men som sagt, den var bra, riktigt bra!! Skulle absolut kunna tänka mig ÄVEN den blå. Men som ekonomin ser ut (begränsad) finns det andra klockor jag hellre har än TVÅ 58, skillnaderna till trots.

När vi ändå är i gång, datum med datumbubbla på det också.
Njae. Mer tvek på den faktiskt. Tycker symmetrin är grym utan datum och saknar det varken på min 58 eller min panna. Men om det nu ska in ett datum så hellre utan bubblan och bakgrundsfärg på datumet ska gärna matcha tavlan. Så diskret som möjligt

Njae. Mer tvek på den faktiskt. Tycker symmetrin är grym utan datum och saknar det varken på min 58 eller min panna. Men om det nu ska in ett datum så hellre utan bubblan och bakgrundsfärg på datumet ska gärna matcha tavlan. Så diskret som möjligt
Njaa, bubblan är en del av designen. Lite som omegas heliumventil. Ogillade bubbla starkt, men börjar allt mer tycka det är snyggt med bubblan.

Njaa, bubblan är en del av designen. Lite som omegas heliumventil. Ogillade bubbla starkt, men börjar allt mer tycka det är snyggt med bubblan.
Förstår hur du menar och säger inte emot. Men om jag ser till hur jag personligen vill ha den, med eller utan dna, så önskar jag enligt ovan. Typ som en tunnare pelagos under 40mm med datumskiva som matchar tavlan

Skulle säga att det gäller de flesta klockor över 10kSEK som är maskinellt finisherade/ihopsatta. Man måste upp på 6 siffriga belopp för att märka några större skillnader i finish etc. Kan säga att min sub inte är ett dugg bättre än BB58. Det som skiljer är små detaljer men om det är värt de extra pengarna är tveksamt. En stor del av priset man betalar är för märket och den känslan man får när man bär klockan. Ge den en chans, förhoppningsvis växer den på dig. Är en grym sommarklocka :)

Skulle säga att det gäller de flesta klockor över 10kSEK som är maskinellt finisherade/ihopsatta. Man måste upp på 6 siffriga belopp för att märka några större skillnader i finish etc. Kan säga att min sub inte är ett dugg bättre än BB58. Det som skiljer är små detaljer men om det är värt de extra pengarna är tveksamt. En stor del av priset man betalar är för märket och den känslan man får när man bär klockan. Ge den en chans, förhoppningsvis växer den på dig. Är en grym sommarklocka :)
Även om jag tycker att Tudor och den blå BB58an är riktigt bra så är set klart det är en entry level luxury. Jämför med t ex en Tissot dykare så är ju skillnaden där pris och komfortmässigt.

Sedan blir en jämförelse med en Tudor sub lite konstig eftersom det är två olika jämförelser. 1. Sub tillverkas inte längre och är inte lika lättillgänglig som en 58 och 2. ”Hypen” som finns runt 58 är inte baserad på den jämförelsen utan snarare värde för pengarna mot andra klockor i samma kategori och prisklass.

Även om jag tycker att Tudor och den blå BB58an är riktigt bra så är set klart det är en entry level luxury. Jämför med t ex en Tissot dykare så är ju skillnaden där pris och komfortmässigt.

Sedan blir en jämförelse med en Tudor sub lite konstig eftersom det är två olika jämförelser. 1. Sub tillverkas inte längre och är inte lika lättillgänglig som en 58 och 2. ”Hypen” som finns runt 58 är inte baserad på den jämförelsen utan snarare värde för pengarna mot andra klockor i samma kategori och prisklass.
En Sub är lika tillgänglig som en BB58, jag menar kolla bara Chrono.

En Sub är lika tillgänglig som en BB58, jag menar kolla bara Chrono.
Skulle uttryckt mig bättre; tillgänglighet till samma pris. Det finns de som har en marginell prisskillnad (10-15k) men utav många som kör på en BB58 är redan de 37k mycket pengar.
Men de flesta sub:arna ligger rätt många nivåer över och då tror jag många väljer att köpa en ny i prisnivån över (ex Omega).
Vilket imo gör att ’58 bygger mycket på att det trots allt är bra pang för pengen. Tycker båda klockorna är grymma men på sitt sätt.

Tänkte inte på att jag var i Tudor tråden när jag skrev sub. Menade modern Rolex Sub (i mitt fall 114060) :)

Jag respekterar din åsikt och tycker det är lite uppfriskande med kritik och andra åsikter, men...

Jag håller absolut inte med, har haft flertalet Seikos och jag tycker verkligen att BB58 är nästa nivå (gentemot de jag haft), den känns överlag mer gedig och lite lyxigare.
Den kritik jag har är samma som många fler, nitarna på länken hade jag klarat mig utan.
I mitt tycke är BB58 en av de mest prisvärda klockorna på marknaden.

Jag hoppas att du ändrar dig när du har burit klockan lite längre och får valuta för dina pengarna. 😁

Tillbaka
Topp