Bjuder på en från idag och en från arkivetHandledsbilder tack![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bjuder på en från idag och en från arkivetHandledsbilder tack![]()
Ungefär som min, kändes den stor? Har sett lite kritik kring det. Både 50mm lug to lug men även tjockleken.Cirka 17 cm!
Jag har hört att man just byter hela verket på ETA, då det är mer kostnadseffektivt (och tidsbesparande). Men för att vara säker får du kolla med Bergströms.Tänkte kolla här lite snabbt gällande service.
Har en klocka inne hos Bergströms ur i Malmö
Det är en Tudor BBB - 79220 med ETA verk i.
För en tid sedan märke jag att den var lite trög att vridag upp och det kändes lite konstigt när jag vred upp den. Men den höll tiden och fungerade bra.
Lämnade in den på service hos Bergströms som nu skickade ett kostnadsförslag.
Servicebeskrivning
Vi behöver utföra:
Pris (inkl moms): 3’860:-
- Verkbyte
- Täthetstest
- Packningar
Prisbilden känns rimlig tycker jag, men det jag reagerade på är "Verkbyte", min fråga byter man hela verket då eller är det bara ett samlingsnamn för flera komponenter?
Mest nyfiken![]()
Ringde och kollade med dem och tydligen har Tudor ett utbytes program för detta därför bytar man allt.Jag har hört att man just byter hela verket på ETA, då det är mer kostnadseffektivt (och tidsbesparande). Men för att vara säker får du kolla med Bergströms.
Det där beror väl på lite hur sentimental man är. Jag har en BB36 som jag fick när jag fyllde 30 och som snart kommer behöva service. Den vill jag behålla original så långt möjligt och därmed inte byta ut verket på. Om det är värt eller inte är nog upp till en själv.Ringde och kollade med dem och tydligen har Tudor ett utbytes program för detta därför bytar man allt.
Dock blev jag lite frågande efter om det hade varit bättre att ta en 20% dyrare kostnad för att behålla orginal verket.
Hahaha, exakt samma är det för mig, "fick" klockan när jag fyllde 30 och hade helst velat ha den som den ärDet där beror väl på lite hur sentimental man är. Jag har en BB36 som jag fick när jag fyllde 30 och som snart kommer behöva service. Den vill jag behålla original så långt möjligt och därmed inte byta ut verket på. Om det är värt eller inte är nog upp till en själv.
Då hade jag lagt pengarna oavsett. Kanske logiskt dumt, men ibland måste väl hjärtat få styra också.Hahaha, exakt samma är det för mig, "fick" klockan när jag fyllde 30 och hade helst velat ha den som den är![]()
Då det är ETA så kan i princip vilken urmakare som helst serva. Gå till en fristående urmakare om du vill behålla verket och komma undan billigt.Ringde och kollade med dem och tydligen har Tudor ett utbytes program för detta därför bytar man allt.
Dock blev jag lite frågande efter om det hade varit bättre att ta en 20% dyrare kostnad för att behålla orginal verket.
Nu snackar viNytt in. 7919 Oysterdate från 1957![]()
absolut älskar honeycomb från Tudor!Nytt in. 7919 Oysterdate från 1957![]()
En 7928 broder! Är detta en tidig 60-talare? Mk2/3 eller nåt sånt?
Intressant! Kollade med en hyfsat lokal urmakare (ej AD men ”auktoriserad på de allra flesta märken”) och han skulle ha ca 5000 (pris utan att ha sett klockan) för en service av min pelagos med ETA-verk men då är ju frågan om det är värt eller bättre att byta verket…Tänkte kolla här lite snabbt gällande service.
För en tid sedan märke jag att den var lite trög att vridag upp och det kändes lite konstigt när jag vred upp den. Men den höll tiden och fungerade bra.
Servicebeskrivning
Vi behöver utföra:
- Verkbyte
- Täthetstest
- Packningar
Prisbilden känns rimlig tycker jag, men det jag reagerade på är "Verkbyte", min fråga byter man hela verket då eller är det bara ett samlingsnamn för flera komponenter?
Mest nyfiken![]()
Har vridningen av kronan blivit trög så finns den en god chans att det beror på att o-ringen innanför blivit torr och det enda man kan behöva göra är att smörja den. Kan t o m vara så att man kommer åt att putta in lite smörjmedel via kronhalsen med kronan i ställ-läge dvs man behöver inte ens skruva av boettlocket ! Har fått en Omega SMP med trög krona åtgärdad på det viset.Tänkte kolla här lite snabbt gällande service.
Servicebeskrivning
Vi behöver utföra:
- Verkbyte
- Täthetstest
- Packningar
Mest nyfiken![]()
Fast billigare än 3800 blir det knappast?Då det är ETA så kan i princip vilken urmakare som helst serva. Gå till en fristående urmakare om du vill behålla verket och komma undan billigt.
Han vill ju behålla urverket.Fast billigare än 3800 blir det knappast?
Nutz!Han vill ju behålla urverket.