Bjuder pÄ en frÄn idag och en frÄn arkivetHandledsbilder tack![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Bjuder pÄ en frÄn idag och en frÄn arkivetHandledsbilder tack![]()
UngefÀr som min, kÀndes den stor? Har sett lite kritik kring det. BÄde 50mm lug to lug men Àven tjockleken.Cirka 17 cm!
Jag har hört att man just byter hela verket pÄ ETA, dÄ det Àr mer kostnadseffektivt (och tidsbesparande). Men för att vara sÀker fÄr du kolla med Bergströms.TÀnkte kolla hÀr lite snabbt gÀllande service.
Har en klocka inne hos Bergströms ur i Malmö
Det Àr en Tudor BBB - 79220 med ETA verk i.
För en tid sedan mÀrke jag att den var lite trög att vridag upp och det kÀndes lite konstigt nÀr jag vred upp den. Men den höll tiden och fungerade bra.
LÀmnade in den pÄ service hos Bergströms som nu skickade ett kostnadsförslag.
Servicebeskrivning
Vi behöver utföra:
Pris (inkl moms): 3â860:-
- Verkbyte
- TĂ€thetstest
- Packningar
Prisbilden kÀnns rimlig tycker jag, men det jag reagerade pÄ Àr "Verkbyte", min frÄga byter man hela verket dÄ eller Àr det bara ett samlingsnamn för flera komponenter?
Mest nyfiken![]()
Ringde och kollade med dem och tydligen har Tudor ett utbytes program för detta dÀrför bytar man allt.Jag har hört att man just byter hela verket pÄ ETA, dÄ det Àr mer kostnadseffektivt (och tidsbesparande). Men för att vara sÀker fÄr du kolla med Bergströms.
Det dÀr beror vÀl pÄ lite hur sentimental man Àr. Jag har en BB36 som jag fick nÀr jag fyllde 30 och som snart kommer behöva service. Den vill jag behÄlla original sÄ lÄngt möjligt och dÀrmed inte byta ut verket pÄ. Om det Àr vÀrt eller inte Àr nog upp till en sjÀlv.Ringde och kollade med dem och tydligen har Tudor ett utbytes program för detta dÀrför bytar man allt.
Dock blev jag lite frÄgande efter om det hade varit bÀttre att ta en 20% dyrare kostnad för att behÄlla orginal verket.
Hahaha, exakt samma Àr det för mig, "fick" klockan nÀr jag fyllde 30 och hade helst velat ha den som den ÀrDet dÀr beror vÀl pÄ lite hur sentimental man Àr. Jag har en BB36 som jag fick nÀr jag fyllde 30 och som snart kommer behöva service. Den vill jag behÄlla original sÄ lÄngt möjligt och dÀrmed inte byta ut verket pÄ. Om det Àr vÀrt eller inte Àr nog upp till en sjÀlv.
DÄ hade jag lagt pengarna oavsett. Kanske logiskt dumt, men ibland mÄste vÀl hjÀrtat fÄ styra ocksÄ.Hahaha, exakt samma Àr det för mig, "fick" klockan nÀr jag fyllde 30 och hade helst velat ha den som den Àr![]()
DÄ det Àr ETA sÄ kan i princip vilken urmakare som helst serva. GÄ till en fristÄende urmakare om du vill behÄlla verket och komma undan billigt.Ringde och kollade med dem och tydligen har Tudor ett utbytes program för detta dÀrför bytar man allt.
Dock blev jag lite frÄgande efter om det hade varit bÀttre att ta en 20% dyrare kostnad för att behÄlla orginal verket.
Nu snackar viNytt in. 7919 Oysterdate frÄn 1957![]()
absolut Àlskar honeycomb frÄn Tudor!Nytt in. 7919 Oysterdate frÄn 1957![]()
En 7928 broder! Ăr detta en tidig 60-talare? Mk2/3 eller nĂ„t sĂ„nt?
Intressant! Kollade med en hyfsat lokal urmakare (ej AD men âauktoriserad pĂ„ de allra flesta mĂ€rkenâ) och han skulle ha ca 5000 (pris utan att ha sett klockan) för en service av min pelagos med ETA-verk men dĂ„ Ă€r ju frĂ„gan om det Ă€r vĂ€rt eller bĂ€ttre att byta verketâŠTĂ€nkte kolla hĂ€r lite snabbt gĂ€llande service.
För en tid sedan mÀrke jag att den var lite trög att vridag upp och det kÀndes lite konstigt nÀr jag vred upp den. Men den höll tiden och fungerade bra.
Servicebeskrivning
Vi behöver utföra:
- Verkbyte
- TĂ€thetstest
- Packningar
Prisbilden kÀnns rimlig tycker jag, men det jag reagerade pÄ Àr "Verkbyte", min frÄga byter man hela verket dÄ eller Àr det bara ett samlingsnamn för flera komponenter?
Mest nyfiken![]()
Har vridningen av kronan blivit trög sÄ finns den en god chans att det beror pÄ att o-ringen innanför blivit torr och det enda man kan behöva göra Àr att smörja den. Kan t o m vara sÄ att man kommer Ät att putta in lite smörjmedel via kronhalsen med kronan i stÀll-lÀge dvs man behöver inte ens skruva av boettlocket ! Har fÄtt en Omega SMP med trög krona ÄtgÀrdad pÄ det viset.TÀnkte kolla hÀr lite snabbt gÀllande service.
Servicebeskrivning
Vi behöver utföra:
- Verkbyte
- TĂ€thetstest
- Packningar
Mest nyfiken![]()
Fast billigare Àn 3800 blir det knappast?DÄ det Àr ETA sÄ kan i princip vilken urmakare som helst serva. GÄ till en fristÄende urmakare om du vill behÄlla verket och komma undan billigt.
Han vill ju behÄlla urverket.Fast billigare Àn 3800 blir det knappast?
Nutz!Han vill ju behÄlla urverket.