• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

SJ Smythe

Cartier
Fortfarande imponerad att detta mästerverk inte är mer poppis än det är?!
image.jpg

den är ju svinbra på typ alla sätt?!

Håller med, är svag för PO2500 som jag tycker är en klocka med en annan designfilosofi än 8500. Proportionerna är mer tilltalande och 2500 saknar den vräkighet och extra allt som omega lade in i 8500-modellerna. Känns fortfarande som en dykklocka medan 8500 känns som något annat.

En högst subjektiv känsla givetvis. 8500 är fortfarande en snygg klocka.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Håller med, är svag för PO2500 som jag tycker är en klocka med en annan designfilosofi än 8500. Proportionerna är mer tilltalande och 2500 saknar den vräkighet och extra allt som omega lade in i 8500-modellerna. Känns fortfarande som en dykklocka medan 8500 känns som något annat.

En högst subjektiv känsla givetvis. 8500 är fortfarande en snygg klocka.
Lite rolex sub innan och efter maxi-case..

gillar även den matta tavlan!
Känns som att omega försökt gå från tooli till high-end?
hade en 8900 förut och den va fantastisk! väldigt blank och fin och lämnade ett intryck.. just nu är jag mer inne på en typ ”fancy beater” och där passar 2500 bättre i mitt tycke.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det ny PO på G ä? Oavsett så hoppas jag precis som många andra en tunnare modell. Problemet är väl så länge man håller fast vid helt onödiga WR så blir klockan bitig. O andra sidan om man skrotar tex 600m WR så försvinner ju poängen med modellen….

Nya Bond kanske återvänder till en ny PO 2024?

2010 gjorde man en PO LE i 1948 ex. Synd att man inte höll i detta. Tekniken har gått framåt då nya urverk o WR borde kunna gå att lösa i tunnare case.
Bild nedan på en Grail PO. PO LE Liquidmetal
1635834230127.jpeg
SM300 gick ju att slimma (en hel mm nästan väl?) med urverk i samma dimension och bibehållen WR. Det jag inte kan begripa är varför 43,5 behövde göras högre än 42. Helt klart går det iaf att banta höjden om man vill, Omega har ju även bantat Speedies som senaste Pro och innan 9900-modeller mot tidigare 9300-modeller så kritiken har ju bevisligen nått fram.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
SM300 gick ju att slimma (en hel mm nästan väl?) med urverk i samma dimension och bibehållen WR. Det jag inte kan begripa är varför 43,5 behövde göras högre än 42. Helt klart går det iaf att banta höjden om man vill, Omega har ju även bantat Speedies som senaste Pro och innan 9900-modeller mot tidigare 9300-modeller så kritiken har ju bevisligen nått fram.
”Det är coolt”
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
När jag köpte min första PO, samma modell som @Man postade här ovanför, så var jag sjukligt fixerad vid urverk och tidshållning.
Nu är jag relativt ointresserad så länge som den håller COSC typ..
Jag hade gärna sett ett tunnare verk i PO och därmed en något tunnare boett. Men det är ju två andra saker som skapar den där tjockleken och det är den helt onödiga glasbaksidan (som jag tycker borde vara en option) och det kupade glaset.
Radera dessa två ting och du kan säkerligen få ner tjockleken till under 14mm med samma urverk.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
När jag köpte min första PO, samma modell som @Man postade här ovanför, så var jag sjukligt fixerad vid urverk och tidshållning.
Nu är jag relativt ointresserad så länge som den håller COSC typ..
Jag hade gärna sett ett tunnare verk i PO och därmed en något tunnare boett. Men det är ju två andra saker som skapar den där tjockleken och det är den helt onödiga glasbaksidan (som jag tycker borde vara en option) och det kupade glaset.
Radera dessa två ting och du kan säkerligen få ner tjockleken till under 14mm med samma urverk.
Vostok använder sig av kupat glas för att få en mer vattentät klocka, vilket jag skrivit om i inlägget nedan. Tror det är av samma anledning PO har kupat glas.

 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vostok använder sig av kupat glas för att få en mer vattentät klocka, vilket jag skrivit om i inlägget nedan. Tror det är av samma anledning PO har kupat glas.

Ja och nja..
vostoks ”glas” är kupar och blir tätare ju mer vattnet trycker på det genom att PLASTEN rör sig nerå/utåt mot boetten. Svårt att se att en saffir-kristall är så flexibel. Att det på ett mer optimerat sätt kan hantera trycket, fördela det och pressar en kil-formad kristall mot en motsvarande form i boetten, kanske.. men troligen inte på samma innovativa sätt som vostoks löst det. (Därför heliumentile, annars kan det bli ett övertryck i klockan och då blir kristallens ”kil” åt fel håll och det säger plopp) Kan ha helt fel och i så fall har jag lärt mig nått nytt! :angel:
 

Quark

Cartier
2-Faktor
LEn hade jag missat?! Spännande!!
Som jag minns det, när det begav sig, var grejen med den LE att den hade keramisk vridring och liquid metal när ingen annan klocka från Omega hade detta ännu. Inget annat skilde. Den kostade cirka 10 000 kr mer än den vanliga med aluminiuminlägg. Den var riktigt häftig då, men när keramisk vridring blev standard var ju den fördelen obsolet.

Fast denna LE kanske var den enda med 2500 som hade keramisk vridring? I så fall förstår jag intresset.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Som jag minns det, när det begav sig, var grejen med den LE att den hade keramisk vridring och liquid metal när ingen annan klocka från Omega hade detta ännu. Inget annat skilde. Den kostade cirka 10 000 kr mer än den vanliga med aluminiuminlägg. Den var riktigt häftig då, men när keramisk vridring blev standard var ju den fördelen obsolet.

Fast denna LE kanske var den enda med 2500 som hade keramisk vridring? I så fall förstår jag intresset.
Ja LE var den enda med Cal 2500 som hade detta. Dessutom i 1948 ex som en hyllning till Omegas första Seamaster. (1948 året där Seamastern föddes)
Nåt år efter ersattes cal 2500 med cal 8500 och klockan växte på höjden.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Som jag minns det, när det begav sig, var grejen med den LE att den hade keramisk vridring och liquid metal när ingen annan klocka från Omega hade detta ännu. Inget annat skilde. Den kostade cirka 10 000 kr mer än den vanliga med aluminiuminlägg. Den var riktigt häftig då, men när keramisk vridring blev standard var ju den fördelen obsolet.

Fast denna LE kanske var den enda med 2500 som hade keramisk vridring? I så fall förstår jag intresset.
Aaaahh.. men det va väll ingen LE? Den va helt ”vanlig”.. man kan valsa in på valfri urmakare och köpa sig den vridningen och montera på sin 2500 idag. Skulle kosta typ 8000 har jag för mig. Övervägde det en stund..
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Aaaahh.. men det va väll ingen LE? Den va helt ”vanlig”.. man kan valsa in på valfri urmakare och köpa sig den vridningen och montera på sin 2500 idag. Skulle kosta typ 8000 har jag för mig. Övervägde det en stund..
@Hebbe har ju svarat på det, gjordes i 1948 ex. Som synes har den en matchande keramisk tavla märkt ZrO2 också. Dom här får man betala bra för…
1635930879647.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
@Hebbe har ju svarat på det, gjordes i 1948 ex. Som synes har den en matchande keramisk tavla märkt ZrO2 också. Dom här får man betala bra för…
1635930879647.jpeg
Den keramiska tavlan hade jag missat.

Jag kände på den hos Erikson urhandel och tyckte den var jättefin, men dyr. Idag ångrar jag att jag inte köpte den.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den keramiska tavlan hade jag missat.

Jag kände på den hos Erikson urhandel och tyckte den var jättefin, men dyr. Idag ångrar jag att jag inte köpte den.
Vi är väl flera som ångrat köp vi inte gjorde… klämde på Spectre när den kom, satte upp mig på Speedy Tuesday 1 vid släppet och faktiskt fick en men avstod, min vanliga 005 dög fint tyckte jag. Man har ju ingen riktigt aning om vad som blir eftertraktat eller inte i det läget. Eller hade… det har visat sig att det man tyckte var bra har blivit det.

Edit: Låg på 40’ eller strax över? Dyrt för en Omega då, andra priser nu för tiden. Har väl sällan gått att deala på LE heller.
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har du lust att posta lite mer bilder på den där, gärna med lite sidoprofil också?

Jag tycket modellen är så j*vla lyckad, men jag velar hit och dit om mina medelmesiga handleder kan bära upp den...
Absolut. Den är faktiskt inte så stor. Lite tjock visserligen, men Lug 2 Lug är samma som en 39mm Explorer. Jag har 17cm handled, men den är ganska platt och mäter ca 60mm från sida till sida.
054E8B89-FEBE-4EE4-AFAB-FBE027B20605.jpeg
815E0A85-5C6F-477D-B0CF-81F09DEC94F3.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp