• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag funderar på att införskaffa en Tudor Submariner. Jag är dock osäker på om 75190 (36mm) eller 79090 (39mm) är bäst.
Jag har en 17,5mm handled och har en Rolex OP 36 som sitter som ett smäck. Så det talar ju för en 75190, men OPn har ju ingen dykarring ”utanför” urtavlan så det blir så klart mer utrymme för urtavlan.

Är det någon här som testat båda och har någon input? Är det lätt att läsa av 36mm-varianten eller känns den för liten?

Jag funderar på att införskaffa en Tudor Submariner. Jag är dock osäker på om 75190 (36mm) eller 79090 (39mm) är bäst.
Jag har en 17,5mm handled och har en Rolex OP 36 som sitter som ett smäck. Så det talar ju för en 75190, men OPn har ju ingen dykarring ”utanför” urtavlan så det blir så klart mer utrymme för urtavlan.

Är det någon här som testat båda och har någon input? Är det lätt att läsa av 36mm-varianten eller känns den för liten?
Har inte testat någon av de men ditt tänk ang dykarringen är helt rätt. Tror en på 36mm med dykarring känns avsevärt mindre än en utan, likt OP36.

vänta-i-bilen-TudorTorsdag
96FF3AB0-F842-4E67-8D40-DF54194BEE33.jpeg

Har ej testat de två ref som du nämner men förstår din fråga, du är inne på rätt spår med bezeln. Funderar på om man kan jämföra med BB58 lite grann, 39mm, och den sitter grymt bra på mina 17cm. Hoppas du ej har 17,5mm handled ;)

79090 helt klart att föredra. Upplevs mindre än 39mm.

Har ej testat de två ref som du nämner men förstår din fråga, du är inne på rätt spår med bezeln. Funderar på om man kan jämföra med BB58 lite grann, 39mm, och den sitter grymt bra på mina 17cm. Hoppas du ej har 17,5mm handled ;)
Ja det är sant, är ju rätt likt på så sätt. Svårt att se att 3mm skulle göra så stor skillnad att man har problem med att läsa av tiden.

Jag har en 39mm Oris ”Hulk” också, och den är i största laget, men jag tror den är rätt tjock för sin storlek om man säger så.

Fantastisk snygg. Är de svåra att få tag på nu för tiden? Minns att original BB58:an var omöjlig att få tag på för två år sen.
Köpte min via K&S.

Var i Ystad igår och fick en komplimang på min BB58 och han som gav komplimang nämnde att han stått i kö hos Bergströms i Gbg i ca ett år. Han hoppades på ett samtal snart!
Jag hälsade att klockan är värd väntan 😃

Köpte min via K&S.

Var i Ystad igår och fick en komplimang på min BB58 och han som gav komplimang nämnde att han stått i kö hos Bergströms i Gbg i ca ett år. Han hoppades på ett samtal snart!
Vad är det för typer som står ca ett år i kö för något som går att köpa här på KS, Blocket, Chrono24 och massa andra ställen för under listpris?

Jag hade valt 36mm alla dagar i veckan. Jag har själv en 75090 och liknande tjocklek på handleden som du. Jag har dock aldrig ägt eller testat en 79090 men jag har haft en 14060 som jag ändå gissar är bra jämförelse. Och min åsikt är att 36mm sitter bäst (och kostar dessutom halva priset jämfört med en 39mm)

Jag hade valt 36mm alla dagar i veckan. Jag har själv en 75090 och liknande tjocklek på handleden som du. Jag har dock aldrig ägt eller testat en 79090 men jag har haft en 14060 som jag ändå gissar är bra jämförelse. Och min åsikt är att 36mm sitter bäst (och kostar dessutom halva priset jämfört med en 39mm)
Går inte riktigt att jämföra 79090 med t ex 14060 då den är mindre, annat verk, lättare och tunnare.
Min 1680 känns både tyngre och klumpigare i jämförelse.

Köpte min via K&S.

Ett år skulle jag aldrig orka vänta. Låter länge.
Kikade på 36 sub:en för ngt år sedan. Gillar 36 som storlek men som toolwatch föredrar jag att den känns lite större. Med vridringen blir själva tavlan rätt liten (imo ;) ).

Gillar hydronauten skarpt! Vad är det med Tudor som du fastnat så mycket för?:)
Nu är det väl så att jag har ett gäng andra klockor också, men Tudor ligger varmt om hjärtat, bra klockor som finns i modeller som passar de flesta. Hyfsade priser plus att de är hyfsat tillgängliga utan att betala över list som jag aldrig gjort och aldrig kommer att göra.

Tillbaka
Topp