Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte direkt superbra photoshoppat vilket gör att alla hourmarkers ser halvkassa ut men jag är med på tänket.Tavlan blir lite för plottrig imo men om MN loggan suttit strax under visarna eller helt ersatt Tudor skölden blir den grym. Take my money now!
www.instagram.com
Instämmer. Man får bara hopps att det inte blir samma Freudianska hourmarkers som Yema harInte direkt superbra photoshoppat vilket gör att alla hourmarkers ser halvkassa ut men jag är med på tänket.
En lite galen idé är att sätta MN-loggan kl. 3.
Ett par crown-guards och ett complimentary Nato så är vi hemma
Här är några alternativ från hans videoInstämmer. Man får bara hopps att det inte blir samma Freudianska hourmarkers som Yema har
![]()
YEMA Navygraf Marine Nationale
Discover the YEMA Navygraf Marine Nationale the official Marine Nationale watch designed in partnership with the French Navy.en.yema.com
Den svarta med snowflake index och den med triangelindex är grymt bra. Men tror att det blir en blå variant av något. Förmodligen en pelagosvariant om det ska vara på marinens tema.Här är några alternativ från hans video
![]()
![]()
Skulle inte du köpa en blå?Fortsätter på svarta spåret här
![]()
Triangelindex växer på mig.Den svarta med snowflake index och den med triangelindex är grymt bra. Men tror att det blir en blå variant av något. Förmodligen en pelagosvariant om det ska vara på marinens tema.
Jag väntar också på att få se vad det här ”samarbetet” består i. Det var väl på begäran från MN som Tudor en gång producerade snowflake då den är mer läsbar under svåra förhållanden så jag hoppas på alt 1 med snowflake index. En sak som jag inte blir riktigt klok på är om det inte borde sitta ett quartzverk i ett millitärt ur. Tex Yemaklockan, är det ”paradur” som skall tas fram? Även ur kostnadssynpunkt är det fördel med quartzverk då klockor i tjänst slits väldigt hårt. Jag har själv en pelagos som är en av de absolut bästa klockor jag har haft vad det gäller läsbarhet, ta en pelagos och sätt in ett quartzverk? Som sagt, är det en paradklocka som skall tas fram eller skall det vara ”the real deal”?Den svarta med snowflake index och den med triangelindex är grymt bra. Men tror att det blir en blå variant av något. Förmodligen en pelagosvariant om det ska vara på marinens tema.
Fin tanke men jobbigt när en klocka stannar ute i tjänstgöring för att batteriet tog slut.Jag väntar också på att få se vad det här ”samarbetet” består i. Det var väl på begäran från MN som Tudor en gång producerade snowflake då den är mer läsbar under svåra förhållanden så jag hoppas på alt 1 med snowflake index. En sak som jag inte blir riktigt klok på är om det inte borde sitta ett quartzverk i ett millitärt ur. Tex Yemaklockan, är det ”paradur” som skall tas fram? Även ur kostnadssynpunkt är det fördel med quartzverk då klockor i tjänst slits väldigt hårt. Jag har själv en pelagos som är en av de absolut bästa klockor jag har haft vad det gäller läsbarhet, ta en pelagos och sätt in ett quartzverk? Som sagt, är det en paradklocka som skall tas fram eller skall det vara ”the real deal”?
Jag personligen föredrar mekaniska ur är det nog säkrast att deklarera. Jag nämner quarts enbart ur ett kostnads och driftsäkerhetsperspektiv om klockorna verkligen skall användas av MN.
Skulle likväl kunna stanna för det är dags för ”5-års-service”…Fin tanke men jobbigt när en klocka stannar ute i tjänstgöring för att batteriet tog slut.![]()
Du måste ändå förstå att ingen armé ger automatiska klockor till sina soldater idag. Det finns många bättre alternativ idag.Jag väntar också på att få se vad det här ”samarbetet” består i. Det var väl på begäran från MN som Tudor en gång producerade snowflake då den är mer läsbar under svåra förhållanden så jag hoppas på alt 1 med snowflake index. En sak som jag inte blir riktigt klok på är om det inte borde sitta ett quartzverk i ett millitärt ur. Tex Yemaklockan, är det ”paradur” som skall tas fram? Även ur kostnadssynpunkt är det fördel med quartzverk då klockor i tjänst slits väldigt hårt. Jag har själv en pelagos som är en av de absolut bästa klockor jag har haft vad det gäller läsbarhet, ta en pelagos och sätt in ett quartzverk? Som sagt, är det en paradklocka som skall tas fram eller skall det vara ”the real deal”?
Jag personligen föredrar mekaniska ur är det nog säkrast att deklarera. Jag nämner quarts enbart ur ett kostnads och driftsäkerhetsperspektiv om klockorna verkligen skall användas av MN.
Sedan minst 20 år så är inga mekaniska ur tilldelade någonstans vad jag kan komma på. Många tilldelade ur använde tidigare ETA 2824-2 vilket är ett robust och billigt verk, men oftast utan monoblock för stötsäkerhet. COSC och META blir också väldigt dyrt. Quartsverk som används sedan -80 talet har en batteritid på 3-6 år, de visar när batteriet börjar ta slut i god tid. Risken för stopp pga stöt på mekaniskt ur är oerhört mycket större än batteristop. Frågan är om detta skall bli en ”riktig” issued klocka eller en marknadsföringsgrej.Fin tanke men jobbigt när en klocka stannar ute i tjänstgöring för att batteriet tog slut.![]()
Självklart, särskilt inte en COSC eller META, frågan är just därför om detta skall bli en klocka för tjänst eller typ gå på parad med.Du måste ändå förstå att ingen armé ger automatiska klockor till sina soldater idag. Det finns många bättre alternativ idag.
På sin höjd parad, om ens det. Det är mer en marknadsföringstrick som vi klocknördar går igång på.Självklart, särskilt inte en COSC eller META, frågan är just därför om detta skall bli en klocka för tjänst eller typ gå på parad med.
Första året ungefär så hade CWC automatiskt verk i de klockor som var issued, därefter har enbart quartz används för tilldelade klockor, deras dykare finns som automatare men de är enbart för den civila marknaden.Skulle likväl kunna stanna för det är dags för ”5-års-service”…
Man kanske får ett complimentary batteri så man kan byta när det är dags
CWC kör väl en hel del quartz i sina klockor
Jag var riktigt nära ett tagSkulle inte du köpa en blå?
Vaddå!Jag var riktigt nära ett tag
Har dock sett över vad jag har i samlingen och kommit fram till att jag ska satsa på 4st keepers.
Svart och silver ska stanna och trotts att jag tokgillar BB58 så kan jag inte med att ha 3/4st i samlingen
Siktet är inställt mot en ny modell! Måste bara sälja av och hitta rätt exemplar. Fortfarande Tudor i alla fall![]()
Förstår inte varför det är viktigt. Ser mer att SS UTC Sky Diver är mer representativt för vad som faktiskt används idag (även om märke, modell och funktioner må variera).Självklart, särskilt inte en COSC eller META, frågan är just därför om detta skall bli en klocka för tjänst eller typ gå på parad med.
Är själv inne på att ha en svart och en blå. Den enda anledningen till att jag inte ”tryckt av” ännu är att jag nog skulle byta för ofta, då spricker min plan att få den perfekta patinan på den svartaSvart och silver ska stanna och trotts att jag tokgillar BB58 så kan jag inte med att ha 3/4st i samlingen![]()
Vaddå!
- Svart
- Silver
- Blå
Tre helt OLIKA färger så alla funkar ju bra med tex en vit T-shirt eller en ljusblå skjorta. Mao alla tre behövs![]()
Du kan ju ta en Guld Royal som jag har dom är ju inte tokdyra, sedan måste vi ju han en brons också eller hur?Haha! Försök inte med några Jedi-mindtrix här. Jag kan ju ändra mig då gud bevars
Den blåa ÄR fin, men då jag redan byter mellan silver och svart varje dag på semestern skulle det bli ett himla spring till klocklådan. Det naturliga kanske hade varit svart och blå men fasen vad jag gillar den i silver. Ska se om jag kan få den att oxidera mera efter alla salta bad i sommar.
Nä, två BB58 får räcka för mig. Ska blå in får en annan gå ut. Ska guld in, får alla klockor lämna och det skulla jag aldrig klara![]()
Du kan ju ta en Guld Royal som jag har dom är ju inte tokdyra, sedan måste vi ju han en brons också eller hur?
Du kan ju ta en Guld Royal som jag har dom är ju inte tokdyra, sedan måste vi ju han en brons också eller hur?
Ja dom är samma stuk men olika storlekar.Den är fin! Lite åt det hållet är det faktiskt
Jag har sneglat och bestämt mig för ref 76213-0019. Känns som mycket klocka för pengen.
Tack! Ja, jag är lite för klen för att bära upp en 41mm. Därför faller tyvärr även en Panda för mig.Ja dom är samma stuk men olika storlekar.
Ser fin ut.
Har samma problem och inte så förtjust i Royal men Prince Day Date med guld eller silver tavlan är mummaTack! Ja, jag är lite för klen för att bära upp en 41mm. Därför faller tyvärr även en Panda för mig.

Sista bilden var ju extra bra. Läckert när visarna fångar upp ljuset på det där viset. Härligt fångat på bilden.Många bilder jag vet..men fick till 2 bra bilder...![]()
![]()
![]()