• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete Tusenö - Shellback

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Är det samma datum på den som gäller?
Yes, alla modeller släpps samtidigt. Torsdag 14:e december klockan 16:00. Står man på intresselistan så får man en timmes förtur, alltså 15:00.
Det blir spännande att se vilket armband ni väljer till den.
Länk är standard, givetvis DLC-behandlad även den :) Sedan får man ju göra vilket val man vill när det kommer till Tropic-band. Tycker den svarta gör sig bra på relativt många färger!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
En kanske dum fråga som kanhända bara jag inte vet svaret på, tycker inte det står tydligt nånstans;
Levereras de i nu i december? Eller vad var det som var på gång till sommaren 2024?

Det sellita-verk nån version SW 200, jag påminner mig att jag har tappade 30 sekunder när den var ny och gör så än. Måste skickas utomlands av en själv någon okänd stans och på obestämd tid för att få justerad på garanti då klockmärkets personal uppges vara "svåra att ha att göra med" enl uppgift från nån som ska vara AD i sverige men i praktiken inte befattar sig med klockan trots officiellt AD-skap. Möjligen kan de ha frånsagt sig det numera vilket inte framgått om så är. Ja, det går iofs att lämna in den till valfri urmakare men nån garanti på gången på sellitaverket fanns inte i verkligheten. Obs det är alltså ingen Tusenö så lite off topic. Men sagt som min erfarenhet av verket ifråga, gäller dock bara ett exemplar.

Detta som bakgrund till följande kanske mer relevanta undran; Kollas verken upp hos er? Vad ser ni som godkänd avvikelse? Justeras de vid behov av er eller skickar ni dem nånstans?

En efterkoll och reglering av verken samt ett lite hårdare ytskikt på boetterna kunde komma på en önskelista.
 

DrDre

Patek
En kanske dum fråga som kanhända bara jag inte vet svaret på, tycker inte det står tydligt nånstans;
Levereras de i nu i december? Eller vad var det som var på gång till sommaren 2024?

Det sellita-verk nån version SW 200, jag påminner mig att jag har tappade 30 sekunder när den var ny och gör så än. Måste skickas utomlands av en själv någon okänd stans och på obestämd tid för att få justerad på garanti då klockmärkets personal uppges vara "svåra att ha att göra med" enl uppgift från nån som ska vara AD i sverige men i praktiken inte befattar sig med klockan trots officiellt AD-skap. Möjligen kan de ha frånsagt sig det numera vilket inte framgått om så är. Ja, det går iofs att lämna in den till valfri urmakare men nån garanti på gången på sellitaverket fanns inte i verkligheten. Obs det är alltså ingen Tusenö så lite off topic. Men sagt som min erfarenhet av verket ifråga, gäller dock bara ett exemplar.

Detta som bakgrund till följande kanske mer relevanta undran; Kollas verken upp hos er? Vad ser ni som godkänd avvikelse? Justeras de vid behov av er eller skickar ni dem nånstans?

En efterkoll och reglering av verken samt ett lite hårdare ytskikt på boetterna kunde komma på en önskelista.

Ett SW 200 (en ETA 2824 klon) behöver inte skickas iväg (och i synnerhet inte utomlands) för att ruckas. Det kan alla urmakare göra snabbt och smidigt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ett SW 200 (en ETA 2824 klon) behöver inte skickas iväg (och i synnerhet inte utomlands) för att ruckas. Det kan alla urmakare göra snabbt och smidigt.
Visst kan man det. Nu var det inte riktigt det jag skrev om.

Men strunt i det. Inget jag lägger ner tid på.
 
Senast ändrad:

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Tack för svar, automatare i denna prisklass finns ju 13 på dussinet, men ej haq 😉
Haha det har du ju förvisso rätt i, men likt förbaskat så är det ändå automatare/mekaniskt som gör mig lite extra glad ;) Vi måste ju även tänka lite på vad "merparten" av våra kunder vill ha, då brukar det oftast bli automatare i en bra prisklass. Men som sagt man vet aldrig!
En kanske dum fråga som kanhända bara jag inte vet svaret på, tycker inte det står tydligt nånstans;
Levereras de i nu i december? Eller vad var det som var på gång till sommaren 2024?

Det sellita-verk nån version SW 200, jag påminner mig att jag har tappade 30 sekunder när den var ny och gör så än. Måste skickas utomlands av en själv någon okänd stans och på obestämd tid för att få justerad på garanti då klockmärkets personal uppges vara "svåra att ha att göra med" enl uppgift från nån som ska vara AD i sverige men i praktiken inte befattar sig med klockan trots officiellt AD-skap. Möjligen kan de ha frånsagt sig det numera vilket inte framgått om så är. Ja, det går iofs att lämna in den till valfri urmakare men nån garanti på gången på sellitaverket fanns inte i verkligheten. Obs det är alltså ingen Tusenö så lite off topic. Men sagt som min erfarenhet av verket ifråga, gäller dock bara ett exemplar.

Detta som bakgrund till följande kanske mer relevanta undran; Kollas verken upp hos er? Vad ser ni som godkänd avvikelse? Justeras de vid behov av er eller skickar ni dem nånstans?

En efterkoll och reglering av verken samt ett lite hårdare ytskikt på boetterna kunde komma på en önskelista.
Jag vill inte svara för något annat klockmärke än mitt eget, men SW200 är ett pålitligt urverk i grunden som vi inte har mycket problem med. Sedan kan ju givetvis problem uppstå med urverk, delar kan gå sönder eller magnetiseras och "måndagsexemplar" kan tillverkas. Maxavvikelsen från Sellita (vi köper direkt från tillverkare) är +-30 sek, men vi tar ofta in och ruckar verk som går sämre än +-20 sek. Normalt brukar precisionen i SW200 ligga på någonstans på +-6-12 sek efter någon månad på handleden.
Vi skulle även kunna erbjuda Elaboré och Top Grade, men när det kommer till kritan är det väldigt få kunder som vill lägga den ganska betydande summan pengar (procentuellt i Shellback) som det hade inneburit.

Vi genomför alla våra serviceärenden och reparationer i Sverige. Skulle man vilja ha hjälp med att rucka sitt urverk, även om det inte går under garanti, så kan vi givetvis hjälpa till även med det.

Hoppas det svarade på dina frågor!
Johan
 

DrDre

Patek
Visst kan man det. Nu var det inte riktigt det jag skrev om.

Men strunt i det. Inget jag lägger ner tid på.

Nu vet jag inte riktigt vad det är du är ute efter men imho så 2824 och klonerna (och möjligtvis 2892) det perfekta urverket för klockor som används dagligen. Det är en väldigt beprövad konstruktion som funnits i evigheter så alla ev problem har sedan länge jobbats bort. Robust, går rätt, uppvridningen är mer effektiv än 2892 och om det är ngt krångel eller behov av service så kan varenda urmakare fixa det och ev delar som måste bytas kostar väldigt lite. Det andra riktigt bra traditionella tool-urverket är imho Rolex 313X. Problemet där är inte urverket, de funkar väldigt bra, utan att man måste helt rätta sig efter Rolex vid service och reparationer. De har monopol och tar betalt därefter.
 

skyseeker

Rolex
Det ligger nära till hands att jämföra den med CW c60 trident pro. Liknande spec. Problemet är att CWn hamnar på ca 13200 kr (mot Tusenös 7500 (är det tillfälligt pris?)).

Ni experter får avgöra skillnad i kvalite. Men det är nästan halva priset(!).

IMG_0325.jpeg

😇😇😇
 

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Det ligger nära till hands att jämföra den med CW c60 trident pro. Liknande spec. Problemet är att CWn hamnar på ca 13200 kr (mot Tusenös 7500 (är det tillfälligt pris?)).

Ni experter får avgöra skillnad i kvalite. Men det är nästan halva priset(!).

Ja precis, nu under pre-order, eller i alla fall delar av perioden, kommer priset ligga på 7495kr, vilket är 1000kr under ordinarie pris. Just priset är något vi har fajtats med då vi har fått rejäla prispåslag i alla led (produktion, urverk, montering, lager, betalmetoder, frakter osv) efter Covid. Jag är ganska nöjd med att vi kunde behålla priset på den nivån som det ligger på. Tycker själv att det är en väldigt prisvärd klocka :)
😂
 

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Nya Shellback V2 ser grym ut, känslan är att det är ett helt ok pris kanske därav lev tiden. Snart sommar igen,,,
Tack @Masklimpen, tycker själv det är mycket klocka för pengarna. Ledtiden är rejält nedkortad jämfört med våra tidigare pre-orders, då produktionen redan är påbörjad. Den stora flaskhalsen är i stort sett alltid leverans av urverk. Vi gör vårt yttersta för att leverans skall ske så snart som möjligt.
 

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Råkade få upp en annons på facebook om denna i mitt eviga skrollande. Har aldrig vart mycket för vita urtavlor, men måste säga att denna var ruggigt fin. Blir nog min ”Daily beater” i många år framöver. Snyggt jobbat!
Vad kul att höra, stort tack!

@Tusenö Watches
Kommer det finnas halvlänkar till Shellback V.2?
Yes produktionen av halvlänkar till Shellback är igång det också. Dock är det en väldigt begränsad produktion, så om halvlänkar är ett krav så skall man nog vara snabb med att addera detta. Jag tycker personligen inte att det behövs då förlängningen i spännet fortsatt är ganska väl tilltaget och går att sätta i 5 olika positioner, men det där är ju väldigt mycket en smaksak.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Vad kul att höra, stort tack!


Yes produktionen av halvlänkar till Shellback är igång det också. Dock är det en väldigt begränsad produktion, så om halvlänkar är ett krav så skall man nog vara snabb med att addera detta. Jag tycker personligen inte att det behövs då förlängningen i spännet fortsatt är ganska väl tilltaget och går att sätta i 5 olika positioner, men det där är ju väldigt mycket en smaksak.
Min erfarenhet är att halvlänkar kan vara välkommet trots en generös justering.
Hur lång kommer en halvlänk vara?
 

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Såg nu vid beställning att stod så här:
Each half-link set contains three links, including one removable 5.5mm half-link.
Det var ett ovanligt upplägg men ger ju riktigt goda förutsättningar för en perfect fit om jag förstår saken rätt :)
Ja precis, det var nödvändigt för att det skulle se visuellt bra ut.. Att bara addera en halvlänk hade inneburit ett stort glapp mellan halvlänk och vanlig länk. Vi har därför behövt ta fram ett helt set för att på så sätt få det att se bra ut. Ibland är det inte så lätt som man kan tro :)
 
Topp