• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bara en tidsfråga innan du blir sugen på läder. Vem kan motstå det här?

11881771_401138243412100_155903876_n.jpg

(Bild snodd från Bulang & Sons)
Den där bilden gör mig ruskigt sugen på en blå Pelagos... Damn.

Håller med! Dock så är en 79090 bara en vintagewannabe, så @yonsson, våga inte posta den i vintagedelen!
Precis lagom vintage för mig. Lite kräma, men inte massa mögel och skit. Länken är dock hemsk, måste ha en stabil länk. Det som är problemet är att dykförlängningen måste sitta så långt in som möjligt och då blir rasslet galet.

Äntligen! 79090 (sista versionen med plexi), har inte hunnit kolla serie nr ännu, men skulle tro 90-93. Ska enligt uppgift vara nyservad och eventuellt nypolerad. Ser ju nypolerad ut i alla fall. Ska köra den i timegraphern snart.
image.jpg

Härligt krämig tritiumtavla med matchande visare= riktigt mysigt! :)

image.jpg

Inga repor på glaset.

image.jpg

Här snackar vi hi top, jäklar.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vad säger ni, OK bevels?

image.jpg

Länken är ruggigt lång och har dykarförlängning. Rasslig som 17. Kan man plocka av förlängningen ocj få den mindre rasslig?

image.jpg

Plast på baksidan. KAN ju tyda på att den faltislt fått service.

Utlåtande: Riktigt charmig och härlig känsla i kronan (såklart). Måste göra något åt länken dock, antingen köra den på mitt tropic eller plocka bort förlängningen (om det nu går).

Undrar för övrigt om ringen ska snurra fritt (vilket den gör) samt om den går att tighta till så den inte vrider sig så lätt?
Riktigt fin, så skall det se ut! Nu behöver du bara en blå också och en MN och en...
Jakten slutar aldrig.
Lägger in en bild på min blåa, för att blidka Dixie även med högtalare....
image.jpg

Bra, @yonsson

Försök att inte flippa den allt för snabbt nu... Kan korta länken åt dig när vi ses... :)
Du är väl aldrig i GBG?
Den ska inte flippas, gillar den skarpt på tropic. Alternativet hade väl varit en utan datum.
image.jpg

image.jpg

Den har väl ganska lagom mycket Rolex i sig också. Kronan är ju som vanligt med triplock en fröjd att manövrera. :)

Senast ändrad:
Du är väl aldrig i GBG?
Den ska inte flippas, gillar den skarpt på tropic. Alternativet hade väl varit en utan datum.
image.jpg

image.jpg

Den har väl ganska lagom mycket Rolex i sig också. Kronan är ju som vanligt med triplock en fröjd att manövrera. :)
Ingen flipp? Bra, då är det inte bråttom för mig att hälsa på. ;)

Skämt åsido. Om du är händig, så lossar du länken (vilket du redan har gjort) och tar bort lämpligt antal länkbitar. Du gör det genom att försiktigt bända upp dem på insidan med ett vasst blad. Se bara till att ha en skärbräda (eller liknande) under som mothåll för länken. Annars riskerar du att kröka mellanblecket så att det syns på framsidan. Ganska vanligt att det händer. Och inte så snyggt.

@aleks förslag om byte är kanske inte så dumt. Hans länk är schysst (så som jag minns den). Men om din länk är orginal för klockan, så ska du behålla den. Vikta länkar har sin charm. Kolla datumkoden i låset. Kan där stå ett M och en siffra?

Mvh A

@acce1999
Förstår ju såklart att jag borde behålla originallänken men lösa länkar verkar dyra och även svåra att hitta, speciellt om det är Rolexspänne på (vilket det ofta är). Korta länken lär jag ju lösa, men undrar fortfarande om man inte bara kan plocka bort dykförlängningen? Det är ju den som gör att låset vilker sig på mitten. Det borde ju ta bort en del rassel.

Aleks länk var för kort för mig, men har hittat en annan länk jag skulle kunna byta med. Den har dock inte dykspänne utan ett vanligt "GMT-Rolexspänne".

Edit: Det står 02 i låset, men det finns ingen bokstav.

Senast ändrad:
@acce1999
Förstår ju såklart att jag borde behålla originallänken men lösa länkar verkar dyra och även svåra att hitta, speciellt om det är Rolexspänne på (vilket det ofta är). Korta länken lär jag ju lösa, men undrar fortfarande om man inte bara kan plocka bort dykförlängningen? Det är ju den som gör att låset vilker sig på mitten. Det borde ju ta bort en del rassel.

Aleks länk var för kort för mig, men har hittat en annan länk jag skulle kunna byta med. Den har dock inte dykspänne utan ett vanligt "GMT-Rolexspänne".

Edit: Det står 02 i låset, men det finns ingen bokstav.
Det är ett O, inte en nolla. Februari 1990. Helt troligt orginal till klockan. Sälj INTE!

Hade förresten en sån som din ett tag:

79090andacupofcoffee.jpg

79090WS1.jpg

Men va fan @acce1999
Den rasslar ju mer än mina vikta SEIKOlänkar från 80-talet.
Då får jag väl typ spara till en länk i så fall. Men kan man inte plocka bort dykförlängningen? Kommer ju aldrig använda den ändå.

Edit: Måste ju såklart säga att den är snygg på länk, men satan vad det rasslar.

Men va fan @acce1999
Då får jag väl typ spara till en länk i så fall. Men kan man inte plocka bort dykförlängningen? Kommer ju aldrig använda den ändå.

Edit: Måste ju såklart säga att den är snygg på länk, men satan vad det rasslar.
Nu får du fan bestämma dig! Antingen kör man vintage eller så gör man det inte. Punkt! Komma här och gnälla på rassliga vikta länkar. Skärp dig!

:D

Det går på nyare klockor. En som fick det fixat i samband med köp av nya SDn på Rob för inte så länge sen. Gå bara till närmsta ad så lär de lösa det :)
Det löser jag såklart själv, frågan var om det gick eller hjälpte för att slippa rassel. :)

Vet även att det går på de nya då den 116600 jag hade var utan förlängning.

Men va fan @acce1999

Du behöver en annan sista länk som ersätter dykförlängningen, dvs bort med den dubbla förlängaren plus biten den sitter i och in med motsvarande från en 7836-länk. Lite klurigt att hitta. Skulle rekommendera att du ropar hem ett så billigt 78360 som möjligt. Mindre rassel, inte modelltypiskt, men väl tidstypiskt då motsvarande Rolex 1680 fick den solidare 93150 mer än tio år innan din såldes. Vore bara synd om du delar upp en klocka, som helt troligt är komplett från fabrik, bortsett box och papper.

Du behöver en annan sista länk som ersätter dykförlängningen, dvs bort med den dubbla förlängaren plus biten den sitter i och in med motsvarande från en 7836-länk. Lite klurigt att hitta. Skulle rekommendera att du ropar hem ett så billigt 78360 som möjligt. Mindre rassel, inte modelltypiskt, men väl tidstypiskt då motsvarande Rolex 1680 fick den solidare 93150 mer än tio år innan din såldes. Vore bara synd om du delar upp en klocka, som helt troligt är komplett från fabrik, bortsett box och papper.

78360 är väl för GMT och Explorer? 78500 (Tudor) eller 93150 (Rolex) ska han väl ha om han vill ha en korrekt oysterlänk med solida länkar. Men spar länken för bövelen @yonsson och köp en extra.

Tillbaka
Topp