• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Håller fullständigt med i dessa påståenden. Min flippades pga höjden, men klart att jag saknar pärlan. (Givetvis ett ex från parabellum)
image.jpg

Haha, Parabellum, "Crazy Cat Lady" fast "Crazy PO Dude".
Jag ska inte säga aldrig, men jag tror faktiskt jag fått nog av PO8500 nu. Redan från början var jag inte riktigt vän med tjockleken och avsaknaden av microjustering av länken för att kunna bemästra en sån tung pjäs på ett hyfsat sätt.
Nu när jag sitter med en 116600 för tillfället, så inser jag hur mycket mer glädje det är i att bära en klocka som faktiskt sitter bekvämt, inte rör sig fram och tillbaka lika mycket, krona som gräver in etc. För att jämföra med en annan klocka som var mer som PO8500 i storleksjämförelse så kan jag säga att Sinn U1 satt mycket bättre än PO, detta tack vare en grym länkdesign, bättre friktion med klockbaksidan m.m.

PO8500 är min stora kärlek, men har alltid föredragit PO2500-designen före, men fördelarna med 8500 (nyare, inget akut servicebehov, bättre urverk etc) har alltid avgjort det.
Jag önskar att de gjorde nya Master Co-Ax PO'n mer lik gamla klassiska PO2500. Inte lika skrikig, mer nedtonad, bättre proportioner - och givetvis den legendariska oerhört vackra klockbaksidan.

Men men.. inom kort kanske det dyker upp en "Jag har ångrat mig, igen"-post här :D

Borde nog förresten sätta mig ner och skriva en recension om modellen, efter allt.

Har gått i flipptankar för att satsa på någon sportrolle, men har nog aldrig känt sånt vemod inför en eventuell flippning som jag känner med PO'n.
Planetsyndromet.

Har gått i flipptankar för att satsa på någon sportrolle, men har nog aldrig känt sånt vemod inför en eventuell flippning som jag känner med PO'n.
Planetsyndromet.
Vad tror du jag levt med senaste två åren..

Blev en 114060 som jag flippade en PO8500 för tidigare. Det var en enorm skillnad, det blev smalt, dressigt, blingigt. Nu med 116600 är det mer liknande format. Prisskillnaden tycker jag inte är motiverad dock - även om jag definitivt upplever 116600 som det mer kvalitativa bygget. Men vad ska man göra - tycker inte 116610 eller 114060 fyller upp tomrummet på samma sätt.

Vad tror du jag levt med senaste två åren..

Blev en 114060 som jag flippade en PO8500 för tidigare. Det var en enorm skillnad, det blev smalt, dressigt, blingigt. Nu med 116600 är det mer liknande format. Prisskillnaden tycker jag inte är motiverad dock - även om jag definitivt upplever 116600 som det mer kvalitativa bygget. Men vad ska man göra - tycker inte 116610 eller 114060 fyller upp tomrummet på samma sätt.
Som att läsa min framtid som jag tänker den, modeller och allt.
Dessutom Arnold som avatar, nu blir jag nästan nojig.

Nya PO ser ju rätt ok ut i sitt "standard" utförande. Liquid metal bezeln gör den lite glansigare. 43.5 mm vilket ger den lite bättre proportioner. Gillar dock den nuvarande bättre då jag gillar 42mm samt den matta bezeln. Kan ju ändras när man väl ser den nya IRL. kommer flera nya varianter av gummi, hoppas de passar nuvarande PO :)
image.jpeg
Var finner man mer info om denna skönhet? :woot:

Suget efter en PO 8500 börjar bli stort, vilket storlek är det som gäller?
42 eller XL? vilken har bäst proportioner?
Har relativt tunna handleder (gissar på 16,5-17cm)
Hur hög är den och upplevs den som topptung?
Hade en Breitling Steelfish tidigare men den såldes pga jag tyckte den var alldeles för topptung (16,1mm)

Hade en Breitling Steelfish tidigare men den såldes pga jag tyckte den var alldeles för topptung (16,1mm)
Har nästan lika stora handleder (ca 17-18cm) och jag har haft 42mm. När jag testade den för första gången hos AD kände jag att XL satt mycket bättre men då har jag innan haft en Gant klocka som mätte 44mm... :bag: Men eftersom både butiksbiträdet och min kompis tyckte att 42mm satt bättre så körde jag på det, och nu några år senare känner jag att 42mm till och med var för stor då jag hellre håller mig till storleken av en sub..

Men så här ser den ut på min handled:
2q3qdu8.jpg

Och här med äldre 42mm 2500:
tghm0878-jpg.210934

Kör på 42mm lite hög visst men jäkligt grym o upplever den inte alls topptung. 45,5 tycker jag är för stor o dessutom ännu tjockare.
image.jpeg

Skrota 45,5'an direkt tycker jag. Även om jag tycker att den är bättre balanserad kontra tjockleken så är 42'an stor nog tvärs över. Den stora tar upp en hel handled.. Låt dig inte luras av wrist shots. Det är en stor jävla klocka.

Personligen tycker jag att den är topptung och svår att få till en bra passform om man har otur med att man är "mitt emellan" storlekarna på länkbitarna. Det tar ett tag att vänja sig rent visuellt också vid tjockleken, men det är å andra sidan ingen dressklocka heller.

Vad borde man betala för en begagnad PO 8500 42mm??

28-32k beroende på skick och ålder skulle jag säga. Börjar man närma sig 2 år max 28k. Sen handlar det om tillgång och efterfrågan just här och nu förstås, men det är det prisspannet som det brukar ligga i.

Ingen här som vill bli av med sin svarta PO 8500 42mm??
Annars några tips på c24säljare med bra pris? Pruta?

Det brukar med jämna mellanrum dyka upp PO:s på Köp&Sälj. Vet inte hur bråttom du har (antar att du vill ha den som sommarklocka) men kan du vänta några veckor eller en månad eller två lär det säkert dyka upp en :)

Tillbaka
Topp