• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jävla djungel. Håller med om att det vore synd att splitta klocka och länk. Skiter i om det är Rolexspänne eller inte eller om det är tidstypiskt så länge länkarna är solida. :D
Har dock letat en del men inte funnit någon till ett vettigt pris. Alternativet att köpa en ny solid Tudorlänk finns ju såklart. Vill helst inte gräva djupare i mina fickor dock så det bästa vore ju om man kunde kitta den länk jag redan har på något sätt. :)

78360 är väl för GMT och Explorer? 78500 (Tudor) eller 93150 (Rolex) ska han väl ha om han vill ha en korrekt oysterlänk med solida länkar. Men spar länken för bövelen @yonsson och köp en extra.
Alla Rolex- och Tudorlänkar (oyster) 20 mm bredd av den äldre lite solidare sorten utan solida ändlänkar passar klockan; Rolex 78360, 93150, eller motsvarande Tudor 78400, 78500. Det är samma länkar bortsett loggan på låset. Sedan är det förstås olika ändlänkar. 93150/78500 bjuder på dykförlängning. 78360/78400 gör det inte.

78360 levererades på GMT, Explorer I och II, Datejust, tidiga Daytona 16520 samt en hel del Tudor. Senare bytte Tudor till egna referenser på banden, men det var med introduktionen av 79190, som kom på 78500 (med dykarförlängning).

Anar att @yonsson är ute efter den mer stabila känslan, och då är en 78360 den enklaste att få fatt på (och vanligen den billigaste). Eftersom han ändå vill kompromissa bort förlängningsdelen.

Mvh A

Just chillin i soffan efter första dagen på jobbet efter semestern... Apple Watch på kontoret men självklart en Tudor med i väskan som backup ;-)

image.jpg

Jävla djungel. Håller med om att det vore synd att splitta klocka och länk. Skiter i om det är Rolexspänne eller inte eller om det är tidstypiskt så länge länkarna är solida. :D
Har dock letat en del men inte funnit någon till ett vettigt pris. Alternativet att köpa en ny solid Tudorlänk finns ju såklart. Vill helst inte gräva djupare i mina fickor dock så det bästa vore ju om man kunde kitta den länk jag redan har på något sätt. :)
Du behöver en sån här del, fast för en ref 7836 (vikt):
http://www.chrono-shop.net/en/bands...m-watch-bracelet-brushed-finition-ssteel.html

Bra write up @acce1999 !
Jag måste völ även ha 580 ändlänkar till en 78360? De jag har nu funkar väl inte?
De du har funkar. Jag gjorde nämligen som du... Får jag väl erkänna... Bar min Tudor på en 78360 i stället för den vikta till vardags... Dina 380B är inte integrerade, som de tidigare 380, så det räcker att byta länken. Men se till att söka en länk som tar 2 mm bandstift, så att du inte får en nyare länk för DJ...

De du har funkar. Jag gjorde nämligen som du... Får jag väl erkänna... Bar min Tudor på en 78360 i stället för den vikta till vardags... Dina 380B är inte integrerade, som de tidigare 380, så det räcker att byta länken. Men se till att söka en länk som tar 2 mm bandstift, så att du inte får en nyare länk för DJ...
Men 78360 är alltid 20mm och tar alltid 2mm-bandstift?

Äntligen! 79090 (sista versionen med plexi), har inte hunnit kolla serie nr ännu, men skulle tro 90-93. Ska enligt uppgift vara nyservad och eventuellt nypolerad. Ser ju nypolerad ut i alla fall. Ska köra den i timegraphern snart.
image.jpg

Härligt krämig tritiumtavla med matchande visare= riktigt mysigt! :)

image.jpg

Inga repor på glaset.

image.jpg

Här snackar vi hi top, jäklar.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vad säger ni, OK bevels?

image.jpg

Länken är ruggigt lång och har dykarförlängning. Rasslig som 17. Kan man plocka av förlängningen ocj få den mindre rasslig?

image.jpg

Plast på baksidan. KAN ju tyda på att den faltislt fått service.

Utlåtande: Riktigt charmig och härlig känsla i kronan (såklart). Måste göra något åt länken dock, antingen köra den på mitt tropic eller plocka bort förlängningen (om det nu går).

Undrar för övrigt om ringen ska snurra fritt (vilket den gör) samt om den går att tighta till så den inte vrider sig så lätt?
Congrats till ett bra val!

image.jpg
Har sett några annonser där det står 78360 19mm eller 78350 19mm. Är det en sådan man ska ha, eller är det fel sort? Trodde som sagt alla var 20mm. Det står t om "19" på. :bored:

Alla Rolex- och Tudorlänkar (oyster) 20 mm bredd av den äldre lite solidare sorten utan solida ändlänkar passar klockan; Rolex 78360, 93150, eller motsvarande Tudor 78400, 78500. Det är samma länkar bortsett loggan på låset. Sedan är det förstås olika ändlänkar. 93150/78500 bjuder på dykförlängning. 78360/78400 gör det inte.

78360 levererades på GMT, Explorer I och II, Datejust, tidiga Daytona 16520 samt en hel del Tudor. Senare bytte Tudor till egna referenser på banden, men det var med introduktionen av 79190, som kom på 78500 (med dykarförlängning).

Anar att @yonsson är ute efter den mer stabila känslan, och då är en 78360 den enklaste att få fatt på (och vanligen den billigaste). Eftersom han ändå vill kompromissa bort förlängningsdelen.

Mvh A

78360 har vad jag sett/läst blankpolerade kanter medan 93150/78500 har borstade, men det ska vara enda skillnaden på länkarna.

Äntligen! 79090 (sista versionen med plexi), har inte hunnit kolla serie nr ännu, men skulle tro 90-93. Ska enligt uppgift vara nyservad och eventuellt nypolerad. Ser ju nypolerad ut i alla fall. Ska köra den i timegraphern snart.
image.jpg

image.jpg

Inga repor på glaset.

image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vad säger ni, OK bevels?

image.jpg

Länken är ruggigt lång och har dykarförlängning. Rasslig som 17. Kan man plocka av förlängningen ocj få den mindre rasslig?

image.jpg

Utlåtande: Riktigt charmig och härlig känsla i kronan (såklart). Måste göra något åt länken dock, antingen köra den på mitt tropic eller plocka bort förlängningen (om det nu går).

Undrar för övrigt om ringen ska snurra fritt (vilket den gör) samt om den går att tighta till så den inte vrider sig så lätt?
Stort grattis,grym tavla:)

@acce1999
Förstår ju såklart att jag borde behålla originallänken men lösa länkar verkar dyra och även svåra att hitta, speciellt om det är Rolexspänne på (vilket det ofta är). Korta länken lär jag ju lösa, men undrar fortfarande om man inte bara kan plocka bort dykförlängningen? Det är ju den som gör att låset vilker sig på mitten. Det borde ju ta bort en del rassel.

Aleks länk var för kort för mig, men har hittat en annan länk jag skulle kunna byta med. Den har dock inte dykspänne utan ett vanligt "GMT-Rolexspänne".

Edit: Det står 02 i låset, men det finns ingen bokstav.
Jag förstår inte vad du snackar om för rassel? Har du länken tillräckligt hårt runt handleden, och ändlänkarna sitter tight mot boetten, så rasslar det inte mycket? Du har väl en sån där "klack" på claspen, som ska hålla fast länken upp i claspen. Kolla denna tråd... https://klocksnack.se/threads/91350-oyester-problem.34056/#post-763923

Senast ändrad:
Jag förstår inte vad du snackar om för rassel? Har du länken tillräckligt hårt runt handleden, och ändlänkarna sitter tight mot boetten, så rasslar det inte mycket? Du har väl en sån där "klack" på claspen, som ska hålla fast länken upp i claspen. Kolla denna tråd... https://klocksnack.se/threads/91350-oyester-problem.34056/#post-763923
Den fäster som den ska men den är rasslig ändå.
image.jpg
image.jpg

Oftast låser den ju som på undre bilden eftersom handleden håller den på plats men eftersom förlängningen sitter så långt in så kan den ju dela på sig lite. Länken sitter slappt, inte tight på handleden.

image.jpg

image.jpg

Inga repor på glaset.

image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vad säger ni, OK bevels?

image.jpg

image.jpg

Snyggt @yonsson !

Tillbaka
Topp