• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
Var hos urmakaren igen som plockade bort en halvlänk (har inga verktyg) men nu är claspen inte centrerad på handleden. Ser det inte skevt ut eller är det bara att acceptera med denna länken? Hämtade klockan lite hastigt så la inte märke till det förutom att den satt perfekt. Någon som vet om det finns det en microjusterings clasp från Omega som passar SMP Midsize (18mm)?
Ser ut som att du har länken kortare på kl 12 sidan? Personligen föredrar jag den lite kortare på kl 6 sidan om jag måste ha den kortare på någon sida. Men det är bara det som verkar fungera bäst för mig.

Ser ut som att du har länken kortare på kl 12 sidan? Personligen föredrar jag den lite kortare på kl 6 sidan om jag måste ha den kortare på någon sida. Men det är bara det som verkar fungera bäst för mig.
Länken är faktiskt längre på kl 12 sidan då den extra halvlänken sitter där. Byter man plats på halvlänken så kommer väl claspen flyttas ännu mer åt ”höger” misstänker jag.

Tjena,

Har köpt en mid-size Seamaster från 1998 i ett otroligt bra skick. Ref 196.1522.
Hittar inte många till salu direkt så har inte så mycket att gå på.

Men vilket värde skulle vara rimligt för denna klocka? Någon som har bra koll utan att ta till killgissningar? 😄

Mvh
Jonas

Bilagor

• 665A775E-B736-477A-8D7C-982A8D8756FB.png
    665A775E-B736-477A-8D7C-982A8D8756FB.png
    1.3 MB · Visningar: 56
  • 6AE85E70-ADB9-43FA-A30F-8D819963A3DD.png
    6AE85E70-ADB9-43FA-A30F-8D819963A3DD.png
    1.1 MB · Visningar: 43
  • 42B2006F-B0FB-424F-B414-E388F9B80E64.jpeg
    42B2006F-B0FB-424F-B414-E388F9B80E64.jpeg
    719.6 KB · Visningar: 33
Tjena,

Har köpt en mid-size Seamaster från 1998 i ett otroligt bra skick. Ref 196.1522.
Hittar inte många till salu direkt så har inte så mycket att gå på.

Men vilket värde skulle vara rimligt för denna klocka? Någon som har bra koll utan att ta till killgissningar? 😄

Mvh
Jonas
Grattis. Midsize betingar ett lite lägre värde en den fullstora. Fullset?

Grattis. Midsize betingar ett lite lägre värde en den fullstora. Fullset?
Tack! 🙂 Äkthetsintyg, så inte Fullset. Var inne och scrollade lite på C24 verkar ju nästan som att ”mid-size” är dyrare. Så det stämmer inte då?

är det positivt för värdet att det är en 1998 årsmodell? Det var väl då denna version av SMP introducerades?

Mvh
Jonas

Tack! 🙂 Äkthetsintyg, så inte Fullset. Var inne och scrollade lite på C24 verkar ju nästan som att ”mid-size” är dyrare. Så det stämmer inte då?

är det positivt för värdet att det är en 1998 årsmodell? Det var väl då denna version av SMP introducerades?

Mvh
Jonas
OK, min erfarenhet att de går lite lägre men ska inte ta gift på det. Vet inte om årgången är så central, men det faktum att den är så fin tror jag betyder mest. Jag köpte en fullstor automat från typ 1999 i superskick och full set, betalade över 20 för den.

Mvh
Jonas
C24 är som blocket, alla priser ligger ute med redig prutmån.
Killgissningar är nästan allt man har att ta till på denna modell. Seamastern har gått upp väldigt mycket i pris senaste åren, så hittar man en köpare som bara gått och väntat på en i bra skick och inte bryr sig om låda kan priset bli rätt högt.

Tidigare har jag sett dem gå för allt mellan 9k och 15k där de för 9k varit slitna utan box/papper och 15k i bra skick med allt.

Mvh
Jonas
Som sagt det är mycket prutmån på priserna på Chrono24. Mid-size går för lägre priser än full-size, även på Chrono24. Eftersom din klocka har kvartsurverk är priset lägre än för automaturverk.

1993 var första årgången för modellen. Det är 36mm-versionen av den klassiska Bond-Seamastern som först var med i Golden Eye 1995. Det såldes några mid-size kvarts här på KS för några år sen, i prisintervallet 6000-9000 kr. Priserna för SMP även i kvarts är på uppgång, så idag kanske 9-10 lax är rimligt i bra skick. Om det hade varit fullset någon tusenlapp till. Det såldes en fullsize kvarts i gott bruksskick för några veckor sen här på forumet för 12500 (ev. prutmån okänd).

Mvh
Jonas

Som sagt det är mycket prutmån på priserna på Chrono24. Mid-size går för lägre priser än full-size, även på Chrono24. Eftersom din klocka har kvartsurverk är priset lägre än för automaturverk.

1993 var första årgången för modellen. Det är 36mm-versionen av den klassiska Bond-Seamastern som först var med i Golden Eye 1995. Det såldes några mid-size kvarts här på KS för några år sen, i prisintervallet 6000-9000 kr. Priserna för SMP även i kvarts är på uppgång, så idag kanske 9-10 lax är rimligt i bra skick. Om det hade varit fullset någon tusenlapp till. Det såldes en fullsize kvarts i gott bruksskick för några veckor sen här på forumet för 12500 (ev. prutmån okänd).
Det var jag som sålde för 12,5 :) Stort intresse och gick på under 2 timmar så priced to sell uppenbarligen. Men repa på glaset som störde mig och drar ner priset, fick prisuppgift på 2900:- för nytt glas inkl byte. Klickade ändå inte riktigt med den så den fick gå. Med felfritt glas så hade jag med facit i hand nog fått 15K här utan snack. Box och äkthetsintyg men inget cert, rätt likvärdigt skick f ö. Midsize är mindre eftertraktat så lite billigare, har du felfritt glas (vilket det ser ut som) så är väl 12K helt rimligt, har du box så plussa på lite.

Edit: årtalet har nog föga betydelse. Kanske en tidig med tritium kan vara mera eftertraktad men din har inte det. Tritium var kvar på SMP t o m 1996 eller så.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp