• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är lite smått sugen på en sådan här eller en Panerai. Någon här som har någon erfarenhet av den här modellen?
Ser riktigt FET ut!
tudor_black_shield_by_watchonista_10.jpg
Påminner om Hublot. :dead: :depressed:

*Edit: Typo.

Senast ändrad:
Den fäster som den ska men den är rasslig ändå.
image.jpg
image.jpg

Oftast låser den ju som på undre bilden eftersom handleden håller den på plats men eftersom förlängningen sitter så långt in så kan den ju dela på sig lite. Länken sitter slappt, inte tight på handleden.
Ok. Visst rasslar det lite när metall möter metall, t.ex. där sista länkbiten som går in under claspen, slår mot vikbladens gånggärn, vilket gör att det finns risk att en 93150 kommer rassla lite också, fast på ett dåligt sätt, precis som @Gummo försökte beskriva ;) EDIT: Och bilhandlarhäng gör ju inte saken bättre, såklart :)

Ok. Visst rasslar det lite när metall möter metall, t.ex. där sista länkbiten som går in under claspen, slår mot vikbladens gånggärn, vilket gör att det finns risk att en 93150 kommer rassla lite också, fast på ett dåligt sätt, precis som @Gummo försökte beskriva ;) EDIT: Och bilhandlarhäng gör ju inte saken bättre, såklart :)
Ni är ju helt fast i vintageträsket och jag glädjs att ni är nöjda. Jag visste ju såklart att jag skulle tycka den var för rasslig redan innan jag köpte klockan. Att påstå att den inte är rasslig blir ju dock löjligt. Jag har haft många japanska vikta länkar från 70/80-talet och de är inte i närheten av så rassliga som denna är. Kan ju tillägga att jag inte tror min länk är i särskilt dåligt skick utan det är en del i konstruktionen.

Med en solidare länk tror jag att jag kommer bli kanonnöjd.

Senast ändrad:
Ni är ju helt fast i vintageträsket och jag glädjs att ni är nöjda. Jag visste ju såklart att jag skulle tycka den var för rasslig redan innan jag köpte klockan. Att påstå att den inte är rasslig blir ju dock löjligt. Jag har haft många japanska vilta länkar från 70/80-talet och de är inte i närheten av så rassliga som denna är. Kan ju tillägga att jag inte tror min länk är i särskilt dåligt skick utan det är en del i konstruktionen.

Hehehe... Tänkte precis dsamma, fast tvärtom. Du är hopplös ;) Jag ger upp :(

Ni är ju helt fast i vintageträsket och jag glädjs att ni är nöjda. Jag visste ju såklart att jag skulle tycka den var för rasslig redan innan jag köpte klockan. Att påstå att den inte är rasslig blir ju dock löjligt. Jag har haft många japanska vilta länkar från 70/80-talet och de är inte i närheten av så rassliga som denna är. Kan ju tillägga att jag inte tror min länk är i särskilt dåligt skick utan det är en del i konstruktionen.

Låter som du skall ha den på läder så du slipper rasslet. ;)

Hej
Tänkte kolla om det fanns något intresse för några tudor klockor.
Har fått ett väldigt bra erbjudande på dessa modeller.
20500n länk svart urtavla
20551n länk svart urtavla
20550 läder vit urtavla
20530 länk silver urtavla
42000cr gummi
42000cn läder
Om någon är intresserad skicka gärna ett pm :)

Låter som du skall ha den på läder så du slipper rasslet. ;)
Min åsikt om läder är liksom inte kontroversiell. En dykarklocka är tillverkad för att leva i vattnet. Det finns inga riktiga dykarklockor som säljs med läder då det inte är praktiskt. Dykarklockor säljs med länk och/eller gummi. Klockan ska vara fullt brukbar så som den säljs och det är den inte om den säljs med läder.

Självklart finns det undantag som exempelvis min JLC som har ett vattentätt läder speciellt framtaget för att klara dykning. Att blackbay säljs med läder stämmer givetvis, men förutom lädret får man ju i så fall med ett nato som man ska ha vid bad. Att den säljs med läder är för övrigt rätt töntigt då den utger sig för att vara en toolklocka. Att lädret är förslitet gör det hela bara ännu töntigare.

Är du en posör? Har du enbart köpt klockan för att den är snygg? Vet du inte om klockan är tät? Har du inbillat dig att det är snyggt med läder på dykarklockor? I så fall kör på, men från mig får du sneda blickar. :p

Min åsikt om läder är liksom inte kontroversiell. En dykarklocka är tillverkad för att leva i vattnet. Det finns inga riktiga dykarklockor som säljs med läder då det inte är praktiskt. Dykarklockor säljs med länk och/eller gummi. Klockan ska vara fullt brukbar så som den säljs och det är den inte om den säljs med läder.

Självklart finns det undantag som exempelvis min JLC som har ett vattentätt läder speciellt framtaget för att klara dykning. Att blackbay säljs med läder stämmer givetvis, men förutom lädret får man ju i så fall med ett nato som man ska ha vid bad. Att den säljs med läder är för övrigt rätt töntigt då den utger sig för att vara en toolklocka. Att lädret är förslitet gör det hela bara ännu töntigare.

Är du en posör? Har du enbart köpt klockan för att den är snygg? Vet du inte om klockan är tät? Har du inbillat dig att det är snyggt med läder på dykarklockor? I så fall kör på, men från mig får du sneda blickar. :p
Eftersom jag jobbar på kontor och inte som attackdykare eller dylikt så tycker jag det är fullt rimligt att ha den på läder. Ska man använda klockan för att dyka med finns det långt bättre val än att köpa en 20-30 år gammal klocka. ;) Är du för att re-lumea den också i och med att det är rätt värdelöst att ha en dykarklocka utan lume som blir svårläst under vattnet?

Är man posör för att man använder en dykarklocka på ett kontor? Möjligt men då är vi alla posörer mer eller mindre. Bär du khakis utan att kriga i öknen?!

Inbillning att det är snyggt? Knappast!

11428692_1463581180606948_2010611586_n.jpg

(Bild stulen återigen från Bulang & Sons)

Senast ändrad:
@Point Blank
Självklart gör man precis som man vill men jag vidhåller min åsikt att det inte är eller någonsin varit korrekt att ha en dykarklocka på läder eftersom lädret gör att du inte kan använda klockan så som det är tänkt. Jag tycker inte heller att det är särskilt snyggt faktiskt.

Slänger in en dagen. 79090 från 1989. :)
image.jpg

Eftersom jag jobbar på kontor och inte som attackdykare eller dylikt så tycker jag det är fullt rimligt att ha den på läder. Ska man använda klockan för att dyka med finns det långt bättre val än att köpa en 20-30 år gammal klocka. ;) Är du för att re-lumea den också i och med att det är rätt värdelöst att ha en dykarklocka utan lume som blir svårläst under vattnet?

Är man posör för att man använder en dykarklocka på ett kontor? Möjligt men då är vi alla posörer mer eller mindre. Bär du khakis utan att kriga i öknen?!

Inbillning att det är snyggt? Knappast!

11428692_1463581180606948_2010611586_n.jpg

(Bild stulen återigen från Bulang & Sons)
Jag tycker oxå att detta är riktigt snyggt och på vintage är ju knappast dykfunktionen aktuell för de flesta av oss. Man måste våga testa lite olika!

• Like
Reactions: 007
min åsikt att det inte är eller någonsin varit korrekt att ha en dykarklocka på läder eftersom lädret gör att du inte kan använda klockan så som det är tänkt
Inser du inte att ovanstående är lite fånigt? Med tanke på att få använder "klockan så som det är tänkt" kan det ju lika gärna kvitta om läder inte är det bästa materialet på en dykarklocka. :)

Ej korrekt att det aldrig någonsin varit korrekt med läderband på dykarklockor. På gamla dykarklockor som tex Panerai hade man på infettade läderband i proffesionella dyksammanhang. Rätt ska fan va rätt Yonsson annars faller allt samman!
Tack, jag vet. Panerai är ett fjantmärke! Det var dessutom väldigt längesedan. Det har hänt en del sedan dess.

Ej korrekt att det aldrig någonsin varit korrekt med läderband på dykarklockor. På gamla dykarklockor som tex Panerai hade man på infettade läderband i proffesionella dyksammanhang. Rätt ska fan va rätt Yonsson annars faller allt samman!
Sluta sabba tråden era jon! Föreslår att ni fortsätter i någon band-tråd eller hemslöjd etc.
Tack, jag vet. Panerai är ett fjantmärke! Det var dessutom väldigt längesedan. Det har hänt en del sedan dess.
EDIT: Eller ännu hellre, fortsätt i en Pannerajj-tråd, om det finns någon sån...

Nu är det ju så att våra dykare är vintage (oavsett vad @theargonaut tycker:)) och däremed pensionerade från aktivt dykarliv. Därför är det helt okay med läder:)
Ja, allt INNAN -87, punkt slut! 79090... not so much :) Och att diskutera generellt huruvida dykare ska ha läder eller inte, eller att börja tjöta om diverse mode-/parfymklockor, är fullständigt oacceptabelt ;)

Sluta sabba tråden era jon! Föreslår att ni fortsätter i någon band-tråd eller hemslöjd etc.

EDIT: Eller ännu hellre, fortsätt i en Pannerajj-tråd, om det finns någon sån...
Ok då men for the record: Det är Yonsson som pajjar tråden! Ända sen han börja jaga TudurSub har allt blivit skit.
PS @yonsson håller med om att nygjorda CivilPanerai inte är jättekul. Men om jag blir ensam vinnare på V75 så kommer jag köpa en Panerai 3646 Kampfschwimmer från 1945 som får alla dina klockor att springa hem till mamma med nedkissade fillingar.

Fan vad ni gnäller! :D
Sedan jag började jaga Tudor har det äntligen blivit lite fart i tråden, annat än bara bilder på klockor där inte ens ref nr skrivs ut.

Lite info om länkar och grejer har kommit fram ur skuggan också, mycket bra.

Jag har inget som helst behov av att diskutera läder eller inte men blir tillbakadragen till diskussionen hela tiden. Släpper den gärna.

Tillbaka
Topp