• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Köpte mig en SMPc för inte så längesen, nu suktar man efter denna istället. Vill ha en 43,5 :)
Hade gamla SMP. Mycket trevlig klocka på alla sätt och vis.

43,5 är en perfekt storlek för mig.
När Omega introducerade sitt 8500-verk så behövde dom fläska på höjden nå så in i helskotta på 42mm. Det blev en väldigt hög 42 mm. Responsen blev en variant i 45 mm.
Prövade 42mm i blått & titan och blev lite avskräckt av propotionerna. En dröm dog.
Den kom 43,5 med 8900 och allt klaffade!

Jag tycker omega hittat en riktig sweet spot med 43,5 mm. Lagom bred för att hantera höjden och tillräckligt liten för att inte va ett tefat.

Kommer ner till Gbg i sommar om du vill pröva;)
 

ado

Omega
Hade gamla SMP. Mycket trevlig klocka på alla sätt och vis.

43,5 är en perfekt storlek för mig.
När Omega introducerade sitt 8500-verk så behövde dom fläska på höjden nå så in i helskotta på 42mm. Det blev en väldigt hög 42 mm. Responsen blev en variant i 45 mm.
Prövade 42mm i blått & titan och blev lite avskräckt av propotionerna. En dröm dog.
Den kom 43,5 med 8900 och allt klaffade!

Jag tycker omega hittat en riktig sweet spot med 43,5 mm. Lagom bred för att hantera höjden och tillräckligt liten för att inte va ett tefat.

Kommer ner till Gbg i sommar om du vill pröva;)
Väldigt bra skrivet! Älskar SMPc men känner att jag vill ha en något större klocka också. PO känns därför ganska given i 43,5.

Du upplever inte höjden som negativ alls?

Ja skicka PM så kanske... :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Måste vara en jäkla fin klocka som brädar PO,n :)
Köpte en Explorer, kan inte påstå att den brädar PO:n.. men, den är nättare och delar faktiskt vissa designelement som arabiska siffror var tredje timme ( 12,6,9 på PO och 3,6,9 på Explorern) vilket jag alltid gillat på klockor. Båda är också nytolkningar av klassiker från resp företag.
Hade samma modell som @FilipF för övrigt.
 

ado

Omega
Köpte en Explorer, kan inte påstå att den brädar PO:n.. men, den är nättare och delar faktiskt vissa designelement som arabiska siffror var tredje timme ( 12,6,9 på PO och 3,6,9 på Explorern) vilket jag alltid gillat på klockor. Båda är också nytolkningar av klassiker från resp företag.
Hade samma modell som @FilipF för övrigt.
Två väldigt fina klockor :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Väldigt bra skrivet! Älskar SMPc men känner att jag vill ha en något större klocka också. PO känns därför ganska given i 43,5.

Du upplever inte höjden som negativ alls?

Ja skicka PM så kanske... :)
Det är bökigt att få den under en skjorta.
Om man går i kostym dagligen kanske man villa ha en annan att komplettera med?
Jag bytte nyligen jobb till kostym och har först nu börjat fundera på om man behöver nått nytt. Men det är verkligen ett lyxproblem och mest jag som försöker motivera ny klocka för migsjälv.
Har man inte kostym så är det absolut inge problem alls..
 
  • Like
Reactions: ado

ado

Omega
Det är bökigt att få den under en skjorta.
Om man går i kostym dagligen kanske man villa ha en annan att komplettera med?
Jag bytte nyligen jobb till kostym och har först nu börjat fundera på om man behöver nått nytt. Men det är verkligen ett lyxproblem och mest jag som försöker motivera ny klocka för migsjälv.
Har man inte kostym så är det absolut inge problem alls..
Hha klart du ska ha en till ”jobb” klocka :)

Jo men det var just skjortärmen som jag tänkte på då jag också har det nästan dagligen på jobbet.
 

JonW

Breitling
PO 2500C
1A9C2AC5-FB92-4B12-B3E8-6390F4849E87.jpeg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Försökte med dessa frågor i en annan tråd men hoppas på bättre lycka här :)

1. 8900 vs 8800 (som finns i PO 39,5 samt nya SMP) - har läst på om skillnaderna. 8800 mindre men endast ett fjäderhus. 8900 större och två fjöderhus. 8800 verkar ha något slags kullager i rotorn, 8900 inte. Något längre kraftreserv i 8900. Ska man anse 8900 som det mer avancerade verket, eller är de same same och användningen baseras snarare på storlek? (Mindre klockor - 8800)?

2. Iom att Omega verkar uppdatera sina modellserier rätt ofta - hur är det med supply på delar och framförallt band? Jag köpte varianten med gummi (se bild). Detta kommer ju att behöva bytas ett antal gånger under åren - hur länge kommer man kunna sourca nya från Omega givet att en ny modell kommer ut?
 

ado

Omega
Hej,

Försökte med dessa frågor i en annan tråd men hoppas på bättre lycka här :)

1. 8900 vs 8800 (som finns i PO 39,5 samt nya SMP) - har läst på om skillnaderna. 8800 mindre men endast ett fjäderhus. 8900 större och två fjöderhus. 8800 verkar ha något slags kullager i rotorn, 8900 inte. Något längre kraftreserv i 8900. Ska man anse 8900 som det mer avancerade verket, eller är de same same och användningen baseras snarare på storlek? (Mindre klockor - 8800)?

2. Iom att Omega verkar uppdatera sina modellserier rätt ofta - hur är det med supply på delar och framförallt band? Jag köpte varianten med gummi (se bild). Detta kommer ju att behöva bytas ett antal gånger under åren - hur länge kommer man kunna sourca nya från Omega givet att en ny modell kommer ut?
Posta gärna lite bilder. Tråden är alldeles för livlös. Har inga att bidra med tyvärr.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej,

Försökte med dessa frågor i en annan tråd men hoppas på bättre lycka här :)

1. 8900 vs 8800 (som finns i PO 39,5 samt nya SMP) - har läst på om skillnaderna. 8800 mindre men endast ett fjäderhus. 8900 större och två fjöderhus. 8800 verkar ha något slags kullager i rotorn, 8900 inte. Något längre kraftreserv i 8900. Ska man anse 8900 som det mer avancerade verket, eller är de same same och användningen baseras snarare på storlek? (Mindre klockor - 8800)?

2. Iom att Omega verkar uppdatera sina modellserier rätt ofta - hur är det med supply på delar och framförallt band? Jag köpte varianten med gummi (se bild). Detta kommer ju att behöva bytas ett antal gånger under åren - hur länge kommer man kunna sourca nya från Omega givet att en ny modell kommer ut?
1. Nja, båda är METAS-certifierade så egentligen är det mer som du skrev - 8800 tar lite mindre plats och passar därmed bättre i mindre ur.
2. Omöjligt att veta, men sannolikt finns gummi att tillgå i ett antal år framöver. Sen funkar eftermarknadsgummi också.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
1. Nja, båda är METAS-certifierade så egentligen är det mer som du skrev - 8800 tar lite mindre plats och passar därmed bättre i mindre ur.
2. Omöjligt att veta, men sannolikt finns gummi att tillgå i ett antal år framöver. Sen funkar eftermarknadsgummi också.
Tack för svaret. Kanske kan kolla med Swatchgroup tänkte jag avs fråga 2.... avseende fråga 1 undrar man ju isf varför de bemödar sig att ha två typer av verk. Någon fördel borde det väl iofs vara med två fjäderhus :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaret. Kanske kan kolla med Swatchgroup tänkte jag avs fråga 2.... avseende fråga 1 undrar man ju isf varför de bemödar sig att ha två typer av verk. Någon fördel borde det väl iofs vara med två fjäderhus :)
Nån annan kanske vet bättre, men 8900 är i princip samma verk som 8500 som funnits i ett antal år. 8800 är nog något nyare och något mindre komplext och då gångreserv av någon outgrundlig anledning är viktig för folk så väljer man kanske att ha båda i produktion. Kan annars tycka att 8800 skulle räcka gott.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Nån annan kanske vet bättre, men 8900 är i princip samma verk som 8500 som funnits i ett antal år. 8800 är nog något nyare och något mindre komplext och då gångreserv av någon outgrundlig anledning är viktig för folk så väljer man kanske att ha båda i produktion. Kan annars tycka att 8800 skulle räcka gott.
Precis. Det känns ju heller inte som att 8900 fasas ut... Finns ju i stora AT som kom nyss...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nån annan kanske vet bättre, men 8900 är i princip samma verk som 8500 som funnits i ett antal år. 8800 är nog något nyare och något mindre komplext och då gångreserv av någon outgrundlig anledning är viktig för folk så väljer man kanske att ha båda i produktion. Kan annars tycka att 8800 skulle räcka gott.
Ja, 8900 är METAS-certifierat 8500. En skillnad är att 8800 har quickset datum medans på 8900 snurrar man timvisaren. Föredrar 8900 så sett men smak/vanesak.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja, 8900 är METAS-certifierat 8500. En skillnad är att 8800 har quickset datum medans på 8900 snurrar man timvisaren. Föredrar 8900 så sett men smak/vanesak.
Just det. Den skillnaden hade jag glömt. Saknar därmed 8800 quickset för timvisaren? Den är ju en trevlig funktion om man ofta byter tidszon.
 

DonnieK

Omega
F742DA04-202B-4566-A2BE-8B28BCBC008D.png
1DD883D3-B501-4604-A45B-F8A5DBFB6BF9.png
Kan ni bistå mig med lite hjälp?
Är i startgropen att köpa klocka utav seriös säljare på C24, men tycker att claspen ser lite märklig ut, nästan som någon har målat med färg på den för att täcka över nått!? Är jag bara orolig och ser sånt som inte finns eller verkar den mysko?
 
Senast ändrad:
E

EltonBelton

Guest
Blir riktigt sugen på en PO när jag är här och kikar!

Ni som har/har haft, har ni några råd när det kommer till model, ref, storlek etc? Jag har testat den senaste både blå och svart samt 43,5 och 39,5mm modellerna.

Någon med 17cm handled som har en 43,5a och som vill bidra med lite bilder från olika vinklar?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Letar en PO med 2500verk att ha som riktig dödsbeater. Tänkte köra den på nato eller Omega-gummi.

Någon med erfarenhet av nato på en 2500, blir den topptung?
 
Topp