• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Har länge funderat på en PO 8500 42mm.

Hur upplever ni att den bärs?

Den har ju relativt smidiga mått på 42mm, 48mm lug to lug. Men hyfsat tjock på 15,7mm
 
Har länge funderat på en PO 8500 42mm.

Hur upplever ni att den bärs?

Den har ju relativt smidiga mått på 42mm, 48mm lug to lug. Men hyfsat tjock på 15,7mm
Den tjock o kan därför vara svår att para ihop med lite mer formell klädsel…annars underbar till mer ledig klädsel. Har ägt xx stycken o är svag för just denna modell. :)

Passformen är viktig att få till annars blir det påtagligt att den är topptung. Man kan vid behov montera ditt Omegas SM300 lås med justering alt komplettera med en extra halvlänk. Synd att den inte gjordes lite tunnare.
@Parabellum har oxå haft ett gäng av cal 8500 o kanske kan ge mer input ☺️
 
Har länge funderat på en PO 8500 42mm.

Hur upplever ni att den bärs?

Den har ju relativt smidiga mått på 42mm, 48mm lug to lug. Men hyfsat tjock på 15,7mm
Har haft ett helt gäng PO8500 42mm och den bärs topptungt tycker jag. Länken måste sitta tight för att hålla klockan på plats vilket jag inte gillar alls.
jag har även haft PO8900 43,5 och den bärs något jämnare pga bättre förhållande mellan boettstorlek kontra tjocklek så att säga. Men fortfarande för tjock.

Även om jag älskar designen och formspråket på Planet Ocean kan jag inte bära den längre stunder just pga (icke-)komforten.

Första och sista riktigt bra PO var 2500 42mm!
 
Den tjock o kan därför vara svår att para ihop med lite mer formell klädsel…annars underbar till mer ledig klädsel. Har ägt xx stycken o är svag för just denna modell. :)

Passformen är viktig att få till annars blir det påtagligt att den är topptung. Man kan vid behov montera ditt Omegas SM300 lås med justering alt komplettera med en extra halvlänk. Synd att den inte gjordes lite tunnare.
@Parabellum har oxå haft ett gäng av cal 8500 o kanske kan ge mer input ☺️
Har haft ett helt gäng PO8500 42mm och den bärs topptungt tycker jag. Länken måste sitta tight för att hålla klockan på plats vilket jag inte gillar alls.
jag har även haft PO8900 43,5 och den bärs något jämnare pga bättre förhållande mellan boettstorlek kontra tjocklek så att säga. Men fortfarande för tjock.

Även om jag älskar designen och formspråket på Planet Ocean kan jag inte bära den längre stunder just pga (icke-)komforten.

Första och sista riktigt bra PO var 2500 42mm!

Tack för bra svar!

Det är precis mina farhågor som besannas. Jag har generellt svårt för topptunga klockor, så den här modellen går bort :(

Synd, i övrigt är det en grymt snygg sportklocka
 
Min personliga upplevelse är att det är en vanesak med tjocka klockor. Nu har jag iofs ganska stora handleder och händer, så jag kommer undan med det mesta, men även jag har haft klockor som inledningsvis känns massiva på handleden - tre dagar senare tänker man inte på det. Jag frågade frugan om det såg "för mycket ut" och hon sa att hon inte tänker på det alls, alltså inget som direkt sticker ut.
 
Min personliga upplevelse är att det är en vanesak med tjocka klockor. Nu har jag iofs ganska stora handleder och händer, så jag kommer undan med det mesta, men även jag har haft klockor som inledningsvis känns massiva på handleden - tre dagar senare tänker man inte på det. Jag frågade frugan om det såg "för mycket ut" och hon sa att hon inte tänker på det alls, alltså inget som direkt sticker ut.
Håller helt med om att det är en vanesak. Jag gillar tjocka klockor med tyngd i. Jag vill känna att den är där. Jag ska inte behöva titta efter för att veta om jag glömt den hemma eller inte. ”Chunky” är nyckelordet för mig. Många skulle nog säga att för min ca 17cm (omkrets) arm är en Planet Ocean 43,5, över 16mm tjock, för mycket, men inte enligt mig. Känns bra helt enkelt.
 
Tack för bra svar!

Det är precis mina farhågor som besannas. Jag har generellt svårt för topptunga klockor, så den här modellen går bort :(

Synd, i övrigt är det en grymt snygg sportklocka
Det viktigaste är vad man själv tycker/ upplever och inte andras subjektiva åsikter. Har du möjlighet så testa o kläm.
Lätt snyggaste PO imho
 
76ACFEAD-D1AE-47CD-B044-95C844C5F583.jpeg
 
Saknar mina äldre planet ocean! helt otroligt vad sällan de kommer ut på marknaden mot för några år sedan. söker 42mm första versionen och med svart/silver bezel..
Den bästa versionen! Ref 2201.50.
Hittar ett tiotal begagnade på Chrono24 inom EU i prisnivå 36-42k ink frakt.
Tråkiga med den versionen var/är att AR-skyddet på den tiden var gjord av Bregott och så den läckra orange'a sekund-toppen bleknar efter ett par år (behöver bytas i samband med service).
 
Den bästa versionen! Ref 2201.50.
Hittar ett tiotal begagnade på Chrono24 inom EU i prisnivå 36-42k ink frakt.
Tråkiga med den versionen var/är att AR-skyddet på den tiden var gjord av Bregott och så orange'a sekund-toppen bleknar efter ett par år (behöver bytas i samband med service).
Har de stuckit så i pris verkligen?!
 
Den bästa versionen! Ref 2201.50.
Hittar ett tiotal begagnade på Chrono24 inom EU i prisnivå 36-42k ink frakt.
Tråkiga med den versionen var/är att AR-skyddet på den tiden var gjord av Bregott och så den läckra orange'a sekund-toppen bleknar efter ett par år (behöver bytas i samband med service).
Jo, jag ska kanske förtydliga. det finns att köpa men dels vill jag helst köpa via klocksnack och dels hoppas på ett något lägre pris. Men jag är medveten om att de stuckit iväg. Inte länge sedan man kunde köpa dem för 22-25kkr. Tillgång och efterfrågan styr givetvis men jag skulle mer se 30kkr som ett realistiskt pris än 40kkr som jag tycker är ett önskescenario för en säljare.
 
Jo, jag ska kanske förtydliga. det finns att köpa men dels vill jag helst köpa via klocksnack och dels hoppas på ett något lägre pris. Men jag är medveten om att de stuckit iväg. Inte länge sedan man kunde köpa dem för 22-25kkr. Tillgång och efterfrågan styr givetvis men jag skulle mer se 30kkr som ett realistiskt pris än 40kkr som jag tycker är ett önskescenario för en säljare.
Jag håller med dig. Jag skulle aldrig själv köpa en sån idag om jag inte hittade en alldeles nyservad (med papper) för MAX 30-32.
Annars är man snart uppe i modern Omega SMP-nivå vilket är sjukt. Men å andra sidan så säljer ju gamla Submariners för hundratusentals, såååå.....
 
Jo, jag ska kanske förtydliga. det finns att köpa men dels vill jag helst köpa via klocksnack och dels hoppas på ett något lägre pris. Men jag är medveten om att de stuckit iväg. Inte länge sedan man kunde köpa dem för 22-25kkr. Tillgång och efterfrågan styr givetvis men jag skulle mer se 30kkr som ett realistiskt pris än 40kkr som jag tycker är ett önskescenario för en säljare.
Jag köpte min 2201.50 med D-verket och fullset för 34’ av en privat säljare via C24. Han köpte den av en handlare nyligen så den var genomgången, trycktestad etc samt ett års garanti. Skulle inte kunna tänka mig de nya versionerna p.g.a. tjockleken utan denna är lagom och har endast en klick orange på sekundvisaren ;)
 
Senast ändrad:
Jag köpte min 2201.50 med D-verket och fullset för 34’ av en privat säljare via C24. Han köpte den av en handlare nyligen så den var genomgången, trycktestad etc samt ett års garanti. Skulle inte kunna tänka mig de nya versionerna p.g.a. tjockleken utan denna är lagom och har endast endast en klick orange på sekundvisaren ;)
Grattis, låter som en bra deal. Man måste ha flyt o hitta rätt bara
 
Har länge funderat på en PO 8500 42mm.

Hur upplever ni att den bärs?

Den har ju relativt smidiga mått på 42mm, 48mm lug to lug. Men hyfsat tjock på 15,7mm

Sitter som gjutet på handen men jag kör min enbart på gummi, länken har jag aldrig diggat oavsett 2500/8500.
Ingen liten klocka utan en dykare med lite närvaro. Har även en svart 2500 även där köra den på gummi.
Kvalitetskänslan är lite högre på 8500, 2500 lite tunnare.

Min oranga säger hej 👍🏻
11A594C7-0F12-4D5A-B2BD-48D38C62239F.jpeg
 
Det var nu 4 år sedan jag köpte min första, och enda, PO. Det var min andra dyrare klocka någonsin och sedan jag flippade den för att köpa en Explorer ca 6 månader senare har många klockor kommit och gått.
Jag har dock aldrig riktigt kunnat släppa den modell av PO jag egentligen ville ha, men inte köpte.

Nå, nu har jag ju inte ens fått hem någon klocka ännu.. men det känns ändå som att en slags cirkel sluts i och med beslutet att köpa rätt modell. Vi får se om det blir flipp eller flopp (och oundviklig flipp ;) )
Återkommer!
C82CA627-A91E-4067-83C9-610E05F5727B.jpeg
 
Tillbaka
Topp