• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 583 38.0%

  • Totala väljare
    1,535

Robbanc76

Cartier
Hallå i tråden!

Sedan i somras är jag ägare av denna fina SMP, riktigt trevlig klocka!
Tänkte höra hur ni andra med erfarenhet av modellen uppfattar lumen? I min mening är det klockans svaga punkt.
Ser man till att ladda upp lyspastan skiner den riktigt härligt och bilder på "twotone-lumen" blir magiska :)
Problemet är att visarna slutar lysa relativt snabbt, framförallt minutvisaren, kvar står man med sina lysande indexmarkeringar men utan möjlighet att kunna avläsa tiden.
Känns lite snopet :)

Som sagt, hur upplever ni det?
EAB4BC60-F922-46C6-997A-DBBD1543370F.jpeg
Lumen på min är fullt läsbar när jag vaknar på morgonen och om det är mörkt i rummet.
Man ser såklart inte skillnad på färgerna men det är bara en gimmick för att kunna ta fräsiga foton när lumen är fullt uppladdad.
Varken bättre eller sämre än mina andra klockor. (min skx är dock lite bättre)
 

SFS

Omega
Har haft en midsize SMP som jag sedan sålde för något år sedan.
Är nu på jakt efter en 2541/2531 fullsize. Vad anser expertisen om denna, är det en 2541?
 

Bilagor

  • CDA2939E-57FA-4BFA-AB62-59A933108353.jpeg
    CDA2939E-57FA-4BFA-AB62-59A933108353.jpeg
    31.2 KB · Visningar: 12

HSK

Patek
2-Faktor
Har haft en midsize SMP som jag sedan sålde för något år sedan.
Är nu på jakt efter en 2541/2531 fullsize. Vad anser expertisen om denna, är det en 2541?
Ja. Se diskussionen på sidan 151 och jämför dessa:
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-300-m-mid-size-quartz-25618000
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-300-m-quartz-25418000

Midsize har bl.a. kortare index kl. 3 vilket klockan på bilden inte har (=2541 dvs. 41mm). :)
 
9B9E722B-808E-44E9-9F39-2D337C31EA23.jpeg

Jag fyllde 40 för en tid sedan! Idag firade jag det med en tripp till @ERIKSON URHANDEL.

Påsen stod faktiskt ouppackad i några timmar, men nu har jag lagat mat, lagt barn, helt upp ett litet glas o har tid att packa upp!

välkomnar mig själv i tråden!
42D26FD6-DACD-4BE1-8A6C-2428BEEDEBD3.jpeg

Vilken jäkla pangklocka! ”Snyggaste du har” enligt sambon!
Återkommer med ett handledsskott och några initiala tankar när ljuset åter tillåter!
 

Bilagor

  • A11056F7-DC54-439B-B3E8-2169E4CA7A9E.jpeg
    A11056F7-DC54-439B-B3E8-2169E4CA7A9E.jpeg
    509.1 KB · Visningar: 18

Stefan S

Patek
2-Faktor
9B9E722B-808E-44E9-9F39-2D337C31EA23.jpeg

Jag fyllde 40 för en tid sedan! Idag firade jag det med en tripp till @ERIKSON URHANDEL.

Påsen stod faktiskt ouppackad i några timmar, men nu har jag lagat mat, lagt barn, helt upp ett litet glas o har tid att packa upp!

välkomnar mig själv i tråden!
42D26FD6-DACD-4BE1-8A6C-2428BEEDEBD3.jpeg

Vilken jäkla pangklocka! ”Snyggaste du har” enligt sambon!
Återkommer med ett handledsskott och några initiala tankar när ljuset åter tillåter!
Grattis! Håller med din sambo :)
 

SLZAndersson

Cartier
9B9E722B-808E-44E9-9F39-2D337C31EA23.jpeg

Jag fyllde 40 för en tid sedan! Idag firade jag det med en tripp till @ERIKSON URHANDEL.

Påsen stod faktiskt ouppackad i några timmar, men nu har jag lagat mat, lagt barn, helt upp ett litet glas o har tid att packa upp!

välkomnar mig själv i tråden!
42D26FD6-DACD-4BE1-8A6C-2428BEEDEBD3.jpeg

Vilken jäkla pangklocka! ”Snyggaste du har” enligt sambon!
Återkommer med ett handledsskott och några initiala tankar när ljuset åter tillåter!
Grattis och välkommen hit! Riktigt bra val :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tror ni det finns möjlighet att byta tavla på smp? Har en svarttavlad. Och det vore kul att kunna byta till vit. A'la rolex Explorer 2
20201001_170741-01.jpeg
Det är väl samma boett så rent praktiskt bör det inte vara några problem men frågan är var man skulle få tag i en lös tavla då jag antar att Omega inte vill att man skapar frankens. Om det är ett permanent byte du är ute efter så kanske man kan byta rakt av mot en vit?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Börjar bli riktigt sugen på senaste gen Seamaster Diver, någon som jämfört mot SubC och kan berätta hur de känns i kvalité, komfort osv?
SMP en storlek större så det får man prova. Kvalitetskänslan i SMP är väl så bra, urverksmässig kanske t o m bättre? Rolex vinner vad gäller länkar. Med tanke på att jag fått två SMP av senaste generation varav en med guld i, för samma pengar som en beg standardmässig SubC utan datum (114060) så tycker jag att jag fått väldigt mycket bang for buck. I Rolex betalar man för prestige, speciellt i andra hand men visst är det en jäkla bra klocka. Medger att SubC sammantaget är en bättre klocka men 85-90’ för en bättre beg nodate... tja, riktigt så roliga är dom inte.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Börjar bli riktigt sugen på senaste gen Seamaster Diver, någon som jämfört mot SubC och kan berätta hur de känns i kvalité, komfort osv?

Kvalitetsmässigt spelar SMP lätt i samma liga enligt mig!
Skön tyngd och bärs riktigt bra på länken (trots att jag tyckte den var ganska ful innan när jag bara sett den på bild så blev jag positivt överraskad när jag fick hem den! Både snyggare och bekvämare än förväntat.)

2mm större vilket syns när man har dem bredvid varandra men märks inte så stor skillnad väl på armen.

Glidelock-funktionen är imo bättre på smp än sub’en

Det ”tråkiga” är väl att länken på smp inte smalnar av, HE-ventilen kunde varit lite mindre samt att bezeln är mer svårmanövrerad på SMP..

Man får ju väga in att SMP är en rätt mycket billigare klocka,samt går att plocka ut hos AD utan konstigheter.
Är dessutom inte helt ovanligt att kunna få rabatt, vilket gör att SMPn är ju en klar vinnare om man ser till hur mycket klocka man får för pengarna :)

Men visst, en Rolex är ju ändå en Rolex med allt vad det innebär!

Jag sålde tyvärr min SMP men kommer nog köpa en igen inom kort! Tyckte det var en rätt trevlig duo :)

216063E7-4609-44E9-9DE4-7F38AABC9587.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp