Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Precis gjort det. Bild på mina verktyg. Man får ju se till att stiftet träffar det andra hålet s a s, banka försiktigt alltså. Lite pilligt med hylsorna som hela tiden ramlar ur är det ju.Fixade länkjusteringen, pris? Tre trasiga stift. Vad kostar nya hos AD?
Vad är ”det andra hålet”? Känner att jag behöver ersätta en halvlänkbit mot en hel, men vågar ej. Har dock beställt tre nya stift från ADNyinkommet idag, 2541.80 Goldeneye
Precis gjort det. Bild på mina verktyg. Man får ju se till att stiftet träffar det andra hålet s a s, banka försiktigt alltså. Lite pilligt med hylsorna som hela tiden ramlar ur är det ju.
Hylsorna sitter i hålen märkta 1 och 2. Om du bankar in stiftet säg först genom 1 så måste du hålla länkbiten så stiftet träffar in i hål 2. Uppenbart har du träffat med stiftet bredvid hålet och bankat på rejält. Då möter stiftet bara stål och böjer sig.Vad är ”det andra hålet”? Känner att jag behöver ersätta en halvlänkbit mot en hel, men vågar ej. Har dock beställt tre nya stift från AD
Så var fallet för en av stiften. Två av de andra böjdes när jag försökte få ut dom med tång. De satt fast likt svärdet i stenen.Hylsorna sitter i hålen märkta 1 och 2. Om du bankar in stiftet säg först genom 1 så måste du hålla länkbiten så stiftet träffar in i hål 2. Uppenbart har du träffat med stiftet bredvid hålet och bankat på rejält. Då möter stiftet bara stål och böjer sig.
Ja, medger att det var lite kämpigare än väntat och vissa stift nästan satt lite som svärdet i stenen. Det är ju långt mellan gångerna man gör det, har bara dykt in skruvade länkar dom sista två åren. Bergeon-verktyget är ett lyft iaf, tidigare har jag bankat ut sprintarna men en liten mejsel tunn för hålen. Man får kanske studera om det har betydelse vilket håll sprintarna skall vändas och betydelsen av pilarna på baksidan av länkbitarna dvs om det har betydelse vilket håll man bankar ut och in dom från. Men som alltid, övning ger färdighet och det är ju bra att lära sig göra detta på egen hand. Lite läropengar i form av böjda stift eller sabbade skruvskallar kan man ju behöva ta då och det går ju an på lite till åren gågna klockor.Så var fallet för en av stiften. Två av de andra böjdes när jag försökte få ut dom med tång. De satt fast likt svärdet i stenen.
På länkar med push pins så brukar pilarna indikera vilket håll man pressar ut stiften för att lossa på länkbiten och när man senare sammanfogar länkbitarna förs de in i motsatt riktning. Bara en gissning men baserat på bilden lite längre upp så skulle jag tro att man för in stiftet med den "långa delen" först då jag antar att den andra änden är aningen bredare och är tänkt att fästa i den yttersta länkbiten när man har fått in stiftet hela vägen.Ja, medger att det var lite kämpigare än väntat och vissa stift nästan satt lite som svärdet i stenen. Det är ju långt mellan gångerna man gör det, har bara dykt in skruvade länkar dom sista två åren. Bergeon-verktyget är ett lyft iaf, tidigare har jag bankat ut sprintarna men en liten mejsel tunn för hålen. Man får kanske studera om det har betydelse vilket håll sprintarna skall vändas och betydelsen av pilarna på baksidan av länkbitarna dvs om det har betydelse vilket håll man bankar ut och in dom från. Men som alltid, övning ger färdighet och det är ju bra att lära sig göra detta på egen hand. Lite läropengar i form av böjda stift eller sabbade skruvskallar kan man ju behöva ta då och det går ju an på lite till åren gågna klockor.
Vad ger mest längd till en länk. En hel länkbit eller två halvlänkar?
Har svårt att tro att en halvlänk är 70%? Bild på min SMP midsize.Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!
Fredag på hemmakontoret Fläskigt med guld och stål pä gummi!klocksnack.se
Ingen aning, jag har tyvärr ingen SMP. Men som Stefan skrev i sitt inlägg så kan man alltid mäta länkbitarna (förutsatt att man har tillgång till halvlänkar) så får man ett definitivt svar som gäller just den länken då det förmodligen skiljer en del mellan de olika varianterna.Har svårt att tro att en halvlänk är 70%? Bild på min SMP midsize.
Tror det är lätthänt att man mäter fel, bästa är nog att testa sig fram. Men har endast en hel stift kvar och har haft sönder tre stycken redan. Inte så sugen på att testa mig fram.Ingen aning, jag har tyvärr ingen SMP. Men som Stefan skrev i sitt inlägg så kan man alltid mäta länkbitarna (förutsatt att man har tillgång till halvlänkar) så får man ett definitivt svar som gäller just den länken då det förmodligen skiljer en del mellan de olika varianterna.
Nej, den där typen av SMP-länk är undantaget. Där är det 40%, hellänk är 10mm och halvlänkarna 4mm. Frågeställaren som jag svarade på hade inte heller den typen av länk utan det var en 2252.50 som har länk av Speedy-typ.Har svårt att tro att en halvlänk är 70%? Bild på min SMP midsize.
Tack för svar!Nej, den där typen av SMP-länk är undantaget. Där är det 40%, hellänk är 10mm och halvlänkarna 4mm. Frågeställaren som jag svarade på hade inte heller den typen av länk utan det var en 2252.50 som har länk av Speedy-typ.
Är det någon som vet vad en 1610/930 länk kostar om man köper den ny hos AD? Och har spännet på den länken mikrojustering? Tack!
Jag var inställd på att köpa det separat till min men turligt nog hittade jag en SMP som såldes med 1610-länken. Swiss Watch Spares säljer annars för 499 pund på nätet. Vet inte vad AD tar.Kan inte svara på den första frågan men jag vill minnas att jag gav 3k ca här på KS. Ingen microjustering i spännet.