• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Har du provat dom? Du kommer att uppleva urtavlan på 39,5 som liten i jämförelse. Förvisso är detta en PO-tråd men känns som du mer skall kolla på SMP 42mm om höjden på 43,5 är en issue.
Jo jag har provat PO 43,5 och har svårt med just bygghöjden på den, kommer inte ihåg hur jag upplevde 39,5 men har för mig att jag tyckte att urtavlan blev lite liten (som du skriver).
SMP 300 är också en klar kandidat, likaså kollar jag på Rolex Sub men de är omöjliga att bara kliva in hos en AD och köpa.
 
PO 39,5 har samma urverk - 8800 som SMP 300. Därav är den lite tunnare än PO 43,5 som har 8900. Den är dock tjockare än SMP och det i kombination med att den bara är 39,5 gör att den känns rätt liten och tjock.

Personligen tycker jag att första generationen av PO var den finaste. Både sett till den fina retrodesignen och sett till att den hade en acceptabel tjocklek. Om man funderar på den senaste kan det också vara värt att tänka på att en ny generation lär vara på g.
 
Jo jag har provat PO 43,5 och har svårt med just bygghöjden på den, kommer inte ihåg hur jag upplevde 39,5 men har för mig att jag tyckte att urtavlan blev lite liten (som du skriver).
SMP 300 är också en klar kandidat, likaså kollar jag på Rolex Sub men de är omöjliga att bara kliva in hos en AD och köpa.

Har en PO 2500D 42mm om du kikar bak på bilderna. Har haft de flesta andra klockor, både äldre Submariner och keramisk. Tycker PO:n bärs förvånansvärt bra med tanke på storleken. Länken sticker inte ut som på en Speedy exempelvis, och jag tycker defintivt att en keramisk Submariner känns större, och framförallt "klossigare".

Däremot är äldre SMP extremt mycket mer slimmade, framförallt 2531.80, men även den som kom efter som saknar wave dial.
 
Har lite vånda över att välja storlek på PO och börjar att luta mer mot 39,5, främst för att den inte bygger lika mycket på höjden. Vill kunna ha skjorta på jobbet ihop med en ny PO.
Är det någon som har bra bilder som visar hur de ser ut på handleden (finns säkert i tråden, men jag har inte sökt)?

Sedan är det blå eller svart som är nästa fråga...

Har en Aqua Terra 41,5 som är svart och därför funderar jag på en blå eventuellt, men en svart är mer klassisk kanske...

Min handled är 18,5cm och trivs bra med klockor kring 42mm.
Har en PO 8900 43,5 och 17,5 handled och den känns lite för stor faktiskt, bör nog vara 18,5 och uppåt men det är ju alltid en smaksak förstås 😉
 
6C084785-971D-4A89-B8C6-E0D182243725.jpeg
Fick den här som dellikvid och måste säga att jag uppskattar den!
Har provat den flera gånger och varje gång sagt till mig själva att den sitter så skönt trots sin storlek, har alltid gillat utseendent men kanske mest med gummi. Har aldrig blivit ett köp och nu när den ersatts av de nyare modellerna sedan rätt länge (som jag inte alls tycker är lika fina) lär det vara svårt att hitta en nya. vem vet, dyker det upp en begagnad i fint skick lär jag slå till :)
 
  • Like
Reactions: K-S
Inte mycket till omsättning bland PO 43.5, få som kommer ut till försäljning vilket borde vara ett gott betyg. Ägare av denna klimp vill inte sälja ☺️
 
Finns det verkligen inga eftermarknadsgummi med böjda ändar till PO? Finns ju till i stort sett alla klockor...jag har en 42mm 2500verk
 
Tillbaka
Topp