• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Fick kommentaren ”den där klockan är en rejäl skjortärms ätare”. Kan hålla med till viss del, men det är väl värt att offra en skjorta eller två för att ha en PO på armen😊
Det är helt klart värt det.

Man kan också köra med kortärmat även på vintern, kombinerat med kavaj, hoodie, fleece eller liknande som har mer rymliga ärmar.

När jag tänker efter är det precis det jag gjort sedan jag skaffade mina stora PO.

IMG_20200620_101845_crop.jpg

The holy grail bland planet oceans, till er som är på jakt efter en :)

Screenshot_20231106_084119_Firefox.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att sälja denna och köpa en PO 39.5 mm. Vad tycker ni?
BE847B5B-C389-4CC5-8550-478A34CEDADC.jpeg
Jag funderade på en 39.5 - läste otagliga forum och trådar på reddit och kom fram till att risken att just urtavlan känns för liten var hög..

Verkar dock vara många som anser den helt perfekt.. men det är oftast i jämförelse med 43.. den "nyare" typen PO är också tjockare och då går det att smyga in 39 under skjortarmen.. 43 inte like lätt

Ansluter till klubben.

Beställde en 2201.50 som visade sig vara en 2200.50 - skickades tillbaka.

Oändligt letande senare - så kom den idag! 42mm sitter som den skall på 17cm handled :)
IMG_1537.jpeg
Jag ångrar varje dag att jag sålde min 2201 ett antal år sedan. Sagt det flera gånger men denna är fan den vackraste och mest proportionerliga PO någonsin.

Senast ändrad:
Funderar på att sälja denna och köpa en PO 39.5 mm. Vad tycker ni?
BE847B5B-C389-4CC5-8550-478A34CEDADC.jpeg
Jag skulle absolut köra med Planet Ocean istället. Tycker dock 42 är en bra storlek. Även 42:an känns rätt kompakt. Planet Ocean känns framför allt rätt hög:

Bilagor

• 70A3A286-4214-440B-AA29-BB8E7B64EDD2.jpeg
    70A3A286-4214-440B-AA29-BB8E7B64EDD2.jpeg
    292.6 KB · Visningar: 23
  • IMG_0148.jpeg
    IMG_0148.jpeg
    770 KB · Visningar: 20
  • IMG_0244.jpeg
    IMG_0244.jpeg
    386.7 KB · Visningar: 24
Jag ångrar varje dag att jag sålde min 2201 ett antal år sedan. Sagt det flera gånger men detta är fan den vackraste och mest proportionerliga PO någonsin.
Jag är och hoppas förbli en one-watch guy! Sålde min pie pan för en speedmaster day date som direkt kändes för liten.. la mina timmar och kom fram till att 2201 måste vara the one.. och det känns rätt än sålänge :)

Hej

köpte denna Planet Ocean för en tid sedan fr en privat säljare på C24. Kom watch only men servad i Danmark med kvitto så det kändes tryggt och jag har såklart utgått från att den är äkta.
Men nu har jag plöjt diverse trådar om kopior och lur med falska kvitton/intyg så man blir ju lite fundersam.

Den ser äkta ut såvitt jag kan se men vad säger expertisen? Kan man dra några slutsatser av bilderna nedan?

IMG_6497.jpeg

IMG_6498.jpeg

IMG_6499.jpeg

Senast ändrad:
Hej

köpte denna Planet Ocean för en tid sedan fr en privat säljare på C24. Kom watch only men servad i Danmark med kvitto så det kändes tryggt och jag har såklart utgått från att den är äkta.
Men nu har jag plöjt diverse trådar om kopior och lur så jag funderar om den är äkta.

Den ser äkta ut såvitt jag kan se men vad säger expertisen? Kan man dra några slutsatser av bilderna nedan?

IMG_6497.jpeg

IMG_6498.jpeg

IMG_6499.jpeg
Finns det någorlunda exakta kopior av klockor som tillverkades under den perioden (2005-2011)? Är inte sådana kopior som är lite svåra att skilja från äkta ett nyare fenomen?

Hej

Men nu har jag plöjt diverse trådar om kopior och lur med falska kvitton/intyg så man blir ju lite fundersam.

IMG_6497.jpeg

IMG_6498.jpeg

IMG_6499.jpeg
Är det 2209.50 ?

Har för mig att det skall vara en globe med omegasymbol på caseback efter Ocean. - jag ser inte det på din. Behöver absolut INTE betyda något då jag är långt ifrån en expert.

Annars har du serienummer på baksidan av en lugg ?
1706881544560.png

1706881593257.png

Är det 2209.50 ?

Har för mig att det skall vara en globe med omegasymbol på caseback efter Ocean. - jag ser inte det på din. Behöver absolut INTE betyda något då jag är långt ifrån en expert.

Annars har du serienummer på baksidan av en lugg ?
1706881544560.png

1706881593257.png
Hej

hmm nej det stämmer, har inte den stämplingen. Kollar c24 lite snabbt o ser att en del har den o andra inte (klockor från ÅF).

Enligt Omega stämmer serienr med klockan men de säger att även det kan ju vara kopierat, ska kontakta den danske urmakaren nu och sedan kanske ngn här i Stockholm och se.

Mvh

J

Senast ändrad:
Man blir lätt skrämd när man ser vad som finns där ute.
Hej

hmm nej det stämmer, har inte den stämplingen. Kollar c24 lite snabbt o ser att en del har den o andra inte (klockor från ÅF).

Enligt Omega stämmer serienr med klockan men de säger att även det kan ju vara kopierat, ska kontakta den danske urmakaren nu och sedan kanske ngn här i Stockholm och se.

Mvh

J
Kan ju vara lämpligt att lämna in hos urmakare för trycktest och samtidigt säkerställa att urverket är korrekt. Relativt billig sak :)

Jag köpte också precis en PO - men kom fullset så känns lite tryggare. Samtidigt är man alltid fundersam när man ser att det kryllar med sidor och communities som säljer och byter replikas :(

Hej

Mvh

J
Det enkla svaret är att globen inte fanns med från början när PO släpptes (slog upp 2005) och att du har ett tidigt ex. Samma med andra Omegas från denna tid, hade en SMP 2254.50 utan globe medans senare ex har den. Haft en PO 2500 från 2011 och den hade globe (minns förstås inte såna här detaljer men man har ju kvar bildbevis).

Har tittat på dina bilder och hittar inget som känns "fel" i mina ögon. Du kan ju själv bildsöka "Planet Ocean 2500" och jämföra. Man synar och kollar ALLA små detaljer. Har du ett servicekvitto så brukar det väl stå serienummer på det? Signerat någon urmakare som man kan söka upp som verklig? Serienumret på klockan finner du på bandhornet.

Tillbaka
Topp