• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
Har själv bara trycktestat min Seamaster från 2010 vid ett tillfälle (kanske dumt?). Å andra sidan badar jag ytterst sällan med den klockan. Tycker ändå det låter alldeles för ofta att göra det varje år? Är mer inne på att göra det med 3 års mellanrum. Jag är dock ingen expert på detta utan bara killgissar utifrån vad jag tycker känns rimligt.
På en ny klocka eller efter service (då man får nya fräscha packningar) så tycker jag trycktesta varje år känns lite overkill. Själv trycktestar jag först när garantin gått ut eller kanske 3 år efter dokumenterad service (bytta packningar). Men ett trycktest ger ju bara att klockan är tät där och då, inte att den fortfarande är det ett halvår senare. Så har din Seamaster aldrig fått nya packningar någon gång under dess 13 år i bruk så skulle jag nog kosta på den en s k täthetsservice där alla packningar byts. Det är ju vid stigande ålder packningar börjar läcka, gummit blir torrare. Om du vill bada med den tryggt alltså...

Senast ändrad:
IMG20230912065914.jpg
Sista länken in mot klockan är något rörligt på min, se "glappet" som blir om man vickar lite. Hur är era om ni tar av o rör fram o tillbaka? Något jag bör gå o få åtgärdat? Det känns solid och inte konstigt, men fick en kommentar från en grabb på ett annat forum som tyckte det såg skumt ut.

IMG20230912065914.jpg
Sista länken in mot klockan är något rörligt på min, se "glappet" som blir om man vickar lite. Hur är era om ni tar av o rör fram o tillbaka? Något jag bör gå o få åtgärdat? Det känns solid och inte konstigt, men fick en kommentar från en grabb på ett annat forum som tyckte det såg skumt ut.
Så borde det inte se ut, kan eventuellt vara bandstiftet som böjt sig. Jag hade gått in till AD och bett dem kika.

Men täcker garantin om det blir vattenskada (givetvis utan att kronan skruvats ut)?

Det vet jag faktiskt inte, om dom ser en skada på en o-ring eller fabrikationsmiss etc. så skulle jag gissa på att garantin täcker men annars vettetusan.

Efter 5+ år så kan man ju göra en täthetsservice för att vara säker, rekommendationer finns nog i instruktionsboken eller på Omegas hemsida.

Annars är du osäker så gå in hos en AD och prata med dom.

Mer och mer börjat landa in i att jag helst bär klockan på gummi. Är omegas gummi så pass mycket bättre än Zealande som prislappen antyder? 🤔
20230915_151515.jpg

Ja, sen är ju en gummibit för 3500:- svår att motivera. Tro mig jag har försökt här hemma :)

Jag har haft Zealande och bytte till ett oem. Bättre passform på oem, vill minnas att bezeln var svårvriden på Zealande's.

Zealande's kändes även tunnare och inte lika gediget som Omegas. Prislappen på Zealande är ju inte heller så låg, dom ligger väl på närmare 2k nu?

Du slipper glipan mellan boetten och gummit. Bara det är värt att köpa ett OEM för 😊
Även om det nu inte var ett Zealande så kvarstår faktum att den glipan inte direkt är en höjdare (enda anledningen till att jag inte gillar mesh-länken faktiskt).
OEM-gummit är dyrt men där är åtminstone aldrig några klagomål, i efterhand efter att de dyra pengarna väl har lagts, på att det inte skulle hålla måttet.
Om nu ett Zealande är så pass dyrt hade jag lagt till mellanskillnaden till ett OEM alla dagar i veckan.

Ja, sen är ju en gummibit för 3500:- svår att motivera. Tro mig jag har försökt här hemma :)

Jag har haft Zealande och bytte till ett oem. Bättre passform på oem, vill minnas att bezeln var svårvriden på Zealande's.

Zealande's kändes även tunnare och inte lika gediget som Omegas. Prislappen på Zealande är ju inte heller så låg, dom ligger väl på närmare 2k nu?
Gummi för 3500 är väl inte svårare att motivera än en klocka för 50-70k? ;)

IMG20230912065914.jpg

Hade ett liknande problem en gång som berodde på att bandstiftet hade för liten diameter (typ 1mm istället för 1,8mm).

Tillbaka
Topp