• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.1%
  • Nej

    Röster: 581 37.9%

  • Totala väljare
    1,533

Watchpeak

Omega
Bjuckar på en bild till när jag ändå är varm i kläderna..:pompus:
439B80D3-8652-4C50-9D7F-B9DA331AB5D8.jpeg
 

Robbanc76

Cartier
Snyggt! Har du hunnit testa den ännu - och hur verkar den i så fall? Omdömena om Zealande verkar vara lite blandade. Själv tycker jag den verkar bra. Och om man, som jag, är på jakt efter ett ”fitted” gummi till förra generationens SMP så är utbudet inte speciellt stort. Everest, RubberB och nya märket TempoMat verkar funka. Men de är gjorda för Rolex och verkar kräva milt våld för att få på plats. Zealande är mig veterligen den enda eftermarknadsvarianten som är gjord för SMP. Därav min nyfikenhet! Är den värd pengarna?
Nu ska jag avslöja en liten hemlighet som vissa förmodligen redan räknat ut.
Zealande är INTE tillverkat för SMP utan de har bara en modell som passar alla de klockor som det sägs passa till. Det är alltså inte frågan om olika gummin till olika klockor.
Kvalitén på Zealande är bra men det är inte en jättestor skillnad om man jämför med de gummin som tex #Feskarn säljer här på KS (de passar dock inte smp) .
Vill man ha en rolig färg på sitt gummi så köper man Zealande, vill man ha blått eller svart så är nog Omegas gummi ett bättre alternativ.

Screenshot_20200919-090255_QuickPic.jpg
 

SLZAndersson

Cartier
Nu ska jag avslöja en liten hemlighet som vissa förmodligen redan räknat ut.
Zealande är INTE tillverkat för SMP utan de har bara en modell som passar alla de klockor som det sägs passa till. Det är alltså inte frågan om olika gummin till olika klockor.
Kvalitén på Zealande är bra men det är inte en jättestor skillnad om man jämför med de gummin som tex #Feskarn säljer här på KS (de passar dock inte smp) .
Vill man ha en rolig färg på sitt gummi så köper man Zealande, vill man ha blått eller svart så är nog Omegas gummi ett bättre alternativ.

Screenshot_20200919-090255_QuickPic.jpg
Tack, väldigt bra att ha i åtanke!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nu ska jag avslöja en liten hemlighet som vissa förmodligen redan räknat ut.
Zealande är INTE tillverkat för SMP utan de har bara en modell som passar alla de klockor som det sägs passa till. Det är alltså inte frågan om olika gummin till olika klockor.
Kvalitén på Zealande är bra men det är inte en jättestor skillnad om man jämför med de gummin som tex #Feskarn säljer här på KS (de passar dock inte smp) .
Vill man ha en rolig färg på sitt gummi så köper man Zealande, vill man ha blått eller svart så är nog Omegas gummi ett bättre alternativ.

Screenshot_20200919-090255_QuickPic.jpg
Det är väl lite som med RubberB då som har ett 20-tal modeller anpassade för Rolex men som förmodligen till stor del är identiska bara att de saluförs som att de passar modell x och modell y.

Är det verkligen inte större skillnad mellan dem kvalitetsmässigt? Jag har ett gummi från feskarn och är riktigt nöjd för pengen men det är klart att det märks att den kostar 200 spänn. Har dock bara hört positiva kommentarer om Zealande och har svårt att tänka mig att de skulle vara likvärdiga med "kinagummin" för någon hundring eller två. o_O
 

Robbanc76

Cartier
Det är väl lite som med RubberB då som har ett 20-tal modeller anpassade för Rolex men som förmodligen till stor del är identiska bara att de saluförs som att de passar modell x och modell y.

Är det verkligen inte större skillnad mellan dem kvalitetsmässigt? Jag har ett gummi från feskarn och är riktigt nöjd för pengen men det är klart att det märks att den kostar 200 spänn. Har dock bara hört positiva kommentarer om Zealande och har svårt att tänka mig att de skulle vara likvärdiga med "kinagummin" för någon hundring eller två. o_O
Den egentliga enda skillnaden är att Zealandes är lite strävare dvs inte så hal. Utseendemässigt så är det nästan fördel Feskarns då de blir tjockare mot klockan. Spännet är exakt likadant (jag har bytt spänne på mitt Zealande)
20200919_113642.jpg
20200919_113706.jpg
20200919_113758.jpg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Senaste som såldes var ju dock i december 18, men jag tror nog du får räkna med en 25k+ beroende på skick mm.
Men 36k är helt klart för mycket

-Mmm det låter rimligt att de kan gått upp något.

Ca 25K för en 2220.80.00 som kommer full set, i bra skick och med bra gång känns som en ok deal tycker jag.

Jag hade en SMPC enligt bilden nedan.

Nu pendlar jag mellan 2220.80.00 och den senaste referensen.

66E42B0F-F776-4B0C-861D-A613C0BE0990.jpeg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
-Mmm det låter rimligt att de kan gått upp något.

Ca 25K för en 2220.80.00 som kommer full set, i bra skick och med bra gång känns som en ok deal tycker jag.

Jag hade en SMPC enligt bilden nedan.

Nu pendlar jag mellan 2220.80.00 och den senaste referensen.

66E42B0F-F776-4B0C-861D-A613C0BE0990.jpeg
Jag har en 2220.80 och har vait nöjd med den länge. Nu får den inte så mycket handledstid längre tyvärr dock.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den egentliga enda skillnaden är att Zealandes är lite strävare dvs inte så hal. Utseendemässigt så är det nästan fördel Feskarns då de blir tjockare mot klockan. Spännet är exakt likadant (jag har bytt spänne på mitt Zealande)
20200919_113642.jpg
20200919_113706.jpg
20200919_113758.jpg
Är det inte så att det är en skillnad i material ? Zealande (och Omegas) band är gummi och det från @Feskarn är silikon ?
 
Topp