• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
ACCA6AF6-4474-48B2-BC82-54C043D9C1AF.jpeg
Äntligen får man vara med i den här tråden!

Alltså - den här nya 007 edition. Prövade den igår och fick också lite inspel från en tidigare ägare här på KS. Men;
- Dyr så in i helvete. För att den är Titan? Marketing är väl största delen antar jag.
- Riktigt trevlig på armen - snygg färg på ring och index
- Är det för mycket en gimmick? Såg en video med Omegas produktchef som sa att den här finns i kollektionen till typ 2024 då nästa film kommer. Då gör man en ny klocka typ. Hur kommer man då se på denna? En gimmick från 2020 som fallit i glömska?
På något sätt gillar jag den men hjärnan säger att standard-smp'n på många sätt är mer logisk, bättre och billigare...

Alltså - den här nya 007 edition. Prövade den igår och fick också lite inspel från en tidigare ägare här på KS. Men;
- Dyr så in i helvete. För att den är Titan? Marketing är väl största delen antar jag.
- Riktigt trevlig på armen - snygg färg på ring och index
- Är det för mycket en gimmick? Såg en video med Omegas produktchef som sa att den här finns i kollektionen till typ 2024 då nästa film kommer. Då gör man en ny klocka typ. Hur kommer man då se på denna? En gimmick från 2020 som fallit i glömska?
På något sätt gillar jag den men hjärnan säger att standard-smp'n på många sätt är mer logisk, bättre och billigare...
Håller faktiskt helt med! Men har man budget att köpa den lite ”for fun” så är det ju en sjukt snygg klocka! Men annars känns vanliga smp mer ”stabil” :)

Hej KS, har två funderingar såhär en lördagsmorgon;
1) Förutom att mäta, finns det något sätt att se om klockan är full size eller mid size?
2) Vad mäter en full size (41mm) respektive mid size (36mm) från boetts start till slutet av kronan?

Tack :D

1) Förutom att mäta, finns det något sätt att se om klockan är full size eller mid size?
2) Vad mäter en full size (41mm) respektive mid size (36mm) från boetts start till slutet av kronan?

Det syns rätt tydligt om du har den i handen eller på handleden men annars så har de olika referenser. Diameter på klockor anges alltid exkl. krona så de bör mäta 36 resp. 41mm mätt tvärs över boetten (man mäter vanligtvis diagonalt). :)

Man kan ganska klart se att det är en mindre då den känns mer ihoptryckt och kronan sticker ut längre ifrån kronskydden.
36mm:
omega-seamaster-diver-300m-21230362003001-l.png

41mm:
omega-seamaster-diver-300m-21230412003001-l.png

På bilden så har 41mm index kl 3 vilket 36mm inte har. Osäker på äldre referenser.

Där har vi det! Stämmer mycket bra även på äldre, eller i alla fall ett förkortat index klockan 3:

Anledningen att jag frågade var att jag kom på att jag aldrig sett en 36mm och funderade på hur stor skillnad man hade märkt om man köpt en 36a som påstods vara en 41a. Svårt att mäta stabilt om man bara har en linjal att tillgå för stunden.

Tack för alla svar!

Slänger med en bild på gubben:

119224645_3455404327814603_1198858081553882196_n.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp