• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Risk att man talar i egen sak om man recenserar något som kommer vara till salu samtidigt "fantastisk byggkvalité, funderar på att behålla det fast jag inte har klockan kvar osv." :D

Men skämt å sido, jag återkommer med recension ;)

Typiskt! Var ju nyfiken på om de var nåt att ha ;)

Du får göra en recension av känsla och byggkvalité iaf. Sitter ju oxå och väntar på din åsikt ;)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad är era åsikter om SMP på perlon?
Inte riktigt färgmatchat. Stör det?
IMG_20190304_204734.jpg
 

Michael.

Rolex
Jag som tänkte testa något annat än dykare nästa klocka... Sugen på att testa den nya smpn i blå! Men samtidigt så är det inte långt kvar till Basel så kanske skulle hålla sig lite :-D gräset är alltid grönare på andra sidan..
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det ser riktigt billigt ut bara. Ser ut som dem flätade armbanden man gjorde som liten på fritids. Jag anser bara att klockor förtjänar bättre än perlon. Men det är min högst personliga åsikt och huvudsaken är väl att du gillar det
Jag fattar absolut vad du menar.
Tyckte lite så om Nato men det verkar som om den kom in i finrummet runt Craigs handled, men visst klär även ett Perlon ner klockan något.
Jag har svårt för gummi av precis den anledning du nämner, fast för att det var vad Casion satt fast med medan man flätade armbanden på fritids. Tänkte försöka överkomma den känslan och det är därför jag väntar med spänning på @carlm s recension. Man vill ju inte rulla på ett taskigt gummi första gången och bli avskräckt ;)
 
Jag tycker nya SMP-länken är riktigt bra, ganska små förändringar som gör stor skillnad imho.

Jag tycker också det, jag gillar den gamla(som jag har) också!

Med det sagt så tycker jag ändå att det hade vart smutt om den kunnats köpa med speedylänk(1610) som alternativ. Ibland tycker jag den är snyggare helt enkelt :)
 

donpasta

Panerai
Jag är djävligt sur nu kl01.00 onsdag natt! kommit hem från sen jobb i jönköpings trakten och ser att min Omega 25318000 inte byter datum kl00.00 som den skall... detta har jag påtalat för Mårtensson Ur i halmstad som är omega AD och deras urmakare sa att det skall vara så... inatt ser jag att kl00.20 då börjar datumet indikera byte och kl00.25 slår den snabbt över till datum 6! Surfat runt på nätet och enligt alla forum skall datumet börja indikera kl.23.55 för att sen slå över kl00.00. Ni som har 25318000 gör era Omega detta?

Är svin förbannad om det visar sig att urmakaren "blåst" mig för då måste min Omega in IGEN på service och då är det 3ggr den är inne hos Mårtensson för serie sedan nov 2018...
 

donpasta

Panerai
Detta står på Omegas hemsida:

Quick date-change on calibres 1120, 2300, 2500, 2601, 2610, 2627, 3221, 3301-3, 3304, 3320, 3313, 3330, 3612, 3888, 3890, 8500, 8501, 8521, 8601, 8611

OMEGA uses the quick date-change system, which starts to change the date at about 11.30 pm and comes to its end at 00.10 am. The date of the ending day can be seen in full until 11.50 pm. Between a period of 10 minutes before and after midnight, the calendar jumps and lets appear the date of the next day.

Avoid changing the date manually between 08 pm and 2 am, since this is the period during which the automatic date-change is in operation.

Och 25318000 har kaliber 1120 så skall ta med pappret till urmakaren för att han inte skall kunna lura mig igen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Detta står på Omegas hemsida:

Quick date-change on calibres 1120, 2300, 2500, 2601, 2610, 2627, 3221, 3301-3, 3304, 3320, 3313, 3330, 3612, 3888, 3890, 8500, 8501, 8521, 8601, 8611

OMEGA uses the quick date-change system, which starts to change the date at about 11.30 pm and comes to its end at 00.10 am. The date of the ending day can be seen in full until 11.50 pm. Between a period of 10 minutes before and after midnight, the calendar jumps and lets appear the date of the next day.

Avoid changing the date manually between 08 pm and 2 am, since this is the period during which the automatic date-change is in operation.

Och 25318000 har kaliber 1120 så skall ta med pappret till urmakaren för att han inte skall kunna lura mig igen.
Kan kolla min när jag kommer hem.
I första versionerna av 2531.80 användes omodifierade ETA-verk. Om din hade tritiumtavla från början så kan det vara ett sånt verk. Modifierade Omega datumändringen och vad var ETAs spec isåfall?
 

donpasta

Panerai
Kan kolla min när jag kommer hem.
I första versionerna av 2531.80 användes omodifierade ETA-verk. Om din hade tritiumtavla från början så kan det vara ett sånt verk. Modifierade Omega datumändringen och vad var ETAs spec isåfall?

Enligt Omega hemsida så hade alla quick datum byte så även de med tritium tavlorna.
 

donpasta

Panerai
Ja det låter ju rimligt.
Sällan datumbytet är en sån dealbreaker att det är värt att modifiera tänker jag.
Kollar mitt byte ikväll.

I mitt fall så byte klockan vid kl00 innan service men efter så sa urmakaren att så skall det vara att den börjar byta kl00 och är färdig kl00.25 men nu har jag bevis från omega själv att det är fel som han sa. skönt att omega själva lagt ut hur det skall vara för oss som inte är experter ;)
 
Topp