• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Verkar vara många här som väljer Pelagos framför BB. Får jag fråga varför? Jag spanar på en BB58 och börjar tänka att jag kanske har missat något. Är ert val rent estetiskt, eller finns det andra faktorer?
Jag har en av varje, varför välja? Hade jag bara haft en hade det nog varit BB58 trots allt. Men de fyller väldigt olika funktion för mig, BB58 är lugn och värme. FXD är skrikande kontraster och tool!

Verkar vara många här som väljer Pelagos framför BB. Får jag fråga varför? Jag spanar på en BB58 och börjar tänka att jag kanske har missat något. Är ert val rent estetiskt, eller finns det andra faktorer?
Jag har både bb 58 2 st en silver och sedan den röda 58:an och p39 har även haft FXD , men som någon annan sagt är det helt olika klockor så det är nog vad man gillar som avgör.
Jag sålde FXD för jag upplevde den som för stor köpte få P39:an som klickar bättre med mig.
Så kör på det du känner bäst själv.

Senast ändrad:
Dubbelpost

IMG_0054.jpeg
Nöjd?

Har ägt p39 och bb54 samt har en vän med svart bb58 och en ranger 39. Av alla dessa håller jag p39:an högst. Det krispigt vita motnden svarta tavlan och accenten i rött är så fint.

20230922_064954~2.jpg
IMG_20240920_065405_822.jpg
Fan båda dessa dykare är 10/10 😍. Det som tippade över till BB54 för mig var spännet faktiskt, den är lite väl lång på P39. Jag gillar dock urtavlan på Pelagos bättre, mer Tudor dna.

Fan båda dessa dykare är 10/10 😍. Det som tippade över till BB54 för mig var spännet faktiskt, den är lite väl lång på P39. Jag gillar dock urtavlan på Pelagos bättre, mer Tudor dna.
Ja, spännet på p39 var lite väl långt. Det är i slutändan som klassikern "äpplen/päron", det är två helt olika filosofier. För mig blev det en zulu time som tog över från bb54:an den har liknande vintagevibbar och för P39:an var u50 för mig en brutalare och mer funktionellt alternativ.
1000014410.jpg

Intressant diskussion gällande bb58 och Fxd. Haft en blå bb58 sedan 2020 och den får mest handledstid. Men varit sugen på att byta den mot en fxd, antingen gmt eller Fxd svart. Tror dock jag kommer ångra mig.

Intressant diskussion gällande bb58 och Fxd. Haft en blå bb58 sedan 2020 och den får mest handledstid. Men varit sugen på att byta den mot en fxd, antingen gmt eller Fxd svart. Tror dock jag kommer ångra mig.
Gmt är ju den klart bästa FXD:n tycker jag. Skulle inte byta en blå 58 mot en blå FXD.

Spara lite och skaffa båda vet jag 🙂

Med denna på armen i ett gäng timmar så förstår jag verkligen inte tjocklekskontroversen. Inte bara att jag inte tycker att den är för tjock, jag tycker proportionerna är rätt perfekta. Hade inte velat ha den tunnare.
Jag är då supernöjd än så länge! 😍
IMG_1828.jpeg

IMG_1829.jpeg

Nja. True GMT är väl att timvisaren ska kunna justeras utan att störa övriga visare…?
Har läst lite olika iom att den just inte har en roterbar bezel.
Har förstått det som:
Caller GMT - tredje visare som ställs för tidszonen
GMT - visare som ställs individuellt
True GMT - individuell GMT visare med vridbar bezel

Men kan vika mig för popular opinion 😉

Har förstått det som:

Ja, det där med vridringen är nog ditt eget personliga tillägg. Definitionen av true (flyer) handlar normalt bara om verkets funktion.

Den är grym. 👌
Det är en GMT men en true GMT kräver att klockan har en vridbar vridring som indikerar dag/natt.
Har förstått det som:

Inte hört den distinktionen förut. Tror dock som ovanstående skriver att det har att göra med urverket. Men spelar egentligen ingen roll, är nytt för mig oavsett 🤪

Har förstått det som:

Här är en artikel av Stacey (som jag tror är den som populariserade flyer/caller definitionen).
Han gör distinktionen att en klocka med 24h hand utan vridbar ring egentligen är en "dual time" och det krävs en vridbar ring för att definiera en klocka som GMT.

Tillbaka
Topp